• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

PostMord...

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Beställde en ny Cykel till husbilen, då en hopfällbar el-cykel är vad jag vill ha.
Hittade en cykel som fått många posetiva recensioner, 48V 22,5Ah och 500W motor.
Självklart låst och max 25km/h enl regelverket, om du sen väljer att modifiera är det upp till var och en..

Dock så har Posten lyckats med att skicka leveransen från Polen till Göteborg via genvägen Örebro paketterminal...
Där man heltplötsligt säger att paketet inte uppfyller kraven på vad som inefattas i aktuellt paket/porto, varpå man håller det tillsvidare.
Jag förklarar när jag talar med stolpskotten att det är ju deras eget fel, om de nu har accepterat paketet för en vecka sedan och skickat det på äventyr.
Knappast något jag kan råpå... Önskar att de en vacker dag bara kan få saker o ting att fungera, hur svårt kan det vara? Jag har vart i andra länder i Europa
där man beställer på morgonen och har leverans på eftermiddagen. Detta paket skulle ha levererats förra Fredagen 12/4..

Kan man annat än att bli trött på deras inkompetens?

1713419810929.png
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
515
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Det är ju bara att överklaga. Ser att paketet även varit i Köge i Danmark och Postnord är ju just posten i Sverige och Danmark. Har danskarna godkänt paketet ska inte Sverige kunna underkänna!
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Efter telefonsamtal.. med kö nummer 515, så förklarar de att paketet väger 41Kg, och att deras max vikt för paket är 35kg.
Och att de troligen skickar det i retur till polen istället för att leverera det till mig...

Det var registrerat den 10/4 i Polen med en vikt av 41kg, men i Örebro tog det stopp.

Kundorienterat företag måste jag säga.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
DHL är inte mycket bättre, mitt paket har dom lyckats skicka till fel utlämmningställe,trots att det tydligt står vart det ska, när jag sedan kontaktar DHL lovar dom att skicka det till rätt ställe, men från första avisering börjar klockan ticka ned, efter 10dagar går det åter till leverantören.
Paketet nådde mitt ombud efter 9 dagar från första avisering,det skulle alltså skickas tillbaka nästa dag, nu är mitt ombud lite smartare än så han ringde mig och frågade om jag inte ville ha paketet, tack för det.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.883
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det verkar vara något speciellt med Postnord Örebro, mitt Litiumbatteri som skickades från Tjeckien kom snabbt till Örebro, sen var det stopp de sista 5 milen, från Örebro krävdes det specialtransport till mitt garage, farligt gods påstod de, tog flera dagar att få fram en sådan transport för dem.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
515
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Efter telefonsamtal.. med kö nummer 515, så förklarar de att paketet väger 41Kg, och att deras max vikt för paket är 35kg.
Och att de troligen skickar det i retur till polen istället för att leverera det till mig...

Det var registrerat den 10/4 i Polen med en vikt av 41kg, men i Örebro tog det stopp.

Kundorienterat företag måste jag säga.
Hade bara ärendet hanterats av någon som kunde tänka själv och inte bara gå efter regler.....Så hade man kunnat konstatera att minsta hantering av det för tunga paketet vore att det skickas till mottagaren när det ändå kommit så långt. Kan du inte hämta ut det själv i Örebro eller skicka någon?
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Det verkar vara något speciellt med Postnord Örebro, mitt Litiumbatteri som skickades från Tjeckien kom snabbt till Örebro, sen var det stopp de sista 5 milen, från Örebro krävdes det specialtransport till mitt garage, farligt gods påstod de, tog flera dagar att få fram en sådan transport för dem.
Där hade de i Örebro helt rätt i alla fall. Litiumbatterier ska går som farligt gods enligt ADR regelverk, som förövrigt gäller även i Tjeckien. De som skickade batteriet mörkade helt enkelt antagligen för att spara pengar.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Hade bara ärendet hanterats av någon som kunde tänka själv och inte bara gå efter regler.....Så hade man kunnat konstatera att minsta hantering av det för tunga paketet vore att det skickas till mottagaren när det ändå kommit så långt. Kan du inte hämta ut det själv i Örebro eller skicka någon?
Jo du, om det var så enkelt, Jag föreslog att jag åker de 38milen enkel resa för att hämta det, men det går inte pga säkerhetsregler i den terminalen...
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
334
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Dom kan säga vad dom vill, men köper man en vara med transport, så får dom transportera det hur dom vill, bara kunden får varan till sig, om det då inte framkommer i beställningen att det föreligger några reservationer på transporten.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det är ju bara att överklaga. Ser att paketet även varit i Köge i Danmark och Postnord är ju just posten i Sverige och Danmark. Har danskarna godkänt paketet ska inte Sverige kunna underkänna!
Det är klart dom kan, det här är personalskyddsregler, om man skall klaga på någon så är det ju avsändaren som har gjort fel, och chansat, väl vetande att man inte kan skicka 41 Kg som paket men ändå gjort det eftersom rätt frakt, som normalt blir pallgods är mycket dyrare.
Att sedan speditörerna både i Polen och Danmark inte har kollat vikten skall ju inte Postnord lastas för.
Hur många här skulle vilja hantera skrymmande paket på över 40 kilo hela dagarna? Det håller inte chaufförerna för.
 
Senast ändrad:

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
515
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Det är klart dom kan, det här personalskyddsregler, om man skall klaga på någon så är det ju avsändaren som har gjort fel, och chansat, väl vetande att man inte kan skicka 41 Kg som paket men ändå gjort det eftersom rätt frakt, som normalt blir pallgods är mycket dyrare.
Att sedan speditörerna både i Polen och Danmark inte har kollat vikten skall ju inte Postnord lastas för.
Hur många här skulle vilja hantera skrymmande paket på över 40 kilo hela dagarna? Det håller inte chaufförerna för.
Det är helt rätt men i en kedja av många transportörer måste ju den första se till att kontrollera att allt är rätt med försändelsen och sedan ansvara för detta.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det är helt rätt men i en kedja av många transportörer måste ju den första se till att kontrollera att allt är rätt med försändelsen och sedan ansvara för detta.

Det stämmer ju, men här skylls det ju på Postnord? När bovarna är avsändaren och den speditör som tagit emot "paketet" i Polen, Det Postnord kan göra är att göra om godset till pallgods, men då kostar frakten åtskilliga 100-lappar, vill leverantören betala det? det tror jag inte.
Frågan är om mottagaren vill?
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det verkar vara något speciellt med Postnord Örebro, mitt Litiumbatteri som skickades från Tjeckien kom snabbt till Örebro, sen var det stopp de sista 5 milen, från Örebro krävdes det specialtransport till mitt garage, farligt gods påstod de, tog flera dagar att få fram en sådan transport för dem.
Batterier är farligt gods, och misstänker att mopeden också innehåller ett batteri..? Det finns EU-föreskrifter om hur sådant skall hanteras, p.g.a.
att det blir sjöfrakter till Sverige, därför är det inte alls lika enkelt numera att skicka sådant gods hit från Europa, om man gör rätt och deklarerar det som farligt gods, som det är att skicka mellan länder nere i Europa, och därför längre leveranstider. Jag misstänker att Postnord har sitt center för Farligt Gods i Örebro, och eftersom sådant kräver specialhantering även vid utkörning kommer det den vägen.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
515
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Tror allt utländskt gods hamnar i Örebro....Hade väldiga problem med byråkrati då Postnord fick för sig att jag skulle betala tull och moms på min egen tröja som jag glömt i England hos systerdottern som skickade den i ett brev....
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tror allt utländskt gods hamnar i Örebro....Hade väldiga problem med byråkrati då Postnord fick för sig att jag skulle betala tull och moms på min egen tröja som jag glömt i England hos systerdottern som skickade den i ett brev....
Ja, så blir det ju ibland, det beror väl främst på alla paket som kommer utifrån där avsändarna fuskar med alla uppgifter, farligt innehåll, vikter, priser, m.m.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Efter telefonsamtal.. med kö nummer 515, så förklarar de att paketet väger 41Kg, och att deras max vikt för paket är 35kg.
Och att de troligen skickar det i retur till polen istället för att leverera det till mig...

Det var registrerat den 10/4 i Polen med en vikt av 41kg, men i Örebro tog det stopp.

Kundorienterat företag måste jag säga.
Be din leverantör skriva om det till rätt fraktsätt, förmodligen pallfrakt och meddela Postnord att dom tar kostnaden så kanske det löser sig!
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Saken är den att paketet togs emot och registrerades på 41Kg, Där är det ju upp till Postnords sammarbetspartner att sägaifrån om det nu är fel. Samt att efter samtal med Postnord så berättar de att vissa länder har andra vikt regler, om så nu är fallet kan de ju inte gå in och strula med en leverans när den är mer än halvvägs, det är ju något de får reda ut med sammarbetspartnern, alternativt fakturera avsändaren. Vilket kan vara svårt då affärsavtalet är ingånget när de väl tog ansvar för transporten.

Ansändaren har arbetat på sin sida underdagen, men ingen framgång ännu...
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Saken är den att paketet togs emot och registrerades på 41Kg, Där är det ju upp till Postnords sammarbetspartner att sägaifrån om det nu är fel. Samt att efter samtal med Postnord så berättar de att vissa länder har andra vikt regler, om så nu är fallet kan de ju inte gå in och strula med en leverans när den är mer än halvvägs, det är ju något de får reda ut med sammarbetspartnern, alternativt fakturera avsändaren. Vilket kan vara svårt då affärsavtalet är ingånget när de väl tog ansvar för transporten.

Ansändaren har arbetat på sin sida underdagen, men ingen framgång ännu...
Postnord har ju inte ansvaret för transporten förrän den har kommit till Sverige, möjligen Danmark, hela ansvaret ligger hos leverantören som förmodligen har chansat med vikten och eventuellt också med skrymmet= för stort paket. Jag får ett stort antal paket från utlandet varje år, och har aldrig hört om en högre viktgräns än 35Kg på paket, snarare är det vanligt med 30 Kg. Sedan blir det pallfrakt som ju är en helt annan historia, även priset. Därför fuskas det gärna med paketfrakterna av oseriösa företag.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.257
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Tror allt utländskt gods hamnar i Örebro.... ....
Det skulle jag inte tro. Jag kommer just från postombudet och har hämtat ett paket med prylar som kommer från Tyskland med tre litiumbatterier, laddare och ett litet vertikalgrepp. De kom hit från Brandenburg via Malmö, Växjö, Kalmar och Orrefors. Inget Örebro.

(Inom parantes förstår jag inte varför man gör sig lustig över PostNord genom att byta ut N mot M. Här tycks det ju knappast vara PostNord som är boven i dramat, snarare avsändaren eller transportören som initialt tog emot försändelsen.)

//Michael, medlem
 
Toppen