• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med gasoltillförsel

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Det har uppstått ett nytt fenomen med gasoltillförslen i husbilen.
För två vackor sedan var vi ute med hb och skulle ha värme o kylskåp igång på gasol.
Det var ett helsicke att få fram gasol. Inget på gasol funkade. Fick trycka på säkerhetsknapparna till regulator och tuber massor av gånger. Brukar räcka med tre tryck om tre sekunder på varje. Till slut funkade det.
Jag stänger alltid tuberna när vi kör och jag tänkte att problemen berodde på att vi inte har använt gasolen på länge. Men nu var vi ute i helgen och då hände samma sak. Jag började tro att tuberna var slut men icke. Samma igen till slut funkade det men jag fick hålla på i en hel kvart innan det kom fram gasol.
Vad kan problemet vara och hur åtgärdar man det?
Vi har ingen lust att bli stående utan gasol-funktion om vi lägger oss på ställen som inte har el. Vill heller inte vara hänvisade till enbart elplatser.
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Har åkt omkring hittills 6 år, aldrig haft problem, inte minsta spår, inte mina husbilspolare heller, jag blir förvirrad varje gång detta kommer upp, och en del har stött på detta ofta verkar det som
 

Hasse L

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
33183
Medlemskap
2024
Jag sågade av min 10 år gamla gasoltank på mitten.
Den hade ingen olja i sig.
Jag kan garantera att den aldrig varit fylld "på fabriken" utan på vanliga LPG tankställen.
Dom små oljepartiklarna är så små att du inte kan se dom med blotta ögat, men dom sätter sig i munstyckena till kyl, spis och panna. Det är INTE fråga om FLERA liter så du kan se dom.....
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Jag har en Truma Duo (inköpt dec 2020) med gul återställningsknapp , när den är intryckt så släpps gasen fram. Men i vissa fall kommer ingen gas även om allt ser ok ut, då måste jag lösa ut krocksensorn med den medföljande lilla "hårnålen" så att den gula knappen kommer ut, därefter trycker jag in den igen och vips så funkar det. Den har dock aldrig löst ut utan påverkan av något slag. Vid ett tillfälle fick den en lite knuff när jag bytte flaska och nu senast var det efter täthetsprovning igenom duoenheten med hjälp av Trumas orginalslang för det ändamålet.

Hälsningar
Peter
 

Kuren

FD HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
33800
Medlemskap
2023
Jag har haft stora problem att få värmepanna att starta .bytte från p11 till pc 10 composit. . Ringde gasolfyllarna å fråga om råd.. de va trevliga.. fatta för att det kan va luft i gasol flaskan.. hm .men spisel fungerar ju .. kanske är det skildnad på gasol å gasol.. men ja kommit på att det blir typ kallras i min värmepanna .en gammal Alde.. mali.. . . Har numera brännaren löst skruvad.. å blåser ja in lite varmluft i botten på gasolpannan ..så funkar det direkt.. konstigt!
 
Toppen