• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Privatmekare

F

F.d. 13924

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Ospecificerat
Motortyp: 78hk
Årsmodell Chassie: 1992
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: Globetrotter
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1992
Ämnesområde: Motor
Topplockspackningen har tyvärr gett vika, är nu tätad med kylarcement, inget läckage efter 1 timmes körning, men behöver hjälp med topplockspackningsbyte o eventuellt planing av en seriös o prisvänlig privat mekare, känner ni till nån i Stockholmstrakten?
 
F

F.d. 8517

Guest
Láter konstigt att de skulla vara topplockspackning. de gár inte att täta en cylinder med kylarcement. sá funkar det nu sá lát det vara till du vet säkert vad felet e..
:cool:
 
F

F.d. 13924

Guest
Enligt verkstan sippra det ut vatten vid provtryckning, vid topplockets bakre del, eftersom det är dyrt att laga på verkstan, användes det här:
Bar's Leaks Original

[FONT=verdana, arial]Bar´s Leaks är världens mest sålda medel för tätning och underhåll av kylsystem i motorfordon, båtar och entreprenadmaskiner.


Bar´s Leaks användes förebyggande och för reparation. En stor del av produktionen användes till nya bilar.
Bar´s Leaks tätar läckor upp till 0,9 mm i kylare, motorblock, cylinderhuvud, värmeelement och slangar.
Bar´s Leaks användes året runt tillsammans med på marknaden förekommande glykol.
Bar´s Leaks smörjer och tätar vattenpumpen och ger fortsatt skydd mot läckage, korrosion och kalkavlagring samt förebygger kavitationsskador.

Bar´s Leaks Original är testat och godkänt av tyska TÛV och skall ej jämföras med produkter som ibland användes vid en nödsituation[/FONT]
 
F

F.d. 13924

Guest
Ja, det är bara att hålla tummarna, men samtidigt står det på bruksanvisningen 12 mån?
På en annan pl står det permanent, lösning. Frågan är om det är tätt nu, kan man räkna med att det håller tätt om det inte läcker nu ? det är ju osäkert ändå tycker jag att åka på sem med den. Men man kanske kan ta en tur till Norrtälje iaf, jag bor i Sthlm.
 
F

F.d. 13924

Guest
Dum fråga, men jag ställer den ändå. När man pratar om topplockspackning, är det samma som ventilkåpspackning, eller cylinderpackning, finns det nån som kan reda ut begreppen? Hittar nämligen inte topplockspacknig på Mekonomen. Cylinderpackning o ventilkåpspackning hittar jag.
Om det är samma sak som cylinderpackning så ska det va topplocksskruv med o det tycker jag stämmer in bäst isf.
 

Olle Jonsson

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025
Ventilkåpspackningen tätar emellan kåpan och topplocket, där är det trycklöst, tätar endast mot oljeläckage. Cylinderlockspackning eller topplockspackning tätar emellan motorblocket och topplocket och måste kunna klara förbränningstrycket som är mycket högt och med hög tempratur.
 
F

F.d. 13924

Guest
Gurra skrev:
Kopparn

Bar's Leaks funkar
Har du tur är problemet ur världen om det har tätat nu. ;)

Gurra
Jag har kört några timmar med den på "hemmaplan" inget läckage.
Har 2 frågor nu:
1) Kan jag betrakta det som att Bars Leak har gjort sitt jobb nu, o jag törs ge mig på lite längre sträckor.
När jag byter glukol till nästa säsong, försvinner effekten av tätningsmassan då, det ska den väl inte göra va?
 

Sture & Solveig

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1629
Medlemskap
2024
Hej Kopparn.
Läckaget som du har fått går bara från en vattenkanal och ut så det är inte kompressionstrycket för då hade du säkert fått byta packning.Jag har själv andvänt medlet som är det bästa på marknaden på många bilar och det är oftast en permanent lösning.Byter du glykol så häll i en ny burk så är du garderad om det skulle uppstå ytterliggare läckage.Medlet blandar sig med kylvattnet och åker runt tills en läcka uppstår.
MVH STURE.
 
F

F.d. 13924

Guest
Sture & Solveig skrev:
Hej Kopparn.
Läckaget som du har fått går bara från en vattenkanal och ut så det är inte kompressionstrycket för då hade du säkert fått byta packning.Jag har själv andvänt medlet som är det bästa på marknaden på många bilar och det är oftast en permanent lösning.Byter du glykol så häll i en ny burk så är du garderad om det skulle uppstå ytterliggare läckage.Medlet blandar sig med kylvattnet och åker runt tills en läcka uppstår.
MVH STURE.
Ok, Sture&solveig, men han som titta påt konstatera efter tryckprovning att det läckte ut precis under grenröret, o han trodde dessvärre att det var topplockspackningen. Menar du att det inte är det? Och vad menar du med "åker runt med kylvattnet tills läcka uppstår" ?
Men tack för svaret, det uppskattas när folk ser det från olika håll o vinklar
 

Sture & Solveig

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1629
Medlemskap
2024
Hej igen.
Topplockspackningen är det säkert men det är bara en kylkana som läcker ut vatten och där är medlet suveränt.
Att medlet finns i kylvattnet är en bra försäkring om det skulle uppstå en ny läcka för då tätar den omedelbart så du
kommer alldrig att märka den.Medlet hälls i vissa nya bilar
i usa.som rostskydd,och förebyggande av läckor.
STURE.
 
F

F.d. 3088

Guest
Instämmer till fullo med Sture ;)

Mysko att ingen har skrivit att det är hokus pokus än :cool:

Min grabb har kört en Polo med medlet i nu 4000 mil inte en dropp har det läckt :D
Du kan lugnt köra vidare.

Ha de Gurra
 

Bettan o Bernt

HBK Medlem
Inlägg
139
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
662
Medlemskap
2024
Förlåt!!!! Kunde inte låta bli knapparna när ni pratar om att hälla i en massa "hokus pokus" i kylsystemet. Hur går det med kylare och temperatur. Kan man koppla av och njuta av färden om man "som jag anser" är en fuskreparation. Jag skulle varmt rekomendera att byta topplockspackning och plana topplocket även fast det kostar en slant. Detta är tankar från en gamal bilmek. MVH Bernt
 
F

F.d. 3088

Guest
Jag för min del anser att packningen är tätad medlet tätar läckor upp till 0,9 mm
Kopparn har ju ingen läcka innåt. Jag hade sparat dom pengarna som en helrenoverad topp skulle kosta.
Medlet täpper inte kylare eller termostat vad jag vet, nu kan man inte jämföra detta mot andra medel.
Ett tips Ingefära går att ta till i nödfall :D

Gurra
 
F

F.d. 13924

Guest
Har fått tag i en som ska kolla påt till hösten, jag kör så länge. Men hur är det med dieslar, jag tycker det knackar från ventilerna vid tomgång, hörs inget när man gasar, kanske ventilerna har påverkats oxå om toplockspackningen gått, eller?
Hur reagerar motorn när toppen spruckit, då går den väl inte på alla cylindrar, eller har jag fel?
 
Toppen