• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med 230 v

hagand

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Laxå
HBK-Nr
25364
Medlemskap
2024
Jag har en Burstner Aviano 840.
När jag kopplar in 230V så händer följande:
Lampan för inkoppling 230V lyser.
Kylskåpet går över till 230V
AC går att köra på 230 V
Men, det finns ingen spänning i eluttag och Alde panelen visar att det inte finns 230V ansluten.
Om jag kopplar bort 230V och startar invertern istället så har jag ström i eluttagen.
Jordfelsbrytaren står i rätt läge.
Nån som har en idé?
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Idén är att någon tidigare ägare har kopplat eluttagen till invertern. Jag förmodar att kylskåpet inte går över till 235 V och att AC-n inte går att köra när du startar invertern.
 

hagand

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Laxå
HBK-Nr
25364
Medlemskap
2024
Idén är att någon tidigare ägare har kopplat eluttagen till invertern. Jag förmodar att kylskåpet inte går över till 235 V och att AC-n inte går att köra när du startar invertern.
Idén med invertern är väl att kunna få ut 230V till eluttagen för att kunna köra t ex kaffebryggare mm. Att köra kyl och AC med invertera är väl aldrig grundtanken.
Men, tills för en vecka sedan så funkade även Alde värmaren och eluttagen när 230V var inkopplat.
Någon som vet om det finns säkringar efter jordfelsbrytaren?
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Hvis man gerne vil have iverterstrøm 230V i sine stikkontakter og også gerne vil kunne bruge sine stikkontakter ved 230V landstrøm, så er det vigitgt at have et skillerelæ som for eksempel dette.


Det sikrer at de 2 strømforsuninger med 230V ikke blandes sammen med store problemer til følge.
 

hagand

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Laxå
HBK-Nr
25364
Medlemskap
2024
Hvis man gerne vil have iverterstrøm 230V i sine stikkontakter og også gerne vil kunne bruge sine stikkontakter ved 230V landstrøm, så er det vigitgt at have et skillerelæ som for eksempel dette.


Det sikrer at de 2 strømforsuninger med 230V ikke blandes sammen med store problemer til følge.
Säkert så men mitt problem är ett annat. Jag får 230V ström till AC och kylskåp men inte till värmare och eluttag när jag kopplar in extern matning. Nån som har ett kopplingsschema som visar hur 230V är kopplat vidare efter Jordfelsbrytaren??
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Säkert så men mitt problem är ett annat. Jag får 230V ström till AC och kylskåp men inte till värmare och eluttag när jag kopplar in extern matning. Nån som har ett kopplingsschema som visar hur 230V är kopplat vidare efter Jordfelsbrytaren??

Har du haft bilen fra ny, eller kan det være så, at en tidligere ejer har koblet om, så eludtag kun får 230V strøm fra inverter?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.870
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Prioriteraren ser till att man alltid har 230V i uttagen, antingen via externt ansluten 230V, eller via invertern från bobatteri.
Den sitter isåfall efter inkommande 230V till batteriladdare, kyl, ev. Elgolvvärme.
Ett smart sätt att utnyttja alla uttag.
 

hagand

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Laxå
HBK-Nr
25364
Medlemskap
2024
Prioriteraren ser till att man alltid har 230V i uttagen, antingen via externt ansluten 230V, eller via invertern från bobatteri.
Den sitter isåfall efter inkommande 230V till batteriladdare, kyl, ev. Elgolvvärme.
Ett smart sätt att utnyttja alla uttag.
Någon sådan har jag nog inte.
Men, varför har anslutningen till eluttag och värmare helt plötsligt försvunnit när den finns kvar till kylskåp och AC?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.870
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hade du spänning i samma uttag både via Landström och via invertern tidigare, så lär du ha en prioriterare/switch, dessa finns inbyggda i t.ex. Victron's kombi-laddare/inverter.

Har du separerade uttag för Landström/inverter, låter det som nån form av avbrott från landström.
 

molle78

HBK Intresserad
Inlägg
38
Kommun
Habo
Har du provat med någon annan kabel mellan bilen och stolpen? Hade liknande problem som du beskriver på en husbil för några år sedan och det visade sig vara kabeln som inte höll tillräcklig kvalitet.
 

hagand

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Laxå
HBK-Nr
25364
Medlemskap
2024
Hade du spänning i samma uttag både via Landström och via invertern tidigare, så lär du ha en prioriterare/switch, dessa finns inbyggda i t.ex. Victron's kombi-laddare/inverter.

Har du separerade uttag för Landström/inverter, låter det som nån form av avbrott från landström.
Det verkar som om vi talar lite förbi varandra.. Om vi skippar invertern (avstängd) utan bara tänker på landström. Jag kopplar in landström, får signal på panel att landström är inkopplad. Kylskåp går över till 230V, AC går att köra på 230V men det finns ingen ström till ALDEvärmare eller i uttagen.
Landström går alltså till jordfelsbrytare men vad finns efter denna? Finns det andra säkringar i 230V systemet som jag inte hittat?
Sker uppdelning i jordfelsbrytare till olika ställen? Kan då Jordfelsbrytaren pajat så den bara ger ström till kyl och AC? Det finns inga kopplingsschema för 230V i instruktionsboken.
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Hej. En god vän hade samma problem det var prioriteraren i invurtern som var kass. Testa med att koppla loss 240 kontakterna på invurtern och koppla ihop dom och kontrollera om inte du har ström i alla uttag kyl och värme.
Hälsningar Sanddammaren
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Alde skall aldrig gå via inverter så den borde fungera oavsett om omkopplingsreläet ("prioriteraren") i invertern fungerar eller ej. Omkopplingsreläet sitter normalt inbyggt i invertern och aktiveras när 230V är anslutet för att koppla förbi invertern så det kommer 230V till de uttag som sitter kopplade på invertern.

I min bil (Carthago med inverter) sitter det två säkringar/jordfelsbrytare efter 230V intaget. Den ena på 16A går till Alde och den andra på 13A går till Kylskåp, batteriladdare och inverterns ingång för 230V, dvs. till omkopplingsreläet. På utgången av invertern sitter sedan ytterligare en säkring/jordfelsbrytare som förser alla vägguttag med spänning. Jag skickar med schemat som exempel på hur det kan se ut (den lilla burken med strömmätning kan ni bortse från).

Om vägguttag OCH Alde inte funkar så kan det vara:
1. Mer än ett fel. Dvs. inverterns omkoppling (om den finns) inte funkar eller att inverterns ingång för 230V (om den finns) inte är kopplad till inkommande 230V (via säkring!) och att säkringen för Alde har lagt av.
2. Någon koppling i 230V-centralen har lossnat
3. Någon har varit och kopplat om på ett väldigt underligt sätt och satt Alde på invertern vilket verkar som en dålig idé eftersom Alde kan dra 3kW när den går fullt. Dessutom skall i så fall invertern sakna omkopplingsrelä.

MVH
Hans
 

Bilagor

  • 230V-matning.pdf
    19,6 KB · Visningar: 45

hagand

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Laxå
HBK-Nr
25364
Medlemskap
2024
Alde skall aldrig gå via inverter så den borde fungera oavsett om omkopplingsreläet ("prioriteraren") i invertern fungerar eller ej. Omkopplingsreläet sitter normalt inbyggt i invertern och aktiveras när 230V är anslutet för att koppla förbi invertern så det kommer 230V till de uttag som sitter kopplade på invertern.

I min bil (Carthago med inverter) sitter det två säkringar/jordfelsbrytare efter 230V intaget. Den ena på 16A går till Alde och den andra på 13A går till Kylskåp, batteriladdare och inverterns ingång för 230V, dvs. till omkopplingsreläet. På utgången av invertern sitter sedan ytterligare en säkring/jordfelsbrytare som förser alla vägguttag med spänning. Jag skickar med schemat som exempel på hur det kan se ut (den lilla burken med strömmätning kan ni bortse från).

Om vägguttag OCH Alde inte funkar så kan det vara:
1. Mer än ett fel. Dvs. inverterns omkoppling (om den finns) inte funkar eller att inverterns ingång för 230V (om den finns) inte är kopplad till inkommande 230V (via säkring!) och att säkringen för Alde har lagt av.
2. Någon koppling i 230V-centralen har lossnat
3. Någon har varit och kopplat om på ett väldigt underligt sätt och satt Alde på invertern vilket verkar som en dålig idé eftersom Alde kan dra 3kW när den går fullt. Dessutom skall i så fall invertern sakna omkopplingsrelä.

MVH
Hans
Tack för ditt svar.
Jag har mätt efter Jordfelsbrytaren och där funkar allt.
Jag har också ström till blocket.
Det jag inte finner är var utgående kabel från jordfelsbrytaren tar vägen, dvs var sitter övriga säkringar?
Om jag tar bort strömkabeln och startar invertern så har jag ström i eluttagen.
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Hej jag hade också problem med strömmen i 220 v uttagen, När jag la in landström 220 v så slutade strömmen i el uttagen att fungera, ibland efter 30 min ibland efter ca 2 timmar några gånger funka det i ett dygn, allt annat i bilen funka med 220 v. Tog jag bort landströmmen och väntade 5-10 min så funkade det i gen. jag har en inverter som heter invertter Smart in pure 12V 2000W+IVT (en länk) https://procaravan.fi/products/invertteri-smart-in-pure-12v-2000w-ivt-sp2000i-12 . Efter många besök och rep.försök så bytte de ut invertern och nu har det funkat
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Tack för ditt svar.
Jag har mätt efter Jordfelsbrytaren och där funkar allt.
Jag har också ström till blocket.
Det jag inte finner är var utgående kabel från jordfelsbrytaren tar vägen, dvs var sitter övriga säkringar?
Om jag tar bort strömkabeln och startar invertern så har jag ström i eluttagen.
Sista punkten är ju precis som det skall vara :)

Det skulle vara bra om du kunde bifoga en närbild på 230V-centralen och fabrikat och typ på invertern. Möjligen går det lättare att försöka ringa in problemet då.

MVH
Hans
 
Toppen