• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Prisras flexibla solpaneler

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag skall hjälpa en vän med att montera 2x100w solpaneler på hans hb...
Så jag letar lite runt på olika webbplatser
Och detta hittade jag på Ebay. De

Kan det verkligen stämma en flexibel 100w panel för under 500 spänn :eek:
Eller har jag suttit och stirrat för länge på solpaneler så jag inte ser "bluffen"

 
F

F.d. 22252

Guest
Effekten anges inte för 12v utan för stället på belastningskurvan där max spänning möter max ström och oftast vid en betydligt högre spänning än vad som behövs för att ladda ett batteri. Jag brukar dra av minst 20% av effekten för att närma mej verkligheten ska man sen ta hänsyn till solvinkeln osv så hamnar man på ganska låga värden. Kanske en mpptladdare kan kompensera en del men det kan bli billigare med mer yta på solpanelen.
Så 100watt är knappast 100watt utan bara ett närmevärde som anger i vilket härad en solpanel befinner sig.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jo... Men mina flexibla 100w gav jag ca 1:500:-/st... Och jag har 10st på taket.
Med dessa hade det blivit över 10 000:- billigare.... Känns lite konstigt. Känns som att här är något lurt :msn_hot:
Om det inte var så att jag blev lurad när jag betalade 1 500:- st för mina paneler :rolleyes::swoon:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, de är slut så du behöver inte fundera över just dem i alla fall. Klicka på rutan Paket så står det inte längre tillgänglig.
I shoppen så har firman inte några fler större paneler så de köper nog in någon billig bunt och prånglar ut den tills den är slut o.s.v.

Det finns en annan sak med flexibla paneler också som jag märkte då jag köpte en som sitter uppe på min takbox. Verkade ok. på alla sätt och vis. Påminner faktiskt om de här i utförande. Den har funkat "bra" (utan att ha kollat effekten på den) i flera år men.... Dels så har plastytan blivit så matt så man måste polera den, helst med maskin och bilpolish ibland, och dels verkar den ändra storlek rätt mycket beroende på värmen så den har krummat till sig och även blivit missfärgad (vatten) runt mässingsringarna som kan användas till fästen. Kort sagt, den skulle inte ha varit roligt om den varit limmad direkt på husbilstaket, men uppe på toppboxen får den duga så länge.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

leihag

FD HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Linköping
HBK-Nr
11558
Medlemskap
2023
Jag fick limmad solpanele vid leverans på en ny årsmodell 2017, har nu bytt den till nya traditionell solpanel.
Dom limmade släppte i kanterna och fukt trängde in under samt att en skyddsfolie på ovansidan lossnade så ytan blev grå och grumlig.
Skulle inte rekommendera att sätta på sådant " smäck ".
leihag
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag fick limmad solpanele vid leverans på en ny årsmodell 2017, har nu bytt den till nya traditionell solpanel.
Dom limmade släppte i kanterna och fukt trängde in under samt att en skyddsfolie på ovansidan lossnade så ytan blev grå och grumlig.
Skulle inte rekommendera att sätta på sådant " smäck ".
leihag
Det är ju därför jag gör “jobbet"... De 4 hb (änn så länge är det 19 paneler) jag har monterat (limmat) solpaneler på, har inte en enda lossnat...
Sen angående skyddsfolien.... Den enda skyddsfolie jag sett är en tunn skydds plastfolie som man skall demontera vid montering annars är det stor risk att folien "brinner" fast i panelen och skapa då problem, bla så som missfärgning mm. :rolleyes:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag skall hjälpa en vän med att montera 2x100w solpaneler på hans hb...
Så jag letar lite runt på olika webbplatser
Och detta hittade jag på Ebay. De

Kan det verkligen stämma en flexibel 100w panel för under 500 spänn :eek:
Eller har jag suttit och stirrat för länge på solpaneler så jag inte ser "bluffen"


Jag finner inte ett ord om garanti, kan det vara bluffen (?),
även en flexibel solpanel ska hålla och leverera i 10-17år.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tyvärr så vimlar det av "skräp" på en hel del web-shops, men det finns undantag, även på flexibla solpaneler, ifall man nu vill gå på dem.
Vill minnas jag sett flex. 100 wattare för strax under 1000kr med skaplig prestanda, finns en del tester på tuben där lågpris-paneler presterat lika eller bättre än de med erkänt ok kvalitet.
 
Toppen