• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Problem med 12V försörjningen..

• Startad av Startad av F.d. 57526
  • Startdatum Startdatum
F

F.d. 57526

Guest
Hej- ny på forumet.
Har en äldre Kabe Travel Master AlL från 2003.
Har sedan i vintras/våras haft en del el-problem som började med att jordfelsbrytaren löste ut ett flertal ggr när ( som det verkade) elpatronerna fick jobba- är lite osäker om det berodde på det men den löste inte ut när pannan (Alde3000 ) var avslagen. När jag skulle testa gas funktionen på pannan så fick jag inte igång den heller- fick en start sekvens men sedan tändes den röda lysdioden efter ca10 s.
I tron om att det var något fel på kretskortet i pannan så bytte jag det igår mot ett helt nytt o nu får jag ingen ström alls till 12V delen inne i husbilen.
Inga lampor, toalettspolning och ingen ström till själva manöverpanelen ovanför diskbänken- något irriterande att inte hitta felet. Nu har jag 220 V inkopplat och det är inte mkt som fungerar då heller förutom kylskåpet o aircondition o lampan i taket som går direkt från batteriet- har kollat säkringar o bytt många ( även om de ej var defekta) / nu misstänker jag att det är fel på kretskortet i garderoben ( som verkar driva alla 12 V enheter) men jag är ju inte säker på detta heller/ finns det någon vänlig själ här ute som kan ha en aning om felet o möjligtvis var man kan hitta ett nytt kretskort ?
Tack på förhand,
Markus

Säkring vid batteriet? Elblocket?
Bara att börja mäta vid batteriet, och följa kablaget. Allt annat är bara gissningar.

Säkring vid batteriet? Elblocket?
Bara att börja mäta vid batteriet, och följa kablaget. Allt annat är bara gissningar.
Tusen tack för svaret/ har mätt upp o kollat säkringar- fick beställt ett nytt kretskort eller reläkort kanske det heter så jag hoppas att det löser problemet när jag får bytt detta- återigen tack för svaret

Tillbaka
Toppen