• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med 12V försörjningen..

F

F.d. 57526

Guest
Hej- ny på forumet.
Har en äldre Kabe Travel Master AlL från 2003.
Har sedan i vintras/våras haft en del el-problem som började med att jordfelsbrytaren löste ut ett flertal ggr när ( som det verkade) elpatronerna fick jobba- är lite osäker om det berodde på det men den löste inte ut när pannan (Alde3000 ) var avslagen. När jag skulle testa gas funktionen på pannan så fick jag inte igång den heller- fick en start sekvens men sedan tändes den röda lysdioden efter ca10 s.
I tron om att det var något fel på kretskortet i pannan så bytte jag det igår mot ett helt nytt o nu får jag ingen ström alls till 12V delen inne i husbilen.
Inga lampor, toalettspolning och ingen ström till själva manöverpanelen ovanför diskbänken- något irriterande att inte hitta felet. Nu har jag 220 V inkopplat och det är inte mkt som fungerar då heller förutom kylskåpet o aircondition o lampan i taket som går direkt från batteriet- har kollat säkringar o bytt många ( även om de ej var defekta) / nu misstänker jag att det är fel på kretskortet i garderoben ( som verkar driva alla 12 V enheter) men jag är ju inte säker på detta heller/ finns det någon vänlig själ här ute som kan ha en aning om felet o möjligtvis var man kan hitta ett nytt kretskort ?
Tack på förhand,
Markus
 
F

F.d. 57526

Guest
Säkring vid batteriet? Elblocket?
Bara att börja mäta vid batteriet, och följa kablaget. Allt annat är bara gissningar.
Tusen tack för svaret/ har mätt upp o kollat säkringar- fick beställt ett nytt kretskort eller reläkort kanske det heter så jag hoppas att det löser problemet när jag får bytt detta- återigen tack för svaret
 
Toppen