• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gasolfilter

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2026
Funderar på att köpa en Alugasflaska för att kunna känna sig säker och lätt få tillgång till gasol vid reser i EU.
Har förstått att gasolen som finns vid bensinstationen innehåller olja!
Detta vill man ju inte få in i systemet, ett filter behövs
Behöver rekommendationer på vilket filter man skall satsa på
 
Jag har också fakta.
Bytesflaskor kan innehålla olja.
Olja från bytesflaskor förstörde min gasregulator i vår fd Flair. Det rann olja ur regulatorn.
Hur vet jag då att det var bytesflaskorna som orsakade olja i regulatorn?
Jo, jag hade vid det tillfället inte installerat Alugas än!
 
Har ingen filter och det funkar bra, både kök och värmare förbrukar mycket och kylen går inte på gasolen utan på 12v
Det låter väldigt bra att du klarat dej. Men inte säkert att andra klarar sej lika bra. Jag tror inte filtren har tagits fram för att det ska se bra ut, det finns nog en anledning till det.
 
Byter filter varje år vid kontrollen av gasolsystemet. Detta efter att duoregulatorn blivit förstörd av olja från P11 bytesflaskor. Fick även rådet att släppa ut lite gasol innan bytet, då oljan lägger sig överst i flaskan. Hälsningar Göran Hellman
 
Det låter väldigt bra att du klarat dej. Men inte säkert att andra klarar sej lika bra. Jag tror inte filtren har tagits fram för att det ska se bra ut, det finns nog en anledning till det.
Säger inget emot filter men som sagt har jag klarat mig utan sedan 1972. Det är kanske bättre kvalité på gasolen utomlands ungefär som bränsle till bilarna :twitcy:
 
Säger inget emot filter men som sagt har jag klarat mig utan sedan 1972. Det är kanske bättre kvalité på gasolen utomlands ungefär som bränsle till bilarna :twitcy:

Du kanske inte har de moderna och känsliga regulatorerna med kraschsensor o.s.v.? Det är ju de som är känsliga.
 
Lutar nog åt en Aluflaska samt en ordinarie, samt Trums gasolfilter som dom flesta föredrar
Vill nog ha en yttre påfyllning, gör nog montering själv
Hade så något år till att börja med. Bytte sen till 2 påfyllnadsflaskor och har haft det i ett antal år nu, helnöjd och kan inte tänka mej annat. Har monterat yttre påfyllning själv också, var inga problem bara man är noga med storleken på hålet som påfyllnings ska sitta i...
 
En liten fråga angående filter och olja.
Hur kan det komma med olja in i systemet?
Oljan är ju löst i vätskan men det är i gasfas som man tar in (om man inte monterat flaskan uppochner).
 
En liten fråga angående filter och olja.
Hur kan det komma med olja in i systemet?
Oljan är ju löst i vätskan men det är i gasfas som man tar in (om man inte monterat flaskan uppochner).
Vad jag har förstått så finns det lite blandning av olja i gasolen på bensinstationerna i EU, där många använder gasol som fordonsgas. Tydligen är detta en åtgärd för att för att få lite olja till smörjningen till förbränningsmotor. Antar till ventilstyrningen etc.
Men är inte helt 100 på detta
 
För några år sedan när vi stod i Spanien en vinter så var det två bilar som tog bort sina regulatorer, oljan räckte gott och väl till att smörja flera cykelkedjor.
Numera har de, och även vi Trumas filter.
 
Vad jag har förstått så finns det lite blandning av olja i gasolen på bensinstationerna i EU, där många använder gasol som fordonsgas. Tydligen är detta en åtgärd för att för att få lite olja till smörjningen till förbränningsmotor. Antar till ventilstyrningen etc.
Men är inte helt 100 på detta
Detta är inte riktigt,olja är en restprodukt som följer med distributionskjedjan, det kan alltså förekomma även i vanliga bytesflaskor.
Moderna motorer klara sig utan denna typ av smörjning via bränslet.
Jag tömmer gasolfiltret vartannat år, det brukar bli någon centiliter olja (lite på botten)
 
Hittade ett utdrag från ett längre inlägg om gasol

* I bland pratas det om olja som bildas och att fyllning istället för byte av flaskor skulle innebära mera olja osv. Det förekommer en liten del olja i alla industriella anläggningar med gasol som transporteras i gasform, denna samlas i lågpunkter osv i större anläggningar. Den gula oljeliknande vätskan som ibland hittas i gasolfilter kommer inte från denna oljan utan från det luktämne (etylmerkaptan) som kondenseras och fälls ut om gasen får stå stilla under tryck en längre tid. Gasolfilter rekommenderas alltid för att hindra att "oljan" når reduceringsventilen och förstör denna i förtid.
 
I min regulator var oljan luktlös, svårt att tro att det var ett kondenserat luktämne.
Det skickade mig på ett Googleuppdrag.

I denna långa artikel kan man läsa svar på frågor runt olja i LPG förångare till bilar från ett antal oljebolag.
För den som inte orkar läsa allt, här är kärnan:
Exxon-Mobil
Sources include traces of compressor oils, pump lubricants, hose plasticizers and other materials that are invariably present at trace levels in all fuels.


Petro Canada
While instances of contaminants in propane have been on-going for decades, and appear in different forms (oily materials, 'grease-like', 'black shoe-polish', and waxy deposits), they are usually sporadic, even seasonal, and we (the industry) have not been successful in finding the sources of all the contaminants.

Detta med olja i gasol är inget suddigt foto på ett "UFO", det är på riktigt.
 
Tillbaka
Toppen