• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolfilter

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Funderar på att köpa en Alugasflaska för att kunna känna sig säker och lätt få tillgång till gasol vid reser i EU.
Har förstått att gasolen som finns vid bensinstationen innehåller olja!
Detta vill man ju inte få in i systemet, ett filter behövs
Behöver rekommendationer på vilket filter man skall satsa på
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Har ingen filter och det funkar bra, både kök och värmare förbrukar mycket och kylen går inte på gasolen utan på 12v
Det låter väldigt bra att du klarat dej. Men inte säkert att andra klarar sej lika bra. Jag tror inte filtren har tagits fram för att det ska se bra ut, det finns nog en anledning till det.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Det låter väldigt bra att du klarat dej. Men inte säkert att andra klarar sej lika bra. Jag tror inte filtren har tagits fram för att det ska se bra ut, det finns nog en anledning till det.
Säger inget emot filter men som sagt har jag klarat mig utan sedan 1972. Det är kanske bättre kvalité på gasolen utomlands ungefär som bränsle till bilarna :twitcy:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Säger inget emot filter men som sagt har jag klarat mig utan sedan 1972. Det är kanske bättre kvalité på gasolen utomlands ungefär som bränsle till bilarna :twitcy:

Du kanske inte har de moderna och känsliga regulatorerna med kraschsensor o.s.v.? Det är ju de som är känsliga.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Lutar nog åt en Aluflaska samt en ordinarie, samt Trums gasolfilter som dom flesta föredrar
Vill nog ha en yttre påfyllning, gör nog montering själv
Hade så något år till att börja med. Bytte sen till 2 påfyllnadsflaskor och har haft det i ett antal år nu, helnöjd och kan inte tänka mej annat. Har monterat yttre påfyllning själv också, var inga problem bara man är noga med storleken på hålet som påfyllnings ska sitta i...
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
En liten fråga angående filter och olja.
Hur kan det komma med olja in i systemet?
Oljan är ju löst i vätskan men det är i gasfas som man tar in (om man inte monterat flaskan uppochner).
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
En liten fråga angående filter och olja.
Hur kan det komma med olja in i systemet?
Oljan är ju löst i vätskan men det är i gasfas som man tar in (om man inte monterat flaskan uppochner).
Vad jag har förstått så finns det lite blandning av olja i gasolen på bensinstationerna i EU, där många använder gasol som fordonsgas. Tydligen är detta en åtgärd för att för att få lite olja till smörjningen till förbränningsmotor. Antar till ventilstyrningen etc.
Men är inte helt 100 på detta
 

Gunnarsson

HBK Medlem
Inlägg
175
Kommun
Götene
HBK-Nr
17207
Medlemskap
2024
För några år sedan när vi stod i Spanien en vinter så var det två bilar som tog bort sina regulatorer, oljan räckte gott och väl till att smörja flera cykelkedjor.
Numera har de, och även vi Trumas filter.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Vad jag har förstått så finns det lite blandning av olja i gasolen på bensinstationerna i EU, där många använder gasol som fordonsgas. Tydligen är detta en åtgärd för att för att få lite olja till smörjningen till förbränningsmotor. Antar till ventilstyrningen etc.
Men är inte helt 100 på detta
Detta är inte riktigt,olja är en restprodukt som följer med distributionskjedjan, det kan alltså förekomma även i vanliga bytesflaskor.
Moderna motorer klara sig utan denna typ av smörjning via bränslet.
Jag tömmer gasolfiltret vartannat år, det brukar bli någon centiliter olja (lite på botten)
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.225
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Hittade ett utdrag från ett längre inlägg om gasol

* I bland pratas det om olja som bildas och att fyllning istället för byte av flaskor skulle innebära mera olja osv. Det förekommer en liten del olja i alla industriella anläggningar med gasol som transporteras i gasform, denna samlas i lågpunkter osv i större anläggningar. Den gula oljeliknande vätskan som ibland hittas i gasolfilter kommer inte från denna oljan utan från det luktämne (etylmerkaptan) som kondenseras och fälls ut om gasen får stå stilla under tryck en längre tid. Gasolfilter rekommenderas alltid för att hindra att "oljan" når reduceringsventilen och förstör denna i förtid.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
I min regulator var oljan luktlös, svårt att tro att det var ett kondenserat luktämne.
Det skickade mig på ett Googleuppdrag.

I denna långa artikel kan man läsa svar på frågor runt olja i LPG förångare till bilar från ett antal oljebolag.
För den som inte orkar läsa allt, här är kärnan:
Exxon-Mobil
Sources include traces of compressor oils, pump lubricants, hose plasticizers and other materials that are invariably present at trace levels in all fuels.


Petro Canada
While instances of contaminants in propane have been on-going for decades, and appear in different forms (oily materials, 'grease-like', 'black shoe-polish', and waxy deposits), they are usually sporadic, even seasonal, and we (the industry) have not been successful in finding the sources of all the contaminants.

Detta med olja i gasol är inget suddigt foto på ett "UFO", det är på riktigt.
 
Toppen