• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med 230 v

hagand

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Laxå
HBK-Nr
25364
Medlemskap
2024
Jag har en Burstner Aviano 840.
När jag kopplar in 230V så händer följande:
Lampan för inkoppling 230V lyser.
Kylskåpet går över till 230V
AC går att köra på 230 V
Men, det finns ingen spänning i eluttag och Alde panelen visar att det inte finns 230V ansluten.
Om jag kopplar bort 230V och startar invertern istället så har jag ström i eluttagen.
Jordfelsbrytaren står i rätt läge.
Nån som har en idé?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jag hittar inte 230V - centralen
Hur ser det ut där jordfelsbrytaren sitter? Den du har mätt på. Sitter den där intaget i bilen sitter och sedan "försvinner" 230V-kabeln in i bilen eller hur är det gjort? Vad står det i bilens instruktionsbok? Där borde ju finnas en instruktion för 230V-systemet och var säkringarna sitter.

Jag känner mig hyfsat säker på att det finns mer än en 230V-säkring i en så stor bil som en Aviano. Någonstans i mellangolvet, i garaget, i en garderob, under en säng, på insidan där 230V-anslutningen sitter eller under ett säte borde det sitta en plastlåda med några automatsäkringar. I min bil sitter 12V-centralen ("elektroblocket"), batteriladdare och 230V-central på främre väggen i garaget bakom en perforerad skyddsplåt.

MVH
Hans
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hur ser det ut där jordfelsbrytaren sitter? Den du har mätt på. Sitter den där intaget i bilen sitter och sedan "försvinner" 230V-kabeln in i bilen eller hur är det gjort? Vad står det i bilens instruktionsbok? Där borde ju finnas en instruktion för 230V-systemet och var säkringarna sitter.

Jag känner mig hyfsat säker på att det finns mer än en 230V-säkring i en så stor bil som en Aviano. Någonstans i mellangolvet, i garaget, i en garderob, under en säng, på insidan där 230V-anslutningen sitter eller under ett säte borde det sitta en plastlåda med några automatsäkringar. I min bil sitter 12V-centralen ("elektroblocket"), batteriladdare och 230V-central på främre väggen i garaget bakom en perforerad skyddsplåt.

MVH
Hans

Farligt att skriva, men står det möjligen i instruktionsboken var säkringarna finns? ;)
 

hagand

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Laxå
HBK-Nr
25364
Medlemskap
2024
Farligt att skriva, men står det möjligen i instruktionsboken var säkringarna finns? ;)
Hur ser det ut där jordfelsbrytaren sitter? Den du har mätt på. Sitter den där intaget i bilen sitter och sedan "försvinner" 230V-kabeln in i bilen eller hur är det gjort? Vad står det i bilens instruktionsbok? Där borde ju finnas en instruktion för 230V-systemet och var säkringarna sitter.

Jag känner mig hyfsat säker på att det finns mer än en 230V-säkring i en så stor bil som en Aviano. Någonstans i mellangolvet, i garaget, i en garderob, under en säng, på insidan där 230V-anslutningen sitter eller under ett säte borde det sitta en plastlåda med några automatsäkringar. I min bil sitter 12V-centralen ("elektroblocket"), batteriladdare och 230V-central på främre väggen i garaget bakom en perforerad skyddsplåt.

MVH
Hans
Har du titta på bakväggen i eventuell garderob? Ibland är det rätt så undangömt!
Ja där sitter Jordfelsbrytaren och från den försvinner kabeln in i väggen
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Det kan vara så illa, fast det är litet förvånande, att det är en kombinerad jordfelsbrytare och säkring och att det är den enda säkring som finns. I så fall beror dina problem på att det någonstans i innandömet av bilen har blivit avbrott i matningen. Antagligen för att någon 230V kontakt på vägen mellan jordfelsbrytaren och Alde + inverter har halkat ur.

Fast det verkar väldigt underligt att hänga både Alde, kylskåp, laddare och vägguttag på samma säkring. Inte "good practice" skulle jag säga, men å andra sidan har jag inget större förtroende för tillverkarna när det gäller elsystemet.

MVH
Hans
 
F

f.d. 53452

Guest
Jag har en Burstner Aviano 840.
När jag kopplar in 230V så händer följande:
Lampan för inkoppling 230V lyser.
Kylskåpet går över till 230V
AC går att köra på 230 V
Men, det finns ingen spänning i eluttag och Alde panelen visar att det inte finns 230V ansluten.
Om jag kopplar bort 230V och startar invertern istället så har jag ström i eluttagen.
Jordfelsbrytaren står i rätt läge.
Nån som har en idé?
Köpte en ny Hymer förra året med liknande problem. Redan andra gången jag anslöt till 230 V på ställplats så fungerade inte 230 V uttagen i bodelen. Nästa gång fungerade de. Så höll det på ett antal gånger. Reklamerade till Hymer som inte kunde hitta något fel. Vid min nästa utflykt var det samma problem. Nytt besök hos Hymer som nu också såg felfunktionen och skickade upp omvandlaren till underleverantören Dometic, som i sin tur inte hittade några problem. Vid nästa utflykt var problemen där igen. Nytt besök på Hymer med ytterligare en sändning av omformaren till Dometic som inte hittar fel denna gång heller. Min fråga då till Hymer som ju också hade sett felfunktionen "live", "är det inte billigare för er att byta ut omvandlaren"? Eftersom personalen på filialen och verkstan är duktiga personer så gjordes detta 8 månader efter upptäckt. Nu fungerar den oklanderligt sedan 4 månader. Klart är att felet fanns i omvandlaren men om det är Hymer i Tyskland eller Dometic som är "boven" låter jag vara osagt.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Att det skulle finnas flera 230 V säkringar är osannolikt
Tidigare ägare kan ha kopplat så att alla uttag matas av invertern, alternativt så finns en prioritets omkopplare som gått sönder
 
Toppen