• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Privatmekare

  • Startad av Startad av F.d. 13924
  • Startdatum Startdatum
F

F.d. 13924

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Ospecificerat
Motortyp: 78hk
Årsmodell Chassie: 1992
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: Globetrotter
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1992
Ämnesområde: Motor
Topplockspackningen har tyvärr gett vika, är nu tätad med kylarcement, inget läckage efter 1 timmes körning, men behöver hjälp med topplockspackningsbyte o eventuellt planing av en seriös o prisvänlig privat mekare, känner ni till nån i Stockholmstrakten?
 
Láter konstigt att de skulla vara topplockspackning. de gár inte att täta en cylinder med kylarcement. sá funkar det nu sá lát det vara till du vet säkert vad felet e..
:cool:
 
Enligt verkstan sippra det ut vatten vid provtryckning, vid topplockets bakre del, eftersom det är dyrt att laga på verkstan, användes det här:
Bar's Leaks Original

[FONT=verdana, arial]Bar´s Leaks är världens mest sålda medel för tätning och underhåll av kylsystem i motorfordon, båtar och entreprenadmaskiner.


Bar´s Leaks användes förebyggande och för reparation. En stor del av produktionen användes till nya bilar.
Bar´s Leaks tätar läckor upp till 0,9 mm i kylare, motorblock, cylinderhuvud, värmeelement och slangar.
Bar´s Leaks användes året runt tillsammans med på marknaden förekommande glykol.
Bar´s Leaks smörjer och tätar vattenpumpen och ger fortsatt skydd mot läckage, korrosion och kalkavlagring samt förebygger kavitationsskador.

Bar´s Leaks Original är testat och godkänt av tyska TÛV och skall ej jämföras med produkter som ibland användes vid en nödsituation[/FONT]
 
Ja, det är bara att hålla tummarna, men samtidigt står det på bruksanvisningen 12 mån?
På en annan pl står det permanent, lösning. Frågan är om det är tätt nu, kan man räkna med att det håller tätt om det inte läcker nu ? det är ju osäkert ändå tycker jag att åka på sem med den. Men man kanske kan ta en tur till Norrtälje iaf, jag bor i Sthlm.
 
Dum fråga, men jag ställer den ändå. När man pratar om topplockspackning, är det samma som ventilkåpspackning, eller cylinderpackning, finns det nån som kan reda ut begreppen? Hittar nämligen inte topplockspacknig på Mekonomen. Cylinderpackning o ventilkåpspackning hittar jag.
Om det är samma sak som cylinderpackning så ska det va topplocksskruv med o det tycker jag stämmer in bäst isf.
 
Ventilkåpspackningen tätar emellan kåpan och topplocket, där är det trycklöst, tätar endast mot oljeläckage. Cylinderlockspackning eller topplockspackning tätar emellan motorblocket och topplocket och måste kunna klara förbränningstrycket som är mycket högt och med hög tempratur.
 
Gurra skrev:
Kopparn

Bar's Leaks funkar
Har du tur är problemet ur världen om det har tätat nu. ;)

Gurra
Jag har kört några timmar med den på "hemmaplan" inget läckage.
Har 2 frågor nu:
1) Kan jag betrakta det som att Bars Leak har gjort sitt jobb nu, o jag törs ge mig på lite längre sträckor.
När jag byter glukol till nästa säsong, försvinner effekten av tätningsmassan då, det ska den väl inte göra va?
 
Hej Kopparn.
Läckaget som du har fått går bara från en vattenkanal och ut så det är inte kompressionstrycket för då hade du säkert fått byta packning.Jag har själv andvänt medlet som är det bästa på marknaden på många bilar och det är oftast en permanent lösning.Byter du glykol så häll i en ny burk så är du garderad om det skulle uppstå ytterliggare läckage.Medlet blandar sig med kylvattnet och åker runt tills en läcka uppstår.
MVH STURE.
 
Sture & Solveig skrev:
Hej Kopparn.
Läckaget som du har fått går bara från en vattenkanal och ut så det är inte kompressionstrycket för då hade du säkert fått byta packning.Jag har själv andvänt medlet som är det bästa på marknaden på många bilar och det är oftast en permanent lösning.Byter du glykol så häll i en ny burk så är du garderad om det skulle uppstå ytterliggare läckage.Medlet blandar sig med kylvattnet och åker runt tills en läcka uppstår.
MVH STURE.
Ok, Sture&solveig, men han som titta påt konstatera efter tryckprovning att det läckte ut precis under grenröret, o han trodde dessvärre att det var topplockspackningen. Menar du att det inte är det? Och vad menar du med "åker runt med kylvattnet tills läcka uppstår" ?
Men tack för svaret, det uppskattas när folk ser det från olika håll o vinklar
 
Hej igen.
Topplockspackningen är det säkert men det är bara en kylkana som läcker ut vatten och där är medlet suveränt.
Att medlet finns i kylvattnet är en bra försäkring om det skulle uppstå en ny läcka för då tätar den omedelbart så du
kommer alldrig att märka den.Medlet hälls i vissa nya bilar
i usa.som rostskydd,och förebyggande av läckor.
STURE.
 
Instämmer till fullo med Sture ;)

Mysko att ingen har skrivit att det är hokus pokus än :cool:

Min grabb har kört en Polo med medlet i nu 4000 mil inte en dropp har det läckt :D
Du kan lugnt köra vidare.

Ha de Gurra
 
Förlåt!!!! Kunde inte låta bli knapparna när ni pratar om att hälla i en massa "hokus pokus" i kylsystemet. Hur går det med kylare och temperatur. Kan man koppla av och njuta av färden om man "som jag anser" är en fuskreparation. Jag skulle varmt rekomendera att byta topplockspackning och plana topplocket även fast det kostar en slant. Detta är tankar från en gamal bilmek. MVH Bernt
 
Jag för min del anser att packningen är tätad medlet tätar läckor upp till 0,9 mm
Kopparn har ju ingen läcka innåt. Jag hade sparat dom pengarna som en helrenoverad topp skulle kosta.
Medlet täpper inte kylare eller termostat vad jag vet, nu kan man inte jämföra detta mot andra medel.
Ett tips Ingefära går att ta till i nödfall :D

Gurra
 
Har fått tag i en som ska kolla påt till hösten, jag kör så länge. Men hur är det med dieslar, jag tycker det knackar från ventilerna vid tomgång, hörs inget när man gasar, kanske ventilerna har påverkats oxå om toplockspackningen gått, eller?
Hur reagerar motorn när toppen spruckit, då går den väl inte på alla cylindrar, eller har jag fel?
 
Tillbaka
Toppen