• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Prata i telefon under bilkörning

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Prata i telefon under bilkörning

Jag kom att tänka på den busschafför som blev filmat med mobilkamera under tiden som han framförde en buss på motorväg samtidigt som han knappade på sin mobiltelefon för att få ihop ett SMS.

Det hände ingenting fastän han uppenbarligen hade problem att hålla hjulen på rätt sida av högerfilen.

Att ingentig hände kan man kanske hitta i att övriga trafikanter visade bättre omdöme genom att inte företa ta sig några eventuella omkörningsförsök eller annat som kunde störa hans förehavanden.

Förstår ej heller varför man skall vara så otroligt beroende av mobiltelefonen när man klarade sig alldeles utmärkt innan. Men visst är den bra att ha om det skulle hända något oförutsett, men annars kan nog de flesta samtal vänta tills man kommer fram eller tar en paus.
Och den fina finessen med dagens telefoner är väl att man kan se vem som har ringt för att kunna ringa upp vid ett lämpligt tilfälle.

(har faktiskt sett en som körde flera varv i en rondell för att telefonen hade fastnat vid örat):rolleyes:
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Prata i telefon under bilkörning

För ett par år sedan såg jag ett konststycke då en förare befann sig i en rondell, samtidigt som han svängde ,hade han telefonen mot örat och i munnen hade han en hamburgare.
Undrar vilket han prioriterade.

mvh
Fincan
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Prata i telefon under bilkörning

En polisbil mötte en personbil utan förare i en kurva, dom vände, körde ikapp och stoppade personbilen. Där satt en förvånad man som blev upplyst om varför han blev stoppad. Han sade att " det måste ha varit då jag tappade mobiltelefonen".
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.902
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Prata i telefon under bilkörning

Jopp visst är jag det sa alltid mamma ;) ;)....... Vad jag menade lite var att man kan inte skydda sig mot allt och är det inte den ena risken så är det ju den andra osv. för så fort du sätter dej i bilen så är det alltid risker och kör du i ex 50km/h på 90 väg för att du skall köra försiktigt så kan det ju komma någon stolle ( som jag ) som kanske förorsakar en olycka istället .

Man kan ju säga att vad man än gör så går man ju aldrig helt säker .

ps: jag tror nog att du också är redig eller har du aldrig fått höra detta ;) .

Hej Beng-Åke.

Inlägget ovan, nr 16, var från början inte menat som ett svar enbart till dig. Det var en uppmaning till alla attt skärpa sig i trafiken och koncentrera sig på bilkörningen för att förhindra olyckor.

Ditt inlägg här ovan tyder dock på att du anser ayt olyckor i trafiken är ett fenomen som bara dyker upp, helt utan påverkansmöjligheter för oss förare. Där har du fel. Det är vi förare som orsakar och avgör konsekvenserna av alla olyckor. Antingen missar en eller flera av oss för mycket och då smäller det.

Tror säkert att du kanske kör säkrare med mobiltelefon i örat än andra gör utan. Men då blir ju trafiken ändå säkrare om du skippar mobiltelefonen. Det finns säkert rattfyllor som kör säkrare än någon nykter men väldigt osäker förare. Inte fasen ska vi tillåta rattfylleri för det!

När jag brister i trafiken är jag tacksam om någon annan kompenserar för det. Jag har kört mycket i hela mitt liv, både privat och i jobbet och har stor vana. Lika förbannat när jag satt och pillade på GPS för några år sedan bommade jag en väjningplikt och körde rakt ut på en huvudled. Där kom en vaken förare som genom att han var koncentrerad på trafiken kunde förhindra en allvarlig olycka.

Så alla SKA ALLTID vara maximalt koncentrerade på bilkörningen när man kör. Då kan vi fortsätta att få ner antalet olyckor och räddar liv!

Det är mer än du som kan vara redig! :)
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Prata i telefon under bilkörning

Det jag menade lite men som kanske är svårt att få ner i text ibland är att det kvittar ibland hur försiktig man själv är om man själv inte är orsak till olyckan för så länge inte alla ( vilket efterfågas i inlägget) bara kör bil när dom sitter i förarsätet så händer det saker .
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Prata i telefon under bilkörning

Det jag menade lite men som kanske är svårt att få ner i text ibland är att det kvittar ibland hur försiktig man själv är om man själv inte är orsak till olyckan för så länge inte alla ( vilket efterfågas i inlägget) bara kör bil när dom sitter i förarsätet så händer det saker .

Jag tror att dom flesta har gjort samma saker som du i bilen men ingen vill direkt erkänna det. Det är en attityd dom flesta har och attityder är svåra att ändra på. Det finns inget bra recept på attitydpåverkan hade det funnits det skulle olyckstalen se annorlunda ut. Närvaron när man kör bil blir påverkad när man pratar i mobiltelefon m.m. Om man dessutom har lägre vakenhet än vanligt så kan det hända saker.
/Dakota
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Prata i telefon under bilkörning

Jo exakt det är svårt för många att "erkänna" att dom har gjort det och finns det något känsligare ämne att ta upp hur folk kör bil ?

"over and out" kör försiktigt .
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Prata i telefon under bilkörning

Jovist går det bra att ändra en attityd, bland annat genom "den hårda vägen" dvs at bli utsatt för sin dumdristighet, men med livet i behåll. Då glömmer man inte.

På promenad nedför Skipåsbacken idag, lite glatt och isgt, tog sig bilarna upp med en viss möda. Bland annat en mamma vid styret, men mellan henne och ratten, satt också ett litet barn och hjälpte till att styra. Vad skall man säga om sådant?

Fincan
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Prata i telefon under bilkörning

Jo det är riktigt att man kan ändra sin egen attityd efter en obehaglig upplevelse men försöker du påverka andra genom din erfarenhet så är det inte lika lätt och det är det som är problemet. Betr. litet barn i knät bakom ratten på mamma/pappa så ser man sådant ibland trots att alla betraktare tycker det är omdömeslöst. Det enda man kan göra är, som du gör, berätta din historia och hoppas att poletten ramlar ner någonstans.
/Dakota
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.902
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Prata i telefon under bilkörning

Visst är det en bra engenskap att vara kritisk mot det egna beteendet, inte minst i trafiken. Men om man backar i tråden så kan vi se en hel del beskrivningar på att ex mobiltelefonipratandet egentligen inte är så farligt! Kan man bara inse den utökade risk för trafiksäkerheten som ett enskilt mobiltelefonisamtal innebär, så är vi på rätt väg.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen