• På onsdag morgon kl 08.00 kommer forumet att stängas ner en stund för uppgradering.
    Uppgraderingen beräknas ta ca två timmar.

Problem med elförsörjning

Hymar

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Växjö
HBK-Nr
24064
Medlemskap
2021
Hej!
Jag har en Adria "Plåtis" av årsmodell 2019. I bilen har jag ett bodelsbatteri på 95 AH samt en solcell på 140 watt. Jag har problem med elförsörjningen vid fricamping utan 220 volt under vår samt höst och när jag behöver använda värmaren (Truma 6 E). I sammanhanget bör nämnas att jag har ett Thetfordkylskåp som endast går på 12 volt med en snittförbrukning på ca 0,35 AH. Inte ens en hel natt klarar jag utan att hela 12-voltssystemet har kopplat ifrån när man vaknar frusen tidigt på morgonen (systemet kopplas ur kring 11 volt). Kan också nämna att mitt Wartabatteri av AGM-typ är i toppkondition - vilket nyligen konstaterats. Dessutom är batteriet alltid fulladdat när jag påbörjar mitt fricampingdygn. Kan man inte fricampa med en ny husbil med ovanstående utrustning? Det gick i alla fall utmärkt med min 25 år gamla Hymer som endast hade ett blybatteri på 75 AH. Slutligen - det finns inte plats för ett andra bodelsbatteri i min Plåtis. HJÄLP!! / Hymar
 

skalman52

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
2.473
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Om du har ett rent 12V-kylskåp så verkar det minsta från Thetford dra ungefär 1A i snitt (0.3 kWh/24h)

Efter 12 timmar har du alltså gjort av med 12Ah om kylskåpet har de förhållanden som energiåtgången mättes under.
Du kan dra ur ungefär 40 Ah ur batteriet innan det är nere på minimum. Har inte kollat hur mycket värmaren drar när det är 10 grader utomhus.

MVH
Hans
 

Hymar

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Växjö
HBK-Nr
24064
Medlemskap
2021
Hej Hans och tack för engagemang och svar. Jag försöker läsa mig till och prata med yrkesfolk för att få rätsida på det hela. Vad jag kommit fram till är att kylskåpet ska enligt instruktionsboken dra 0,3 i nattläge och 0,4 i dagsläge. Enligt uppgift från Trumaservice ska värmaren dra i snitt 1,4 A. Notera att det handlar om knappt ett halvt dygn och att yttertemperaturen varit som kallast ca + 5 grader. Innertemperaturen är satt till ca 19 grader så värmaren behöver inte gå hela tiden. Notera också att bilen körs efter 1 dygn och batteriet är fulladdat vid nästa stopp.// Hymar
 

skalman52

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
2.473
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Truman drar, enlig Truma, i snitt 1.2A så där går ytterligare drygt 14 Ah.
Kylskåpet jag tittade på var ett Thetford T1090 (90 liter) kompressorskåp.
Så på värme och kyla har du gjort av med 26Ah under 12 timmar. Solcellerna ger nog inte så mycket så här års. Speciellt inte som vädret har varit den senaste dagarna.

För både kylskåp och värmare så gäller ju bara siffrorna under de betingelser Thetford och Truma använde när de mäter. Hur mycket de drar i verklig användning så här års kan vara något helt annat.

Med litet belysning och annat är det inte omöjligt att du drar ur batteriet så det slås ifrån. Gränsen på 11 volt, hur säker är den. Kan den kanske vara på 11.5 V?

Enda säkra är att skaffa en batteriövervakning som kan visa hur många Ah du drar ur batteriet.

MVH
Hans
 

skalman52

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
2.473
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Siffran 0.3 är 0.3 kWh/24 timmar dvs. 300Wh/24timmar, vilket motsvarar 300/24 ampere i snitt = 12.5 W i snittförbrukning vilket är ungefär 1 ampere.

MVH
Hans
 

Beda & Botvid

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Östersund
HBK-Nr
22260
Medlemskap
2021
Vi har en Adria twin supreme-19, med 152 l kompressorkyl, 96 Ah skanbatt lithiumbatt, efter1 dygn brukar mitt batteri visa 75-80 % kvar av full kapacitet. Så nåt är fel eller du har nåt som drar väldigt mycket, nån timmes körning alt några hyfsade soltimmar fyller batteriet. Vi har oftast värme o varmvatten igång, inte hela dygnet men iaf kväll- natt. Varit ute nu i sept- okt utan problem i flera dygn utan 240 v laddn.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
5.544
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2021
Försök göra en inventering på din totala elförbrukning mellan kvällsstopp och morgonen därpå.
Nu vet jag inte när ditt system bryter 12V, men du borde kunna få ut minst 600Wh ur ditt batteri när det är fulladdat vid låg till måttlig belastning.
Ett alternativ är att byta ut ditt AGM mot t.ex ett sådant här LiFePO4 batteri som ger över dubbla Wh SKANBATT HEAT Lithium Pro Batteri 12V 125AH - 150A BMS - BLUETOOTH OG VARME

Annars gäller det att minska förbrukare, sänk värmen i bilen, höj tempen i kylen under natten.
laddningen från solpanelen denna årstid är som bäst lite underhållsladdning, ifall du har alla förbrukare avstängda, tyvärr.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
420
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2021
Kan det vara backström till solcellen när det är mörkt ute. Det kan även vara något annat än värmen och kylskåp som drar ström. Läckström någonstans.
Vad händer om du inte har värmen och kylskåpet på.
Händer samma sak då med batteriet.
Bilen är nästan så det borde vara garanti kvar.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
5.544
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2021
Hej Hans och tack för engagemang och svar. Jag försöker läsa mig till och prata med yrkesfolk för att få rätsida på det hela. Vad jag kommit fram till är att kylskåpet ska enligt instruktionsboken dra 0,3 i nattläge och 0,4 i dagsläge. Enligt uppgift från Trumaservice ska värmaren dra i snitt 1,4 A. Notera att det handlar om knappt ett halvt dygn och att yttertemperaturen varit som kallast ca + 5 grader. Innertemperaturen är satt till ca 19 grader så värmaren behöver inte gå hela tiden. Notera också att bilen körs efter 1 dygn och batteriet är fulladdat vid nästa stopp.// Hymar
Hymar.. vad har du för laddningsutrustning?
vilken laddström får du (A) när du startar motorn på morgonen, samt vilken laddström får du efter ca.1h?
Vet du att ditt batteri är fulladdat när du stannar för nattuppehåll?,
det tar rätt många h att komma upp till 100% SoC från 80%, kommer du t.ex bara upp till 80% SoC så har du inte den energi du räknat med tillgänglig.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
620
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2023
Förmodligen har du felet i batteriet, prova med ett nytt innan du lägger pengar på annat. Köp så stort du får plats med. När du skriver att batteriet blir fulladdat från helt tomt på några timmars körning så tyder det på felaktigt batteri. Prova o byt. Troligtvis en cell trasig kan vara svårt att mäta fram,
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
420
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2021
Det kan nog stämma att batteriet är dåligt. Om batteriet har varit urladdat gång på gång då åldras det snabbt. Om du ska köpa ett nytt batteri ta med en multimeter och spänningen på batteriet. Batteriet kan ha stått på hyllan ganska länge i butiken.
 

Hymar

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Växjö
HBK-Nr
24064
Medlemskap
2021
Hej!

Tack för alla inlägg - och på så kort tid sedan! Jag har nu fått många uppslag, vilket tyvärr gör mig än mer förvirrad. Jag får väl utifrån de tips jag fått återigen räkna på förbrukningen och då med lite marginal. Vad gäller batteriet så är det i absolut toppskick enligt mätning och belastningstest av specialist idag. Jag vet också att problemet uppstår även när batteriet är absolut helt fulladdat - d v s jag kör från hemmet där bilen varit ansluten till 220 volt ett antal dygn innan vi startar. SKANBATT Lithium kanske är det enda realistiska alternativet (även om det är lite dyrt) // Hymar
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
348
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Hej!

Tack för alla inlägg - och på så kort tid sedan! Jag har nu fått många uppslag, vilket tyvärr gör mig än mer förvirrad. Jag får väl utifrån de tips jag fått återigen räkna på förbrukningen och då med lite marginal. Vad gäller batteriet så är det i absolut toppskick enligt mätning och belastningstest av specialist idag. Jag vet också att problemet uppstår även när batteriet är absolut helt fulladdat - d v s jag kör från hemmet där bilen varit ansluten till 220 volt ett antal dygn innan vi startar. SKANBATT Lithium kanske är det enda realistiska alternativet (även om det är lite dyrt) // Hymar
Hej Hymar,
Jag har beställt litium från Energilandet som just nu har bra priser, dom matchar tillfälligt tyska priserna.
’Tyskland har ju för tillfället bara 16% moms...plus att du får 5års garanti hos Energilandet..
// Klasse
 

Hymar

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Växjö
HBK-Nr
24064
Medlemskap
2021
Hej!
Lite sammanfattning så här efter helgen. Efter att ha tagit del av alla era fina tips samt läst på, googlat, räknat och slutligen pratat med några husbilskollegor så har jag kommit fram till att det inte är osannolikt att batterikapaciteten är "på gränsen" för mitt resandemönster. Jag har nu besökt en väldigt kompetent husbilsmekaniker och han har tagit in mitt batteri för att göra ett slutligt test med belastning under en längre tid. Ifall batteriet då visar helt godkända värden ska han sedan mäta upp alla förbrukare för att se ifall det finns något onormalt där. Ifall både batteri och förbrukare visar normala värden så föreslår han två alternativ där han lämnar garanti på att 1 - 2 dygns fricamping absolut ska fungera även under tidig vår/sen höst. Alternativ nr 1 är att sätta in 2 helt nya Varta AGM-batterier på 95 AH vardera. Han menar att det är viktigt att båda batterierna är helt nya för att inte få någon "skevhet" i systemet. Priset för detta blir ca 5500:-. I sammanhanget kan nämnas att han kan montera och få plats med två batterier under passagerarsätet genom att göra om fästet och vända batterierna ett kvarts varv. Alternativ nr 2 är ett Lithiumbatteri på ca 100 AH med inbyggd köldvakt/värmare samt App-övervakning. Detta till en kostnad på ca 11000:-. Nu återstår vad som kan ske när jag har verkstadstid på onsdag och vad lösningen slutligen blir. Undrar bara om alternativ 1 och 2 är likvärdiga och vad jag i så fall ska välja då jag nu inte bryr mig om pengarna - nu ska det hela bara lösas! // Mvh Hymar
 
Toppen