• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Prisras flexibla solpaneler

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag skall hjälpa en vän med att montera 2x100w solpaneler på hans hb...
Så jag letar lite runt på olika webbplatser
Och detta hittade jag på Ebay. De

Kan det verkligen stämma en flexibel 100w panel för under 500 spänn :eek:
Eller har jag suttit och stirrat för länge på solpaneler så jag inte ser "bluffen"

 
F

F.d. 22252

Guest
Frakten från USA blir nog inte så billig? :)
Jamen de görs ju inte i usa utan i kina finns det överhuvudtaget en tillverkare utanför kina.
Mycket fusk och lur med solpaneler när det gäller det mekaniska själva solcellerna är nog bra.
I stort sett allt el som rör batterier oavsett om det är bilar eller scootrar så får man nog dra av 50% för att inte bli helt lurad.
Sällan man ser en sann uppgift likadant med solpanelerna.
Mitt enda råd är vilket kanske kan vara fel i morgon. Köp flexibla solpaneler limma fast dom och använd pengarna till en stor area. Finns en mina där man kan gå på det säljs solpaneler som är gjorda att monteras på hustak i kluster en 12v panel håller ofta 19v obelastad och ska parallellkopplas med en likadan. En som ska användas på ett tak kan lätt ge 30v och ska kopplas i serie för att ge närmare 230v volt för att via omvandlare anslutas till elnätet.
Skulle aldrig köpa begagnat alla celler är som det är lätt att se ihopkopplade med tennlödningar blir de överhettade av någon anledning blir det stora spänningar i materialet. vilket på sikt med vibrationer kan ge avbrott.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
REC produserte tidlliger sine paneler i Norge idag i Singapore og andre steder i Asia. Silisium krystallene lages og kuttes i Norge fortsatt og endel av produksjonen går til tyske produsenter i tillegg til REC sine egne fabrikker.
 
Toppen