• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Problem med gasoltillförsel

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2026
Det har uppstått ett nytt fenomen med gasoltillförslen i husbilen.
För två vackor sedan var vi ute med hb och skulle ha värme o kylskåp igång på gasol.
Det var ett helsicke att få fram gasol. Inget på gasol funkade. Fick trycka på säkerhetsknapparna till regulator och tuber massor av gånger. Brukar räcka med tre tryck om tre sekunder på varje. Till slut funkade det.
Jag stänger alltid tuberna när vi kör och jag tänkte att problemen berodde på att vi inte har använt gasolen på länge. Men nu var vi ute i helgen och då hände samma sak. Jag började tro att tuberna var slut men icke. Samma igen till slut funkade det men jag fick hålla på i en hel kvart innan det kom fram gasol.
Vad kan problemet vara och hur åtgärdar man det?
Vi har ingen lust att bli stående utan gasol-funktion om vi lägger oss på ställen som inte har el. Vill heller inte vara hänvisade till enbart elplatser.
 
Har du kompositflaskor så ger dom dåligt tryck vid kyligt väder även med mycket gas kvar. Stålflarra eller aluminium är bättre vid kyla...
 
Måste vara krocksensorn. Den återställde jag när den var nyinstallerad sedan har jag aldrig behövt röra den även om gasen är avstängd en längre period. Slangbrottsventilen måste jag återställa efter byte av tub men inte för en kortare avstängning där slangen sitter kavar i tuben.
 
Måste vara krocksensorn. Den återställde jag när den var nyinstallerad sedan har jag aldrig behövt röra den även om gasen är avstängd en längre period. Slangbrottsventilen måste jag återställa efter byte av tub men inte för en kortare avstängning där slangen sitter kavar i tuben.
Är det krångligt att byta den?
 
Förmodligen krocksensorn som tidigare sagt.
Vi har en Adria Coral 2018 som hade en Truma krocksensor med enkelanslutning som standard. Dessutom utan filter.
Det tog helt stopp och ingen gasol alls kom igenom.
Verkstan sa att om man fyller flaskor på typ Gasolmacken blir dom inte rengjorda mellan bytena och då samlas det olja i dom med tiden vilket smetar igen och förstör krocksensorn. Om man inte har filter förstås.
Vi bytte för ett par veckor sen till en Truma Duoanslutning (för två flaskor) med filter och nu funkar allt perfekt igen.
Det gick på drygt 5000 kr varav c:a 1000 var arbete. Då fick man intyg på arbetet samt provtryckning.

/Roger
 
Har man en regulator av modell Truma Mono- eller Duocontrol MÅSTE man ha filter mellan flaska och regulator, annars kommer regulatorn att tätna förr eller senare.
Det spelar ingen roll om man byter eller återfyller flaskor. Jag har själv råkat ut för detta.
Garantin på regulatorn gäller bara om man har filter.........
 
Även jag har ett likadant problem, jag får inte till något gas alls. Misstänker också att det beror på Truma SecuMotion vilket jag tolkar är krocksensor. Jag har en kompis som har likadan husbil och där finns det ingen alls krocksensor. Undrar om man kan utifrån uteslutningsmetod-felsökning montera bort denna helt och sedan köpa en ny likadan om det funkar utan den?
 
Även jag har ett likadant problem, jag får inte till något gas alls. Misstänker också att det beror på Truma SecuMotion vilket jag tolkar är krocksensor. Jag har en kompis som har likadan husbil och där finns det ingen alls krocksensor. Undrar om man kan utifrån uteslutningsmetod-felsökning montera bort denna helt och sedan köpa en ny likadan om det funkar utan
Det går bra, men en tryckreglator måste du ha. Jag har slopat krocksensorn. Kör alltid med stängd tub.
 
Det har uppstått ett nytt fenomen med gasoltillförslen i husbilen.
För två vackor sedan var vi ute med hb och skulle ha värme o kylskåp igång på gasol.
Det var ett helsicke att få fram gasol. Inget på gasol funkade. Fick trycka på säkerhetsknapparna till regulator och tuber massor av gånger. Brukar räcka med tre tryck om tre sekunder på varje. Till slut funkade det.
Jag stänger alltid tuberna när vi kör och jag tänkte att problemen berodde på att vi inte har använt gasolen på länge. Men nu var vi ute i helgen och då hände samma sak. Jag började tro att tuberna var slut men icke. Samma igen till slut funkade det men jag fick hålla på i en hel kvart innan det kom fram gasol.
Vad kan problemet vara och hur åtgärdar man det?
Vi har ingen lust att bli stående utan gasol-funktion om vi lägger oss på ställen som inte har el. Vill heller inte vara hänvisade till enbart elplatser.
En fråga till dig, har du fyllt dina tuber ? för om du har det så kommer det alltid med lite olja och då måste du ha ett filter efter tuberna som tar bort det.
 
En fråga till dig, har du fyllt dina tuber ? för om du har det så kommer det alltid med lite olja och då måste du ha ett filter efter tuberna som tar bort det.
Det spelar ingen roll om man byter eller fyller flaskorna, det kommer med "olja" vilket som (flaskorna fylls ju någonstans). "Oljan" kommer från det luktmedel som tillsätts enl. länken nedan.

 
Senast ändrad:
Nedan kopierar jag in mitt inlägg i ämnet från denna tråd:


I min regulator var oljan luktlös, svårt att tro att det var ett kondenserat luktämne.
Det skickade mig på ett Googleuppdrag.

I denna långa artikel kan man läsa svar på frågor runt olja i LPG förångare till bilar från ett antal oljebolag.

Propane Residuals

Raso Enterprises - Automotive Products and Information
www.rasoenterprises.com
För den som inte orkar läsa allt, här är kärnan:
Exxon-Mobil
Sources include traces of compressor oils, pump lubricants, hose plasticizers and other materials that are invariably present at trace levels in all fuels.


Petro Canada
While instances of contaminants in propane have been on-going for decades, and appear in different forms (oily materials, 'grease-like', 'black shoe-polish', and waxy deposits), they are usually sporadic, even seasonal, and we (the industry) have not been successful in finding the sources of all the contaminants.

Detta med olja i gasol är inget suddigt foto på ett "UFO", det är på riktigt.
 
Det spelar ingen roll om man byter eller fyller flaskorna, det kommer med "olja" vilket som (flaskorna fylls ju någonstans). "Oljan" kommer från det luktmedel som tillsätts enl. länken nedan.

Om man byter tub på te x OK/Q8 som är fyllda på fabriken så slipper du problemet, och det vet jag till 100 % för jag har gjort både och. Har haft husvagn / husbil i ca 45 år och i höstas så köpte vi husbil och då var flaskan fylld av FORSBERGS FRITID och det var första gången jag fick det problemet.
 
Tillbaka
Toppen