• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Prischock

F

F.d. 3581

Guest
Sv: Prischock

Ni som har SCR-försäkring, hur upplever ni dem när en skada/inbrott e.t.c. sker. Får ni den hjälp och ekomomisk utdelning som ni begärt?

Min bil kostade 801.000 i April i år....

Jag har Motormännens och är helnöjd.
Fick stenskott på förra bilen - en likadan dyr helintegrerad ruta och själrisken är fast på 1.500:-

Du kan se min premie i tråden försäkringsfakta.

ds
 
F

F.d. 8765

Guest
Sv: Prischock

TACK alla som engagerat sej.
Som orientering har jag tagit över ägandeskapet av bilen samt bytt bolag till CC. Vi kom ner från en årspremie på 14.754:-/år till 5.579:-. Vad sägs om den sänkningen? 14.754:- - 5.579:- = en besparing på hela 9.175:-/år. Det är inte klokt att det kan diffa så mycket. Det gäller att se upp.

VARNING! Ni som har LF ska se upp med maskinskadeförsäkringen. Där står klart och tydligt att den gäller endast Pb 01. Alltså, husbilar regade som Pb 2 eller Lb kan inte åberopa den försäkringen.
Har varit i kontakt med LF fyra gånger för att få ner premien utan framgång. 6.801:- är sista budet jag har fått från dem med hänsyn till mitt "tunga körkort". Ing-Marie har endast B-behörighet därav den höga preminen enl. LF. Påtalade tokigheten ang maskinförs. att den gällde endast Pb1. "Ja, så är bestämmelserna" var kommentaren jag fick från LF.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 8765

Guest
Ang prischock

Ni som läst mitt inslag "prischock", så måste jag komma med en dementi. Maskinförsäkrningen som man har som nybilsägare ligger i halvförsäkringen, men däremot ingen vagnskada. Vilket innebär att man måste ha helförsäkring, även på ny bil. Detta såg jag nu när försäkringsbeskedet kom. Lita inte alltid på försäljare, utan kolla noga vad som står på pappret.
Sorry vänner för fel info
 

Gillis & Ankie

HBK Medlem
Inlägg
199
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5101
Medlemskap
2023
Sv: Prischock

Jag hade samma problem vid LF, har en Hobby 07 3850 kg den skulle försäkringen gå på 12000 men han sa att jag skulle vänta en vecka, då kommer nya regler från EU. Det gjore jag och försäkringen blev 3600 kr helförsäkring jag har bara B kort
 
F

F.d. 8765

Guest
Sv: Prischock

Tack visby. Det var intressant. Måste säja att jag gillar LF p.ga. att dom ställer upp till 100% när skadan är ett faktum. Måste tyvärr vänta till förfallodagen som är nästan ett år framåt.
 
F

F.d. 25053

Guest
Sv: Prischock

Fick också det beskedet av LF vid telefonförfrågan, drygt 14.000:- för en integrerad Bürstner -04 på 4000kg. När jag påpekade att det var alldeles för dyrt så blev jag ombett att dröja kvar på tråden. Efter en minut återkom hon med ett bud på drygt 7.000:-. Det blev inte LF.
Det skulle vara intressant att veta hur de resonerar vid prissättning.
 
F

F.d. 622

Guest
Sv: Prischock

Fick också det beskedet av LF vid telefonförfrågan, drygt 14.000:- för en integrerad Bürstner -04 på 4000kg. När jag påpekade att det var alldeles för dyrt så blev jag ombett att dröja kvar på tråden. Efter en minut återkom hon med ett bud på drygt 7.000:-. Det blev inte LF.
Det skulle vara intressant att veta hur de resonerar vid prissättning.

Råkade ut för just samma sak när jag bytte till min Bürstner Argos 748 vikt 4250 maxlastad 5000 kg. Fick prisförslag hos LF 16800:- Fråga hur i he****e det kan vara så högt fick då svar av damen i andra ändan av luren. Citat* Vi på LF gör den bedömningen att dessa bilar även om dom klassas som PB2 så är dessa fordon i klass med tunglastbil för det är inte menat att man skall få framföra en tung bil på enbart B-kort, så det är våran bedömning att man skall betala därefter som en liten protest mot lagen om körtkort i detta fall. Sen vidare ska du veta att det är olagligt köra så tung bil utomlands och detta vill vi inte medverka till* Slut citat! Upplyste att Bürstner står för vagnskadan dom första tre åren så jag hade enbart behövt enhalvförsäkring, men icke damen upplyste mig snabbt om TT Jag får allt vara vänlig betala helförsäkring om jag vill ha deras bolag samt har man råd ha så stor dyr bil har man minsann råd betala för sig också ! Då tacka jag för mig kontaktade Folksam fick en halvförsäkring där för 3800. Gissa vilket bolag jag valde!
Argos
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Prischock

Hej Argos
Tydligen har LF vida begrepp om försäkringar.
vi vägde upp vår förra bil från 3500kg, till 3860 kg, utan förändring av premien,bytte till en ny Burstner 710 07, på 5000kg ,med marginell höjning av premien, till 4339:-år med maskinförsäkring.
Mvh Bernt
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Prischock

Hej Bernt

Vore intressant och veta vilket Länsförsäkringsbolag du har som lämnar maskinskadeförsäkring. Jag har försökt med östgöta brandstodsbolag som är LF i Östergötland. De säger att LF inte har någon maskinskada på lätt lb/pb2.

Kenneth
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Prischock

Svarar på min egen fråga.

Jag har hittat information på LF hemsida att man nu lämnar maskinskada på husbilar oavsätt vikt.

/Kenneth/
 

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Sv: Prischock

Vår erfarenhet av försäkring när vi bytte husbil:
Premien gick upp med 250% för att bilens inköpspris var mycket, mycket större än på den gamla samt att den nya är på 4 ton. Det får man väl kanske acceptera för det måste vara mycket dyrare att laga en kvaddad dyr bil. Vi har SCR.
Gav också LF en ny chans. LF har nu infört maskinskada och räddning (vägassistans) för husbilar, tar extra betalt över 3,5 ton. LF var 1 500 kr dyrare så det blev inget. Hälsningar Hasse
 
Toppen