• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Problem med dålig handbroms på 5 ton boggie Burstner med AL-KO chassie

Sv: Problem med dålig handbroms på 5 ton boggie Burstner med AL-KO chassie

Det sitter förmodligen en reduseringsventil till bakbromsen så att frambromsen får lite mer av bromsverkan vid en inbromsning!
Eller har jag fel?
----------------------------------------------
Nja det gör det ofta men på lite olika sätt, eftersom en husbil alltid går med nästan maxlast så skall ju i princip bromsreduceringen till bakaxeln alltid ge maxtrycket som en reglerventil är inställd för. Där börjar problemen på en del bilar (i alla fall på många äldre som jag mest plockat med).
I lasbilsutförandet så trycks ju fjädringen samman mer och mer ju mer man lastar ner bilen, och ju mer bromsverkan får man bak med en avkänningsarm.
När en husbil börjar hänga med rumpan så köper vi extrafjädrar eller hjälpluftkuddar för att hålla upp bilen i normalnivå och då tror ju bromsreduceringen att bilen inte har någon last och drar ner trycket till svagt på bakbromsarna.
Då kan man ofta flytta på avkänningsarmen så att trycket ändå ger uppåt max.
Det finns även en del instruktioner till hjälpluftfjädring där det står att det är olagligt att behålla en självjusterande bromreduceringsventil, man måste montera en som justeras in för hand och sedan alltid ger det trycket.
Men det verkar inte BP veta om som tur är, men det kan märkas på lite svaga bakbromsar om bilen är tom och uppumpad till mer än normalnivå vid bes. Det bromsvärdet är ju lite svävande om bromsarna tar jämnt och fint för övrigt.

På nyare bilar vet jag tyvärr inte så mycket, men jag har sett att det brukar sitta en ventil som är manuellt justerad troligen för att det behövs nära maxbroms bak hela tiden på en husbil.

Hur bromsstyrkan bak på Alko är justerad vet jag tyvärr inte (än :p:) men det sitter nog ofta en manuell ventil som man slutbalanserar bakbromsoken med även om de är tillverkade för mycket mindre bromsverkan än frambromsarna.

Dessutom så hjälper ju det låsningsfria bromssystemet till att balansera bromsverkan rätt nu för tiden om något bakhjul börjar låsa, men är bromsverkan för svag så hjälper det ju inte till något.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Sv: Problem med dålig handbroms på 5 ton boggie Burstner med AL-KO chassie

Jankro!
Detta är kloka tankar som jag tror inte många tänker på! :)
 
Sv: Problem med dålig handbroms på 5 ton boggie Burstner med AL-KO chassie

Hej

Hur går det Ludde! Har du provat något av tipsen?
 
Sv: Problem med dålig handbroms på 5 ton boggie Burstner med AL-KO chassie

Jag har ingen aning om hur bilen ser ut undertill,men generellt ,har bilen en lång bromswire med böjar måste wiren vara fäst ordentligt och sitta fast.Så inte höljet har en chans att röra sig.
En lång wire med böjar "töjer" sig .Man kan dra i spaken flera hack utan det händer något i andra änden.
Sen börjar man vid hjulen och arbetar sig fram till spaken.
Sen måste man se till då gemotrin på leder tex mellan wire och stag blir rätt .
Som det skrivits innan ,använd handbromsen flitigt och även under färd inte flitigt men ibland,men förstånd och försiktighet.
 
Sv: Problem med dålig handbroms på 5 ton boggie Burstner med AL-KO chassie

Jag har haft samma problem med min Burstner 821 G, lämnade in den och pratade med killarna på Lindes Bilverkstad Kullagatan 106 Höganäs
042-330850. De plockade bort hjulen och var inne i hjulhuset.
Nu fungerar det bra ring dem och kolla!
 
Sv: Problem med dålig handbroms på 5 ton boggie Burstner med AL-KO chassie

Handbromsen är ombyggd av Varla Bil i Kungsbacka, de fick klura ett tag innan de löste det. De har gjort andra fästpunkter och ändrat hävarmen på wiren. De har fotograferat både före och efter under bilen, jag ska få bilderna nästa vecka, och lägger upp dom här. Bilen blev klart godkänd på Bilprovningen, och givetvis är ombyggnationen godkänd. Stort tack alla som kommit med tips och råd, jag skrev ut alla relevanta svar och lät verkstaden ta del av det.

/Ludde
 
Sv: Problem med dålig handbroms på 5 ton boggie Burstner med AL-KO chassie

Varför släppte de på vajern efter besiktning?
 
Sv: Problem med dålig handbroms på 5 ton boggie Burstner med AL-KO chassie

Om du menar hur det var förut så var den så hårt spänd för att klara bromsprovet på bilprovningen, och då låg den på, de var tvungna att göra så. Men nu behövs det inte längre efter ombyggnationen.

Bilder kommer så småningom, väntar på att verkstaden ska maila dom till mig
 
Sv: Problem med dålig handbroms på 5 ton boggie Burstner med AL-KO chassie

Här kommer då bilderna! Beklagar kvalitén...verkstaden har tagit dom åt mig. Men hoppas det syns vad som är gjort!

Före:

009.JPG

Efter:

006.JPG
007.JPG
 
Tillbaka
Toppen