• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Prischock

F

F.d. 8765

Guest
Hej på er.
Nu ska jag berätta vad som hände oss när vi bytte husbil.
Hade en 3500 kg -03:a som kostade 4137:- i årsförsäkring hos LF.
Nu när vi bytte bil till en -07 dock uttagen 17/7 -08 bad vi att få den uppvägd till 3850 kg. Det var inga problem. Men nu kommer dom.
I och med att totalvikten är över 3,5 t räknas den som tungt fordon som alla vet. Vilket innebär att redan år ett skall den in på kontrollbesiktning, samt fortlöpande varje år. Extra utgifter.
Den nya bilen skrevs på Ing-Marie som bara har B-körkort. Hon får ju köra bilen som är en Pb 2. Men vet ni vad samma försäkring går på i samma bolag. (flyttade bara över försäkringen från den gamla till den nya bilen) Jo, hela 14.754:- !!!!!!. Det är sant, en ökning på hela 10.617:- / år. Inte klokt, bara för att vara säker på att inte köra med överlast.
Nu måste vi skriva över bilen på mej, för jag har "tungt kort". detta gör att vi kommer ner i en årskostnad på 6.800:-.
Har varit i kontakt med LF för att försöka förhandla ner priset, men utan resultat. Var även i kontakt med insplanet och dom kom fram till att Auro var billigast med 6.707:-. (Motiveringen för det höga priset var att det är en ny bil).
Det kostar att vara laglydig. Hade varit bättre och ha kvar den som 3.5 t:are. Då var lastkapasiteten 250 kg. Hade varit billigare att ta ev böter.
Undrar om en nedvägning är genomförbar utan större utgifter?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Prischock

Har du helintegrerad bil. Kolla vad du skall betala i självrisk vid ev glasskada. En del bolag tar 1500 kr en del 35% av skadekostnaden. På en helintegrerad bil kan rutan kosta uppåt 40000 kr. Carvan Clubs försäkring tar 1500 i självrisk.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 8765

Guest
Sv: Prischock

Jeanette
Ok jag ska kolla. Tack för tipset.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 8765

Guest
Sv: Prischock

Anders o Carita.
Nej nu har vi en delintigrerad på Fordchassie.
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Prischock

Jag hade samma problem med Folksam när jag vägde upp bilen från 3500 kr till 4000 kg. Men när jag ringt och förklarat för dom att det var alltså fortfarande samma bil, den hade bara blivit lite bättre eftersom torsionstavarna bytts ut så sänkte dom försäkringen igen till samma belopp som tidigare.
Jag betalar 4624 kronor för helår för en 06 Travelmaster.

Vad gäller kostnad för besiktning är det billigare att besiktiga en personbil än en lastbil så det gör alltså inte så stor skillnad i alla fall.
Personbil 300 kr
Lätt lastbil 480 kr
Tung lastbil 750 kr
Fast gasolinst. 80 kr

I förhållande till lätt lastbil blir det 200 kr dyrare på 2 år. Det är ju inte mer än vad en halvtaskig camping kostar för en natt så . . . . . .
 
Senast redigerad av en moderator:

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Prischock

Ursäkta att jag bryter ämnet lite,jag bara fråga Skipper om han har 15 eller 18 chassie.
Ursäkta Anders.B
 
F

F.d. 6022

Guest
Sv: Prischock

Kontrollbesiktgade min 07:a för en månad sedan. Kostnaden för pb2 är 300 kr, gasolkontroll 80 kr. Inte så farligt och ganska skönt att få kontrollerat att det inte är något gasolläckage.
 
F

F.d. 8491

Guest
Sv: Prischock

Vi måste ocksåt lämna LF och har nu Caravan försäkringen. Det var många tusen-lappar/år som vi sparade. Vår bil har totalvikt 3850 kg.

Lf har väldigt konstig prissättning på husbilar över 3500 kg.


Sven-Åke
 
F

F.d. 8765

Guest
Sv: Prischock

Hej MiKjell
Det var ju en positiv överraskning att det är billigare för en gång skull.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Prischock

Tim o Ingmarie..

Det måste vara fel..... Jag kan inte minnas att premien ökada efter uppvägning från 3500 till 3850.
Jag kör med vanligt B-kort.
Försäkringsbolaget har inte frågat om körkort
Byt bolag direkt

ds
 
F

F.d. 6022

Guest
Sv: Prischock

Tim och Ingmarie.
Kolla med försäkringsbolaget igen. Verkar vara fel. Har en Dethleffs A7071 07:a. Betalar 4861 kr/år. Länsförsäkringar. Premien är obetydligt högre än för vår förra betydligt lättare bil.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Prischock

Mitt försäkringsbolag bryr sig endast om anskaffningsvärdet, när de sätter premien..
Ett svar på en fråga en fråga direkt från mig..

ds
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Prischock

Tim o Ingmarie.

Kolla på tråden försäkringsfakta, där finns det intressanta uppgifter om försäkringar..

ds
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Prischock

SCR har ju även lågprisgaranti, men det kräver ju att man har ett giltigt camping kort vilket man ju ändå måste ha om man någon gång tar in på en camping!
 
F

F.d. 8765

Guest
Sv: Prischock

MiKjell och Hundvakten
LF påstår att premien är så dyr för det är en ny bil satt till ett försäljningsvärde på 600.000:- det är en FreeTEC 708ti. Era bilar borde vara dyrare, ändå har ni bättre avtal, eller har jag fel?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 8765

Guest
Sv: Prischock

Ni som har SCR-försäkring, hur upplever ni dem när en skada/inbrott e.t.c. sker. Får ni den hjälp och ekomomisk utdelning som ni begärt?
 
Toppen