• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med trådlöst

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Problem med trådlöst

Försökte med Knuts Arteros drivrutiner men den skapade endast problem. Fick avinstallera.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Problem med trådlöst

Efter att ha bytt till Windows7 fungerar inte den trådlösa förbindelsen dvs det finns ingen fungerande drivrutin för enheten.
Fick en drivrutin från Trådlöst men det verkar vara för en annan enhet "RALink".
Jag har en dialog med Trådlöst om problemet med ej fungerande drivrutin för Zydas ihop med Windows7.
Skriver här igen när det finns någon information att ge.

Har också fått dom drivrutinerna från Trådlöst. Känns som dom gör det lätt för sig om dom skickar dom till flera som har problem.
Jag har inte fått igång anläggningen på W 7. Däremot har jag lyckats få den gamla datorn att fungera med XP så den är nu permanent en husbilsdator.
Jag kommer inte att handla mer från trådlöst utan letar senare efter semestern efter någon annan leverantör. Kanske Kjell o Comp som nämns ovan.
(Om jag överhuvudtaget behöver något nytt)

Bäst för oss vore om man fick tag i något så man kunde använda samma antenn eftersom jag nu har gjort ett smidigt fäste på taket.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Problem med trådlöst

Lugn, bara lugn.
Jag väntar på ett svar från Trådlöst som har bett om några dagars respit.
Vi bör låta leverantören reda ut detta och glömma de tidigare "försök med detta" eller "detta bör fungera".
De har fått klart för sig att det inte bara är jag som har problem utan att detta ärende följs av rätt många på Husbilsklubben.
Återkommer med besked.
 
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.927
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Problem med trådlöst

Jag har skaffat en rätt ny produkt från Trådlöst. En "Wlan-dongel" som är integrerat i en kraftig utvändig gummiantenn med förstärkning. Från enheten går en 3 m USB kabel, dvs man slipper förluster i antennkablage. Enheten heter "Rocket" och jag köpte till en billig sugkoppssats som fungerar utmärkt. Jag fäster den på sidorutan och tar in den under färd. Kan monteras fast och USB kan förlängas upp till 8 meter.

Har bara hunnit prova den på några få ställen men får in massor av trådlösa nätverk. Det finns förvånansvärt många öppna hotspots som visar sig med Rocket.

Installerat på Win 7. Installerade först Win 7 drivisarna som finns på Trådlösts hemsida, installerade sedan programmet från den medföljande CD:n 2 ggr. Först därefter anslöt jag enhetens USB-kabel. Valde infrastruktur i programmmet (tror det är förvalt), valde sedan nätverk och körde. Man kan hoppas de packar och bifogar en ren Win 7 installation med rätt drivisar, det blir lite onödigt meck annars.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Problem med trådlöst

Lite i dyraste laget! 1890.-
Ett betydligt billigare alternativ finns hos Kjell & CO och kostar 548.-

Se inlägg nr 18 i denna tråden.
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.927
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Problem med trådlöst

Hej Knarrevik, nu tror jag du är ute och cyklar för en gångs skull! :)

SW-Rocket kostar 419:20, sugkoppsfästet 31:20, blev tillsammans med frakt och moms 647:-

Gå in och kika på deras hemsida, tror du kollat på nåt annat. Ditt alternativ är säkert också bra men det ger fortfarande förluster i antennkablaget.

Krister N
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Problem med trådlöst

OK! Jag tog fram enl. bild men det kanske finns billigare?

Det alternativet som jag nämnde funkar också bra, faktiskt bättre än Trådlösts förra kit som tyvärr inte funkar med Winows 7.

tradlost.jpg
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.927
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Problem med trådlöst

Rocket är den översta produkten på din bild. Den andra har inget med Rocket att göra. Rocket har sin "USB-dongel" inbyggd i gummiantennen. Det är maa bara en enhet. Det som tillkommer är några tior för sugkoppsfästet och frakten.
 

Thomas o Karin

HBK Medlem
Inlägg
778
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2024
Sv: Problem med trådlöst

Ett bra tips när det gäller USB är att alltid installera före man kopplar in, då får man minst bekymmer med strulande drivrutiner.

Thomas
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.927
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Problem med trådlöst

Absolut ska man alltid avvakta att peta in USB-tillbehör innan drivisar är installerade!

Sedan gjorde jag en groda vid min installation av Rocket. Jag såg inte att den komprimerade mappen med Win 7 drivisarna från Trådlösts hemsida också innehöll själva programvaran. Jag trodde att den bara installerade Win 7 drivisar och att jag sedan var tvungen att använda Vista programmet från CD:n för att få ett gränssnitt till enheten. Så var inte fallet. Så är det någon som eventuellt följt mina s k anvisningar från början så sluta med det! Det packas nämligen upp en installationsmapp i C:\Windows\System32\RTL 8187_WindowsDriver_Win7_6................osv, när man kör filen från Trådlösts hemsida. I den System 32-mappen finns sedan setupfilen för att starta installatinsprogammet för gränssnittet! Sedan är Win 7 installationen i sig långsam, det ska funderas en massa och frågas en massa, så ge det tid! (Win 7 verkar vara ett riktigt bra operativ men jag tycker fortfarande jag har noll koll ibland! =)

Fast Rocket-enheten är fortsatt riktigt bra och känns dessutom riktigt prisvärd. Jag har kört en del tidigare på en XP-maskin men nu funkar den lika bra på Win 7, fast tyvärr blir installationen betydligt klyddigare. På XP är den klockren!
 
F

F.d. 55337

Guest
Sv: Problem med trådlöst

Absolut ska man alltid avvakta att peta in USB-tillbehör innan drivisar är installerade!

Sedan gjorde jag en groda vid min installation av Rocket. Jag såg inte att den komprimerade mappen med Win 7 drivisarna från Trådlösts hemsida också innehöll själva programvaran. Jag trodde att den bara installerade Win 7 drivisar och att jag sedan var tvungen att använda Vista programmet från CD:n för att få ett gränssnitt till enheten. Så var inte fallet. Så är det någon som eventuellt följt mina s k anvisningar från början så sluta med det! Det packas nämligen upp en installationsmapp i C:\Windows\System32\RTL 8187_WindowsDriver_Win7_6................osv, när man kör filen från Trådlösts hemsida. I den System 32-mappen finns sedan setupfilen för att starta installatinsprogammet för gränssnittet! Sedan är Win 7 installationen i sig långsam, det ska funderas en massa och frågas en massa, så ge det tid! (Win 7 verkar vara ett riktigt bra operativ men jag tycker fortfarande jag har noll koll ibland! =)

Fast Rocket-enheten är fortsatt riktigt bra och känns dessutom riktigt prisvärd. Jag har kört en del tidigare på en XP-maskin men nu funkar den lika bra på Win 7, fast tyvärr blir installationen betydligt klyddigare. På XP är den klockren!

Nu har vi beställt en Rocket. Ska bli spännande att prova den. Vi har tidigare haft en antenn som vi kopplat in via ett pcmcia card. Den har varit ganska svajig och dessutom lossnade antennkabeln, som inte går att laga.

/Anders
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Problem med trådlöst

Lovade att meddela hur det gick med uppdateringen av drivrutinen för den trådlösa USB-enheten. Drivrutinen är avsedd för Vista men fungerar under W7.
Var på väg att ge upp men efter mycket trasslande så har jag fått det att fungera.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Problem med trådlöst

Skam den som ger sig!
Kan du beskriva hur du fick det att funka och vilken drivrutin det var?
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Problem med trådlöst

Jag fick två omgångar filer via mail plus att det fanns filer på tradlost hemsida att tanka ner.
Jag slopar beskrivningen av en omgång jag fått via mail och de som fanns på hemsida för de fick jag alrig att fungera.
Jag lade in de tre filerna i en egen mapp.
Stoppade i USB-enheten i ett uttag. Efter diverse "klonk - klonk" signalerar systemet att drivrutinen inte installerats riktigt.
Gick sedan på Start, Enheter o skrivare, där fanns en ikon med USB2.0 WLAN. Klickade mig fram till uppdatera drivrutin. I vissa menyer är det valet "gråat" men det går att hitta en aktiv under Andra inställningar.
Sedan välj drivrutin på denna dator. Bläddra och peka ut den mapp där de tre filerna finns. Det som var mycket konstigt var att det tog en enorm tid för systemet att bli färdig.
Sedan provade jag och då fick datorn via USB2.0 WLAN kontakt med routern och en ruta med den trådlösa enhetens begäran om lösenord dök upp.
Nu fungerar det.
De tre filerna heter:
athrusb.sys
athrusbext.cat
netathrusb.inf
 
Toppen