• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Priset på diesel & bensin rasar

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Om nu oljepriset går ner till noll.
Vad kommer då diesel/bensin att kosta för konsumenten i Sverige?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Noll är nog ett önsketänkande. Med dagens priser får man nog vara nöjd med de sänkningar som blir & att det kanske håller sig ett tag. Det är ju Saudarabien & Ryssland som bråkar. Trumpen's USA är också enl. artikeln en stor producent & med tanke på denne märklige mans ageranden & löften kan det ju bli ännu bättre/lägre priser. Han gör ju som det verkar, vad som helst för att skaffa sig +poäng
 
D

Deleted member 11118

Guest
Saxat från Aftonbladet,

Det är svårt att lägga prognoser. I maj i fjol låg vi på 18 kronor litern, då ringde dina kollegor och frågade om priset skulle kunna hamna på 20. Nu frågar alla om det kan hamna på 10, säger Johan Andersson, vd på Svenska Petroleum och Biodrivmedel Institutet (SPBI).

– Man ska komma ihåg att det finns ett golv på det svenska bensinpriset, som beror på att två tredjedelar går till skatt. Så hur lågt som helst kommer det inte att kunna bli, fortsätter han.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Noll är nog allt annat än ett "önsketänkande"
Mer global kollaps.

Screenshot_2020-03-09-15-25-09-248_com.android.chrome.jpg
 

JohanÖ

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
25691
Medlemskap
2024
Coronaviruset har säkert spelat roll men det är mig ni skall tacka. Vi bytte förra veckan en Ford Ranger (diesel ca 1,3 liter/mil) till en liten elhybrid (Kia Ceed).
Naturligtvis sjunker bränslepriser då :)

Men jag har ju kvar husbilen, den drar ju ca 1,5 liter/milen. Vänta tills jag säljer den, då får ni betalt när ni åker till macken :)
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
ja du BENSAN , när ryssland o araben jobbar tillsammans då kan allt hända med ekonomin i resten världen , plus allt jävelskap som kokas ihop av ledarna i vissa länder.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Går priset mot noll så upphör utbudet och priset stiger. Själva bränsleprist har aldrig varit särskilt högt men här lägger man på några hundra procent skatt, därav de höga priserna.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Ja så är det ju. Med sjunkande oljepriser så sjunker ju också skatten & det är ju slutpriset som vi kan glädja oss åt.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Vänta med att tanka! Snart får du betald för att tanka! :D

Oljepriset sent igår

ANALYS
Prisraset är en chock för USA:S oljebolag vilket sänder chockvågor till andra delar av ekonomin.
Kl 20.00 handlades oljan till 0,01 dollar/fatet. Gigantisk priskollaps.
Kl 20.30 handlas oljan till -7 dollar/fatet. OBS! MINUS 7 dollar/fat!!!
Senare på natten fick man betala 40$/fat WTI för att bli av med sörjan.
Brentpriset (Nordsjöoljan) låg på +26,5$/fat.
Norrmännen får ha kvar en liten fickpeng för sitt arbete.
 
Senast ändrad:

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Vänta med att tanka! Snart får du betald för att tanka! :D

Oljepriset sent igår

ANALYS
Prisraset är en chock för USA:S oljebolag vilket sänder chockvågor till andra delar av ekonomin.
Kl 20.00 handlades oljan till 0,01 dollar/fatet. Gigantisk priskollaps.
Kl 20.30 handlas oljan till -7 dollar/fatet. OBS! MINUS 7 dollar/fat!!!

I går kväll sist jag kollade så var priset på olja från kanada; -37$
WTI; -12,67$
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Coronaviruset har säkert spelat roll men det är mig ni skall tacka. Vi bytte förra veckan en Ford Ranger (diesel ca 1,3 liter/mil) till en liten elhybrid (Kia Ceed).
Naturligtvis sjunker bränslepriser då :)

Men jag har ju kvar husbilen, den drar ju ca 1,5 liter/milen. Vänta tills jag säljer den, då får ni betalt när ni åker till macken :)
Nu kan du tanka elhybriden billigt också
280A8E79-2A08-42EA-B341-57E0DDA49801.png
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Herr Trump köper olja för livet, för att lagra. Men han har tillgång till ledningar och förvaringsutrymme. Kommer att säljas med stor vinst i framtiden när alla andra slutar pumpa.
Själv har jag några tomma oljefat, 420 ltr., inte mycket att komma med. o_O
Undrar om den smarta Beredskapen i Sverige har fyllt upp sin bergrum igen med billig olja från Norge. Men där som med munskydd finns väl bara intresse för "just in time"- lager eller batterier.;)
:DJulian
 
Toppen