• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Prata i telefon under bilkörning

Status
Stängd för vidare inlägg.

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.428
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Apropå B-kort och personbil tyngre än 3,5 ton!
Transportstyrelsen hävdar att det som är lagligt i Sverige är lagligt i övriga EU-länderna.
Sverige är snart enda land inom EU som tillåter pratande i mobiltelefon medans man kör.
:rolleyes:Av detta följer att i svensk bil, utomlands, får man lagligt prata i mobiltelefon. Kan det vara så enkelt?:confused:
Julian
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Prata i telefon under bilkörning

Tycker ju bara att det är lite konstigt att Sverige med dess regering o beslutshavare o en massa andra duktigpettrar är snara att påtala alla brister o fel som alla övriga länder har.

Är för mig en gåta varför det ska vara tillåtet i Sverige med mobiltelefoni utan handsfree när man kör ett fordon.
 
F

F.d. 13050

Guest
Sv: Prata i telefon under bilkörning

i Frankrike kostade det iaf 600 kr för några år sen att prata i mobilen även om bilen var svensk. Men billigare än fortkörning..
 
Senast redigerad av en moderator:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.907
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Prata i telefon under bilkörning

Det finns massor av olikheter i trafiklagstiftningen mellan länder. Prata i mobiltelefon, promillegränser, hastighetsgränser mm. Det gäller definitivt att följa reglerna i respektive land. Däremot "ratificerar" de flesta länderna ursprungslandets körkortsregler. Det är givtevis från början för att man vill ha trafik till sitt eget land. När då ett land som exempelvis Sverige har avvikande undantag, kan körkortet behöva förstärkas med en internationell översättning eller annan dokumentation, för att polismannen på gatan ska förstå vår behörighet. Sverige är duktiga på att ha egna regler och undantag jämfört med andra länder.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.616
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Prata i telefon under bilkörning

Undantagsregler, liknande den som är aktuell när det gäller körning med "tung" husbil på "gammalt" B-kort finns i de flesta länder.

Den internationella benämningen är "grandpa´s right" -- d.v.s. att farfar har rätt att köra det han fick köra när körkortet utfärdades.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Prata i telefon under bilkörning

Ja, och tänk på att i Storbrittanien är promillegränsen 0,8. Där gär man nog bäst i att stå med stödbenen nere efter kl. 18.00, i alla fall för säkerhets skull.:rolleyes:
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Prata i telefon under bilkörning

Tycker ju bara att det är lite konstigt att Sverige med dess regering o beslutshavare o en massa andra duktigpettrar är snara att påtala alla brister o fel som alla övriga länder har.

Är för mig en gåta varför det ska vara tillåtet i Sverige med mobiltelefoni utan handsfree när man kör ett fordon.

Att prata i mobilen under körning är väl inte värre än som många gör som ex. käkar glass på sommrarna , jagar nappar till barnen som sitter i fram och även att man håller på med CDspelaren/navigatorn .
Det finns så mycket som görs samtidigt som man kör bil men var går gränsen för vad som skall vara tillåtet och inte .

Det kan tom vara så att om man kommer till en ny okänd ort och vimsar så kanske man är lika farlig som en som känner till orten .
Sen kan det ju vara olika vad person till person klarar av och en bekant kör som säljare med ca 8000mil/år och han har visserligen handsfree men det läggs in snus och det skall ut och även det är ju distraherande av bilkörning men det har inte hänt något på 50000mil (förrutom en ren som sprang upp på vägen men viltolycker häner det ju ändå emellanåt . )
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Prata i telefon under bilkörning

Benkt-Åke L. Om det är "värre" eller inte kan jag inte gradera men tycker att de sakerna du nämner är också tecken på mycket dåligt omdöme att idka under bilkörning.

Men om vi ska hålla oss till sakfrågan i denna tråd så står jag fast med att det är en gåta för mig varför det fortfarande inte är lagstadgat med handsfree i Sverige.

Skulle aldrig få för mig att ringa o ännu mindre att svara om min mobil ringer när jag kör utan då väntar jag tills jag kan stanna till på lämplig plats.

Mvh
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.907
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Prata i telefon under bilkörning

Visst stör mobilpratandet bilkörningen. Det kanske stör lite mindre när man har handsfree men den största risken är att man blir engagerad i samtalet och mindre uppmärksam på trafiken. Så funkar jag i varje fall och så förbaskat annorlunda är jag inte! :)
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.428
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Prata i telefon under bilkörning

”Transportstyrelsen hävdar att det som är lagligt i Sverige är lagligt i övriga EU-länderna. Av detta följer att i svensk bil, utomlands, får man lagligt prata i mobiltelefon. Kan det vara så enkelt?”
Självklart var min fråga ironiskt menat men samtidigt tillhör jag dem som är måttligt irriterat på trafikanter som ”pratar hellre än kör bra”!
Hörde för ett tag sedan i radion att självaste transportdirektören hävdade, något naivt, att det inte finns statistik som ger belägg för att trafikolyckor ökar på grund av telefonprat under körning. Min undran är då: ”Hur många olycksfallsrapporter talar om att någon förare glatt hade erkänd att han/hon talade i mobiltelefon under körning fram till olyckstillfället”? Så var det med den statistiken!:rolleyes:
En annan västsvensk transporthövding berättade glatt att det inte behövs någon statistik, ”Var och en kan med egna ögon se att telefonpratandet under körning, drar ner trafiktempot och det är ju önskvärt!” Han kanske har rätt, vad vet jag? Jag får väl försöka låta bli att irritera mig på bilförare som hellre pratar än kör bra. Tack för dina länkar Bengt-Åke, de säger väl allt!
Själv skulle det aldrig falla mig in att prata i telefon och köra samtidigt men det beror ju mest på att jag saknar tillräcklig koppling mellan höger och vänster hjärnhalva.:D
Julian
 
F

F.d. 53076

Guest
Sv: Prata i telefon under bilkörning

Jeg vil ikke anbefalle å prate i telefon uten hansfri i Norge Spør de 2 svenske sjøføren som ble stoppet på E 6 forige uke de betalte 1500 kr.norske for å få lov til kjøre vidre
 

Delfin

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2024
Sv: Prata i telefon under bilkörning

Att prata i mobilen under körning är väl inte värre än som många gör som ex. käkar glass på sommrarna , jagar nappar till barnen som sitter i fram och även att man håller på med CDspelaren/navigatorn .
Det finns så mycket som görs samtidigt som man kör bil men var går gränsen för vad som skall vara tillåtet och inte .

Det kan tom vara så att om man kommer till en ny okänd ort och vimsar så kanske man är lika farlig som en som känner till orten .
Sen kan det ju vara olika vad person till person klarar av och en bekant kör som säljare med ca 8000mil/år och han har visserligen handsfree men det läggs in snus och det skall ut och även det är ju distraherande av bilkörning men det har inte hänt något på 50000mil (förrutom en ren som sprang upp på vägen men viltolycker häner det ju ändå emellanåt . )

Vem vet,vid nästa prilla kanske det händer..........:twitcy::twitcy::twitcy::twitcy::twitcy::twitcy:
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Prata i telefon under bilkörning

Jo det vet man aldrig när det händer saker och tur är väl det och även den "redigaste" som sitter och stirrar bara på vägen kan också råka ut för något så man får ju bara hoppas att det händer så lite som möjligt .
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.907
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Prata i telefon under bilkörning

Jamen va fasen! Då kan vi lika gärna snacka i mobiltelefon allihopa, snusa o tappa prillan, äta glass å jaga getingar eftersom det ändå inte spelar nån roll..., vi kör ihjäl varandra ändå..., fast det egentligen inte var meningen!

Så här kan vi väl inte ha det? Genom att från början minimera de risker vi känner till, så har vi betydligt större möjligheter att hantera de risker som dyker upp!

Skärpning!!!
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.428
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Prata i telefon under bilkörning

Stina berättar för mig att det fortfarande finns skylt i bussar där det står "Förbjuden att tala med föraren under körning!" (eller något liknande)
Undrar varför den skylten sitter där? (nu är jag ironisk igen!) :rolleyes:
Julian
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Prata i telefon under bilkörning

Jamen va fasen! Då kan vi lika gärna snacka i mobiltelefon allihopa, snusa o tappa prillan, äta glass å jaga getingar eftersom det ändå inte spelar nån roll..., vi kör ihjäl varandra ändå..., fast det egentligen inte var meningen!

Så här kan vi väl inte ha det? Genom att från början minimera de risker vi känner till, så har vi betydligt större möjligheter att hantera de risker som dyker upp!

Skärpning!!!

Var det ett svar på mitt inlägg ? jo jag kan väl då svara att jag köpte min 1:a mobiltelefon 1988 och har pratat i den och alla andra mobiler och haft barn i barnstolar i framsätet som någon gång behövt en napp samt har jag väl även bytt CD skiva i bilen samt emellanåt ätit glass ( dock aldrig mat) .

Dom enda trafik incidenterna som jag varit med om är att jag blev rammad av ett rattfyllo med 1,82 i promille samt vid omkörning så blev jag avprejad av vägen av framförvarande som också skulle köra om och dessa hade "kompiskört" i 65-70 på 90 väg i ca 2 mil .

Visst kan allt hända men ingen av gångerna som jag blivit drabbad så har det inte varit mitt fel men skall vi minimera riskerna så skall vi stanna hemma och madrasera huset invändigt och använda hjälm ;) lite ironi men någon Nollvision kommer det aldrig att bli hur gärna vi vill (tyvärr).
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Prata i telefon under bilkörning

Jopp visst är jag det sa alltid mamma ;) ;)....... Vad jag menade lite var att man kan inte skydda sig mot allt och är det inte den ena risken så är det ju den andra osv. för så fort du sätter dej i bilen så är det alltid risker och kör du i ex 50km/h på 90 väg för att du skall köra försiktigt så kan det ju komma någon stolle ( som jag ) som kanske förorsakar en olycka istället .

Man kan ju säga att vad man än gör så går man ju aldrig helt säker .

ps: jag tror nog att du också är redig eller har du aldrig fått höra detta ;) .
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen