• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem att fylla LPG i Spanien.

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Idag skulle vi för första gången fylla vår fasta LPG-flaska på Repsol, men det blev ett stort NO, NO!

Killen på macken sa att det var förbjudet i Spanien. Att bolaget riskerade böter och han själv skulle få ställa sig den redan långa kön av arbetssökande i Spanien.

Mot bakgrund av att Repsol eventuellt skulle komma på ekonomiskt obestånd och en kär familjefar och försörjare av sex barn, fru, svärföräldrar och en gammal mor skulle bli arbetslös, så stängde jag gasluckan, tackade och körde vidare.

Vad finns det för erfarenheter från er andra som kör runt här i Spanien med LPG-flaskor? Har läst triumferande rapporter från t.ex. SirMcLain, där han lite skrytsamt berättar om sina fulla gasflaskor. :)

Tommy
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: Problem att fylla LPG i Spanien.

3 av våra svenska grannar (som ni träffade när ni bodde här på El Raco) åker ut varannan vecka och tankar gasol på just Repsol - inga som helst problem och det gjorde dom även under hela förra vintern.

Måste ha varit en "nybörjare" som jobbade på just "din" Repsol-mack !

Bosses och Gerds husbilsresor
 

Lenima

HBK Medlem (P)
Inlägg
259
Kommun
Gnesta
HBK-Nr
14541
Medlemskap
2024
Sv: Problem att fylla LPG i Spanien.

Hej Tommy och tack för ett positivt besked i morse. Nu är det 334 som gäller men innan vi tog platsen i besittning åkte vi till Cartagena och fyllde där vår LPG-tub på Repsol utan problem. Det har inte heller varit något problem tidigare på vår väg ner hit. Ha det gott önskar Lena och Egil
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Problem att fylla LPG i Spanien.

Det står ofta att LPG påfyllning "skall ske på utsidan" av HB, speciellt i Italien. Vår "lucka" sitter på köksdelen, dvs man måste öppna sidodörren. En 6 kg stålflaska, enbart för matlagning, står osynlig under vasken. Är detta fel och kan skapa problem för oss?
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Problem att fylla LPG i Spanien.

Tack alla för svar!

Tror att vårt problem är att vi har ingen genomföring, utan påfyllningen sker på flaskan.

Bosse och Gerd Vi är nu på La Colina i Albir, vilken Repsolmack använder de? Vi försökte på Repsolmacken i Campello. Ser i listan att det skall finnas en Repsol/Terra Mitica som också har gas men hittade den inte.

Lenina Gla' jag blir att se att ni fick vår plats, bekräftar det barn vetat i alla tider... Ja, att tjat lönar sig! Ni får världens bästa grannar mitt emot, Lena och Lasse! Ha' de'

Carola y Tommy
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Problem att fylla LPG i Spanien.

Kan det vara så att "killen på macken" inte uppfattade att ni har en flaska med automatiskt fyllstopp, Alugasflaskorna ser ju ut som en vanlig gasflaska.

Det förekommer att händiga personer tankar vanliga gasolflaskor och det kan ju vara ganska farligt om man försöker toppa upp och är därför förbjudet.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Problem att fylla LPG i Spanien.

Det står ofta att LPG påfyllning "skall ske på utsidan" av HB, speciellt i Italien. Vår "lucka" sitter på köksdelen, dvs man måste öppna sidodörren. En 6 kg stålflaska, enbart för matlagning, står osynlig under vasken. Är detta fel och kan skapa problem för oss?

Låter tokigt. Allmänna krav är ventilerat utrymme. Normalt är det öppet lite mot marken under behållarna.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Problem att fylla LPG i Spanien.

Tack alla för svar!

Tror att vårt problem är att vi har ingen genomföring, utan påfyllningen sker på flaskan.

Bosse och Gerd Vi är nu på La Colina i Albir, vilken Repsolmack använder de? Vi försökte på Repsolmacken i Campello. Ser i listan att det skall finnas en Repsol/Terra Mitica som också har gas men hittade den inte.

Lenina Gla' jag blir att se att ni fick vår plats, bekräftar det barn vetat i alla tider... Ja, att tjat lönar sig! Ni får världens bästa grannar mitt emot, Lena och Lasse! Ha' de'

Carola y Tommy

Jag trodde du hade denna länk.

LPG stations in Spain | myLPG.eu.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Problem att fylla LPG i Spanien.

Kan det vara så att "killen på macken" inte uppfattade att ni har en flaska med automatiskt fyllstopp, Alugasflaskorna ser ju ut som en vanlig gasflaska.

Det förekommer att händiga personer tankar vanliga gasolflaskor och det kan ju vara ganska farligt om man försöker toppa upp och är därför förbjudet.

jag tror du har rätt i det du skriver Sander
själv har jag blivit nekad en gång i Frankrike men när jag fick förklarat för personal på macken att tankflaskorna är försedda med automatiskt tankstopp så var det inga problem att tanka
Alugas tankflaskor har ett CE-godkännande som baseras på ADR/RID-regler och får fyllas på samma sätt som man fyller en gasoltank på en bil som drivs med LPG

sannolikt har en del stationskedjor, ev enskilda mackar, råkat ut för att personer med egenhändigt hopsatta adaptrar försöker fylla vanliga gasolflaskor på samma sätt vilket är förbjudet

för att förhindra detta har man vidtagit åtgärden att neka alla som är misstänkta så undviker man risken med stomfyllning
eftersom en vanlig gasolflaska inte har överfyllnadsskydd (tankstopp) så fylls gasolflaskan helt och hållet med gasol i vätskefas och lämnar inget utrymme kvar för expansion vid temperaturhöjning varvid trycket blir så högt så att gasolflaskan rämnar och gas i vätskefas strömmar ut, ett mycket farligt scenario

enligt gällande bestämmelser ska en vanlig gasolflaska fyllas av auktoriserad personal och vägas för att säkerställa att man har rätt mängd gasol i flaskan, 80% fyllnadsgrad
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: Problem att fylla LPG i Spanien.

Tack alla för svar!

Tror att vårt problem är att vi har ingen genomföring, utan påfyllningen sker på flaskan.

Bosse och Gerd Vi är nu på La Colina i Albir, vilken Repsolmack använder de? Vi försökte på Repsolmacken i Campello. Ser i listan att det skall finnas en Repsol/Terra Mitica som också har gas men hittade den inte.

Lenina Gla' jag blir att se att ni fick vår plats, bekräftar det barn vetat i alla tider... Ja, att tjat lönar sig! Ni får världens bästa grannar mitt emot, Lena och Lasse! Ha' de'

Carola y Tommy


Carola y Tommy !

Kör ut på N332 i Albir och kör söderut på denna väg.

När ni efter ca 5-6 km kommer fram till avfarten mot La Nucia, så svänger ni av och när ni kommer till den första rondellen efter en kort bit svänger ni 90 grader vänster och lite högre upp på berget ligger Repsol macken på väster sida !

Avfarten ligger alltså innan ni svänger av upp mot Carrefour !

Bosses och Gerds husbilsresor
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Problem att fylla LPG i Spanien.

Carola y Tommy !

Kör ut på N332 i Albir och kör söderut på denna väg.

När ni efter ca 5-6 km kommer fram till avfarten mot La Nucia, så svänger ni av och när ni kommer till den första rondellen efter en kort bit svänger ni 90 grader vänster och lite högre upp på berget ligger Repsol macken på väster sida !

Avfarten ligger alltså innan ni svänger av upp mot Carrefour !

Bosses och Gerds husbilsresor

Tack, vi tog en tur upp och rekognoscerade ikväll. Nu vet vi, nu skall vi också få modet bara att göra det själva också.

Snälla HBK-grannar här på campingen har på ett pedagogiskt sätt idag berättat hur tankningen av gasen går till. Så pedagogiskt att till och med en praktiskt idiot som jag nog skall klara det. :)

Som sagt, stort tack..... Vi kommer snart förbi och hejar.

Tommy
 
Toppen