• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med trådlöst

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Har ett trådlöst kit som jag hade installerat på min förra XPdator. Fungerade perfekt.
Trådlöst USB kit CAMPUS för husvagn, husbil, båt :: Klientutrustning :: Nätverksutrustning :: Trådlöst
Har nu köpt ny med Windows 7 64b och får den inte att fungera.
Mailade Trådlöst.se där jag köpt den och fick ett snabbt svar. Skulle "testa" med den här lösningen.
Solved zydas (zd1211) driver for windows 7 - Windows 7 Forums

Nu är det så att jag inte är intresserad av att "testa" för jag vill inte vara någon försökskanin. Inte intresserad av onödiga problem med nya datorn.

Vet att flera i klubben har det här kitet och undrar nu om någon annan råkat ut för det här och även löst det?
 
F

F.d. 24435

Guest
Sv: Problem med trådlöst

Med all sannolikhet är ditt nya kitt EJ kompatibelt med win7. Har haft liknande problem med bl a ny router. Just nu är priserna på en del datortillbehör starkt prissänkta beroende på att dessa EJ är gångbara med win7 och att allt fler gått över från XP till Win7.(Routrar bl a).
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Problem med trådlöst

Uten å ha det kittet, ser at oppskriften du har fått peker til er å installere Vista sin driver. Finnes det på den medfølgende CD en Vista 64 bit driver så skal den fungere under Windows 7 64 bit. Det som ofte hender er at søk etter driver ikke ser etter andre drivere enn de som er registrert hos Microsoft for Windows 7. Det er mulig å overstyre dette under førstegangs installasjon av driver, men er det først en driver inne så bør en følge oppskriften fra forumet.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Problem med trådlöst

Finns nog risk för det roysen.

Fast till Vista ska det fungera Knut. Fast det står inget om det är 32 eller 64bit.

Men eftersom flera i klubben har den här utrustningen så borde flera stött på problemet.

Ingen panik nu men vill gärna att det ska fungera igen.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Problem med trådlöst

Routerproblemet sammen med Windows 7 er en forsterkning av noe som også finns i Vista. I Vista kan en slå på at sambandet skal verifiseres, i win7 er dette standard og kan slås av for et samband. Verifikasjonen er om navneoppslag fungerer. Funker det ikke så tas sambandet ned og settes opp på nytt, etter et antall forsøk så gir win7 opp og gir en 169.... adresse - game over. Hjemme er dette løst med egen DNS server innenfor routeren.

Har noen ganger trikset meg forbi dette når vi står på "åpne nett", men det er ikke enkelt - win7 setter selv på verifikasjonshaken gjentatte ganger.

USB drivere for win7 som ikke ligger i Microsoft sitt bibliotek kan også være triksete å installere, men dokumentasjon sier at signerte Vista drivere skal fungere. Usignerte drivere som fungerer i Vista 32 skal ikke fungere med win7.
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Problem med trådlöst

Hej Håkan J
Utan att ta bort visdomsorden från vår Web Knut, så menar jag att du kan gott följa Trådlösts tips
att man får inkobatibla(usch vilket svårt ord) drivrutiner när man uppdaterar till en ny datorgeneration är legio inom Windows. Därför ligger jag kvar i XP trots multipla gliringar från omgivningen.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Problem med trådlöst

Så sant, inte var det här mina planer att köpa ny dator. Den gamla med XP hade aldrig bytts ut om den inte vägrat att formateras om. Den vägrar att starta från skivan.

Misstänkte att dom här problemen skulle uppstå. Har fått ett mail från Trådlöst.se att dom ska kolla upp det här. Hoppas på en lösning.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.925
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Problem med trådlöst

Håkan!

Hur funkar utrustningen annars? Dvs när du körde i XP. Hjälper den vid hotspots och taskig trådlös mottagning på ex campingplatser? Jag funderar på att skaffa grejorna. Har sett på en del förstärkare och annat men det här verkar stabilare på papperet.

Sen ang ditt Win 7 problem så ligger det sedan tidigare en Vista-drivare på Trådlös.se hemsidan. Det är kanske samma du har fått nu men en beprövad Vista-drivare kan vara säkrare än en oprövad Win 7-drivare.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Problem med trådlöst

Har inte hunnit prova den på semesterrea för den inhandlades i höstas. Men har nu fått igång hjälpligt min gamla dator som har XP. Om man jämför hur många trådlösa nätverk den hittar här hemma hos mig så är det dubbelt upp. Kommer nu tillsvidare att ha en dator bara för husbilen med XP på. Får jag det att fungera med 7.an så blir det den som alternativ.
Men jag vet att flera här i klubben har den här anläggningen så du kanske kan få svar från någon som använt den mer än mig. Men jag tycker den fungerar mycket bra.
 
F

F.d. 7311

Guest
Sv: Problem med trådlöst

Mobilt Internet - Tele2

Hej!
Kör med tele2 kontantkort betala dag,vecko, månad/3g funkar kanon.
Betala när du har semester eller är ute med hsb. per dag osv. Har provat nu i
helgen (på jobbet funkar kanon) .
RET52:D
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Problem med trådlöst

Hoppas du har hittat lösningen. Jag trodde vi skulle åka på problem med vår externa trådlösa modem (Bosslan) då den har inte Windows 7 drivrutiner.

Men inte, utan att ladda in några drivers alls stoppade jag USB'n i datorn och efter en minut var det klart, Windows 7'an hittade rutinerna i datorn som passade Realtek RTL 8187 Wireless lan driver och installerade dem automatiskt.

Detta kanske lönar sig att testa...

hälsning
jyrki
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Problem med trådlöst

Har försökt att göra så men det finns inga drivrutiner att uppdatera med.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.925
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Problem med trådlöst

Kan vara skillnad på om Win 7:an är 32 eller 64 bitars.
 
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Problem med trådlöst

Hej!
Jag har också ett nätverksproblem som jag inte lyckas lösa.
Jag har två PC en med Windows XP som fungerar överallt, även på lokal nätverk, men där jag inte lagrar så mycket material och en helt ny PC med Windows 7 där det mest av mitt arbetsmaterial ligger, bilder, mejl, mm. Med den nya dator kommer jag dock inte ut på lokala nätverk. Datorns felsökning säger att "Datorn verkar vara rätt konfigurerad men enheten eller resursen (DNS-server) svarar inte".
Datorn fungerar bra med mitt mobila Vodafone modem men inte på lokala nätverk.
Någon vänlig medlem som kan hjälpa mig med detta?
Julian
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Problem med trådlöst

Windows 7 ser ut til å kreve en DNS server som svarer på et nett, mange routere mot bredbånd fungerer som en DNS-proxy - dette kan føre til problemer. Et trix som har fungert for flere er å peke til en ekstern DNS server i stedet for til routeren (gjøres i DHCP oppsettet i routeren).

I noen andre tilfeller så er det IPv6 sin DNS oppsett som tuller det til for en, jeg har på mitt lokalnett her i husbilen blitt nødt til å fjerne IPv6 fra trådløs oppsettet på denne win7 maskinen. Før det kom ikke nettet opp hver gang jeg startet windows. Det endte ofte med en 169.254.... ip-adresse!

Dette er bare et par av de mange mulige årsakene, men de som er enklest å teste.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Problem med trådlöst

Efter att ha bytt till Windows7 fungerar inte den trådlösa förbindelsen dvs det finns ingen fungerande drivrutin för enheten.
Fick en drivrutin från Trådlöst men det verkar vara för en annan enhet "RALink".
Jag har en dialog med Trådlöst om problemet med ej fungerande drivrutin för Zydas ihop med Windows7.
Skriver här igen när det finns någon information att ge.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Problem med trådlöst

Jag tröttnade på strulet med fungerande drivrutin för Windows 7 och köpte en usb-adapter och antenn hos Kjell & Company. Nu funkar allt igen.

Artikelnummer 98563 och 30228.

PS! Försökte med Vistas drivrutiner men de funkade inte.
 
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Problem med trådlöst

Knarrevik.
Visst blir man trött på enheter/drivrutiner som inte fungerar men jag gör några försök till.
Den´drivrutin som Trådlöst skickat tidigare för Vista, som skall fungera för W7, den funkar inte.

Knut.
Jag provar denna drivrutin, tack för tipset.

Återkommer med resultatet.
 
Toppen