• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Problem med Display=Kontrollpanel Laika Kreos

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Idag har jag fått problem med att hela 12V system slogs bort.
Situation var följande: jag hade haft extern 230 V inkopplat för att få ner temp. i kylen inför helgens resa. När jag sedan tände lamporna, 3 st. som finns på undre delen av den nedsänkbara sängen, så efter några minuter hände något och lamporna släcktes. Genast slog jag av knappen som tänder alla dessa 3 lampor och tittade på kontroll panelen ( den sitter ovanför bodelsdörren ) men den var också släckt. Panelen brukar alltid vara lite belyst och visar datum, klockan och yttre och inre temp. Den blir mycket ljusare om man trycker på ON knappen Jag gick ut, kopplade bort den externa el., kollade alla tillgängliga säkringar även den vid 230v ingången, och alla var OK. Kontrollpaneln inte kunde väckas till liv när jag tryckte på ON knappen, inte heller när jag tryckte på andra knappar...
När jag sedan startade bilen så tändes kontrollpanelen och blev belyst så länge motorn var igång. Vid avstängd motorn släcktes displayen igen. Detta prövade jag några gånger och det blev samma sak.
Kan någon hjälpa mig med att lösa problemet, tack.
20200402_154724.jpg
 

Ingemar55

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
15616
Medlemskap
2024
Idag har jag fått problem med att hela 12V system slogs bort.
Situation var följande: jag hade haft extern 230 V inkopplat för att få ner temp. i kylen inför helgens resa. När jag sedan tände lamporna, 3 st. som finns på undre delen av den nedsänkbara sängen, så efter några minuter hände något och lamporna släcktes. Genast slog jag av knappen som tänder alla dessa 3 lampor och tittade på kontroll panelen ( den sitter ovanför bodelsdörren ) men den var också släckt. Panelen brukar alltid vara lite belyst och visar datum, klockan och yttre och inre temp. Den blir mycket ljusare om man trycker på ON knappen Jag gick ut, kopplade bort den externa el., kollade alla tillgängliga säkringar även den vid 230v ingången, och alla var OK. Kontrollpaneln inte kunde väckas till liv när jag tryckte på ON knappen, inte heller när jag tryckte på andra knappar...
När jag sedan startade bilen så tändes kontrollpanelen och blev belyst så länge motorn var igång. Vid avstängd motorn släcktes displayen igen. Detta prövade jag några gånger och det blev samma sak.
Kan någon hjälpa mig med att lösa problemet, tack.
Visa bilaga 213533
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.807
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Låter som att någon huvudsäkring vid bodelsbatteriet har gett upp. De brukar vara i storleksordningen 50A och var av typen bladsäkring. När du startar motorn så tar generatorn över och får igång 12V.

MVH
Hans
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.409
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Orsaken till att säkringen löste ut kan vara flera. En kan vara att det är en kraftig inverter monterad. Då kan 50A vara för klen. 50A är med all säkerhet anpassad för elanläggningen i bilen, kablar mm. Då ska man inte sätta dit en kraftigare säkring.
Det kan också sitta lithiumbatterier i bilen. Då kan laddningsströmmen vara ganska stor.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Tack alla Vänner för snabba svar :msn_flower::).
Jag har faktiskt inte kunnat kolla den andra 40A säkringen som sitter vid bodelsbatteri. De sitter rätt så krångligt. Den första kunde jag se att den var OK. Nu ska jag försöka komma åt den andra som sitter bakom den första.


20210725_092609.jpg
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Orsaken till att säkringen löste ut kan vara flera. En kan vara att det är en kraftig inverter monterad. Då kan 50A vara för klen. 50A är med all säkerhet anpassad för elanläggningen i bilen, kablar mm. Då ska man inte sätta dit en kraftigare säkring.
Det kan också sitta lithiumbatterier i bilen. Då kan laddningsströmmen vara ganska stor.
Tack. Javisst skulle jag bifoga lite detaljer kring mitt el-system. Det finns ett lithium batteri, Renogy DCC50S laddare med MPPT , samt Nordelletronica 186 laddare.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Ännu en gång tack för all hjälp. :D:msn_heart:
Problemet med Display är nu löst. Det var trasig 40A säkringen som jag till sist har kunnat komma åt genom att kappa lös plastband som höll ihop alla 4 kablar ...
Däremot vet jag fortfarande inte vad som var orsaken till att säkringen gett upp, arbetshypothes är antingen att någon av de 3 lamporna är dålig (men alla lyser nu utan att orsaka något fel) eller att det blev överbelastning när både kyl var på full kylning och sedan tände jag dessa 3 lampor?
20210725_102744.jpg
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.409
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Ett tips.
Sätt en passbit mellan säkringshållaren och väggen. För få luft mellan, då blir nog inte den inre säkringen lika varm längre.
Om man kollar på vad du har för laddare så är det ganska hög ström.
Om dina solceller dessutom toppar så är strömmen ännu högre.
Du har en booster vad jag förstår där även solcellerna är inkopplade.

Kolla med en tångampermätare över säkringarna. Då kan du se strömförbrukningen över säkringarna.
Jag tror nog att den inre säkringen blir varmare än den yttre.
Hög värme är lika med mera motstånd i kablar och säkringar.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Tack Åke för tipset. Jag ska göra vad Du säger.
Mellan säkringhållaren och väggen finns liten "plast hållare" dit säkringshållaren fästes.Det skapar några millimeters fritt rum. Jag skulle gärna vilja ha större t.ex 1 cm.
 
Toppen