• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem dometic kylskåp serie 8 2017

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Otillräcklig kyla i skåpet vid 12v drift. Kör i ungefär 3 timmar. Visar bara 11 grader. Vid start med gasol så var det 5° . Sen tycker jag även frysen ger dåligt vid gasol drift -11°. Har ingen sot i brännare . Inställd på näst högsta 4 av 5. Några förslag?
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Det enklaste svaret är nog att alltid köra på gasol.
Har själv gjort massor av åtgärder för att få det att fungera på 12V under körning men har återgått till att köra på gasol. Exempel på åtgärder som jag gjort:
• bytt matarledning fram till kylen - har nu 16 mm2
• byggt om ventilationen - takventil
• fläkt bakom kylskåpet
Föreslår att du provar att köra på läge 5.

Hälsar Kjell
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Nu så har jag nog det optimala för mitt kylskåp. Kör inte på 12v verkar vara skräp. Använder 2 fläktar innanför gallret som styrs med termostat inställt på 40gr. Kylskåpet står 2 av 5. I sitter det en cirkulation fläkt,som kör igång när jag stänger dörren. När vi kör bilen så är det numera alltid gasol, vid stillastående el/gasol beroende på om vi fricampar. När det ca 27gr ute så höll kylskåpet 6,6gr
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Låter intressant med cirkulationsfläkt inne i kylskåpet. Kan du beskriva hur du gjort. Gärna både med text och bild.

Hälsar Kjell
 
D

Deleted member 11118

Guest
Normalt sätt underhåller 12v bara kylen när man kör. Många har gasolen på när de kör, gäller bara komma ihåg när man skall åka båt eller tanka så man stänger av. Mitt kylskåp går upp 2-3 grader när jag kör och har 12 v inkopplad. Just nu vid 33 grader ute har jag 1+ i kylen och 11- i frysen. Den går på el just nu.
 

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Kör även jag alltid på 12v vid färd. Kylen (Dometic RM 7401) håller lätt +4 och -16 i frysen under flera timmars körning. Så det får man väl vara tacksam för när man hör att vissa måste ha på gasol vid färd.
 
Toppen