• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Portabel solcell - kabeldragning

Kurt Hm

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
25379
Medlemskap
2024
Jag har köpt en portabel vikbar solcell.
Det följde med en kabel med honkontakt som skall gå mellan regulator och ut i bilens vägg eller liknande.
Jag vill inte borra hål i någon yttervägg, så jag tänkte placera kontakten någonstans i motorrummet. Då kan man bara glänta på motorhuven och koppla in hankontakten från solcellen där och sedan bara låsa huven i första "låsläget". Det är planen, men vart hittar jag in med kabeln in i bilen? Genom torpedväggen?
Finns det någon som gjort detta?

Tacksam för tips!
 
Lösning
F
Har också en portabel panel som jag använder när den ordinarie inte räcker till.
Då jag har en delintegrerad husbil så drar jag in kabeln genom sidodörren till förarhytten och har anslutningen bakom en av stolarna.
Inga problem med dörrpackningen då den är tillräckligt bred och elastisk

Mattias C

FD HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
21611
Medlemskap
2022
Hej experter nu är jag på gång igen, sakerna har kommit hem. Så lite frågor.
Victron mppt 75/15
DOKIO SOLAR 100w väska.
Har cigguttag i garaget.
Hur kopplar jag in detta.
Pv på mppt så klart.
Men hur blir det med batt på mppt? Ciggkontakt från batt till ciggutaget?
Gjorde en snygg skiss
Tacksam för hjälp.
SEK 1,078.54 13%OFF | Dokio 100W (50Wx2Pcs) 12V Flexible Black Solar Panels China Foldable + 12V Controller 100 Watt Panels Solar For Car Battery
IMG_20210526_101733.jpg
 
Senast ändrad:

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
På de flesta MPPT måste du koppla in batteriet INNAN du kopplar in solcellerna. Se upp med det. Det är för att MPPTn känner av vilken spänning det är på batterierna för att kunna ställa in sig rätt.

Sedan är det frågan hur uttaget är kopplat till batteriet. Går kablaget raka vägen (via en säkring) så är det bara att koppla in med kontroll av plus och minus. Går uttaget via EBL och annat får man nog kolla att det inte sitter något i kedjan som hindrar strömmen från MPPT till batteri.

MVH
Hans
 

Mattias C

FD HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
21611
Medlemskap
2022
På de flesta MPPT måste du koppla in batteriet INNAN du kopplar in solcellerna. Se upp med det. Det är för att MPPTn känner av vilken spänning det är på batterierna för att kunna ställa in sig rätt.

Sedan är det frågan hur uttaget är kopplat till batteriet. Går kablaget raka vägen (via en säkring) så är det bara att koppla in med kontroll av plus och minus. Går uttaget via EBL och annat får man nog kolla att det inte sitter något i kedjan som hindrar strömmen från MPPT till batteri.

MVH
Hans
Tack det vet jag. Dock skall det inte vara någon fara med victron men jag gör så.
Kom på att ciggutaget är kopplat från en lampa. Så det kanske inte funkar då?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Slår man på lampan så kommer den att ta en del av (hela?) strömmen. Avslagen lampa skall inte spela roll. Kolla också hur stor säkringen till cig-uttaget är, den skall ju helst inte gå om du laddar med full styrka någon gång. Kolla också att kablarna är tillräckligt grova för att inte ge onödigt högt spänningsfall och att de klarar strömmen. Normalt brukar cig-uttag och dess säkringar + kablage var gjorda för ganska höga strömmar (10A?) men en koll kan ju vara bra.

MVH
Hans
 

Mattias C

FD HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
21611
Medlemskap
2022
Slår man på lampan så kommer den att ta en del av (hela?) strömmen. Avslagen lampa skall inte spela roll. Kolla också hur stor säkringen till cig-uttaget är, den skall ju helst inte gå om du laddar med full styrka någon gång. Kolla också att kablarna är tillräckligt grova för att inte ge onödigt högt spänningsfall och att de klarar strömmen. Normalt brukar cig-uttag och dess säkringar + kablage var gjorda för ganska höga strömmar (10A?) men en koll kan ju vara bra.

MVH
Hans
Kanon. Jag kollar och kopplar in som min fina skiss.
Tusen tack för hjälpen.
Får återkomma med resultatet.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Har inga uppgifter än, men vad drar ett kompressor kyl, behöver man mer än 100 w solceller för att inte tömma batteriet om man frikampar 2-4 dagar? Då tänker jag på kyl och mobil laddning. Allt annat kör vi på Gas i såfall
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Den normale cigg uttaket og kontakte er maksimalt for 10A, den mindre kontakten er for maks 15A. 100W panel burde fungere da det skal veldig sterk sol for å gi mer enn 5A (teoretisk maks 8A ved 12V).

For permanent opplegg bruk egen kabel direkte fra batteriet til en god kontakt - helst med sikring ved batteri. Jeg ville montert en vanntett Anderson 50A kontakt under bilen eller bak slik at jeg ikke trenger å legge kabel gjennom luke,
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Det normala cigguttaget och kontakterna är maximalt för 10A, den mindre kontakten för maximalt 15A. 100W-panelen ska fungera eftersom den behöver mycket stark sol för att ge mer än 5A (teoretiskt maximalt 8A vid 12V).

För permanent installation, använd din egen kabel direkt från batteriet till en bra kontakt - helst med säkring från batteriet. Jag skulle montera en vattentät Anderson 50A-kontakt under bilen eller bakom så att jag inte behöver lägga kabel genom luckan,
Tänkte sätta mppt regualtorn i ett skåp nära batteriet, sen bara koppla i den när vi behöver. Eller är en fast installation bättre?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har inga uppgifter än, men vad drar ett kompressor kyl, behöver man mer än 100 w solceller för att inte tömma batteriet om man frikampar 2-4 dagar? Då tänker jag på kyl och mobil laddning. Allt annat kör vi på Gas i såfall

Du får nog räkna med en förbrukning på 25-50Ah per dygn, beroende på omgivningstemperatur, så 100w räcker inte långt men ger naturligtvis ett komplement till batteriet.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nu vet jag inte vad din kyl förbrukar Lasseboy.
Men den ska läggas på övriga förbrukare, men de har du kanske redan koll på vad dessa drar.
Men en ordinär kompressorkylbox av högre kvalitet/märke drar ca 1A i snitt, och runt 4A som max. per timme.
Om vi räknar med en spänning på 12,8V, inte helt ovanligt i en fricampande husbil, så blir det ca. 13-50Watt per timme.
Förbrukningen varierar beroende på inner/yttertemp. samt ifall man öppnar kylen
Ifall solcellspanelen levererar 100W några timmar mitt på dagen då det är strålande solsken så går du + dessa timmar, men det räcker inte för dygnets alla timmar, då måste bobatteriet försörja kylen m.m.
För dessa "panelpengar" kan man kanske tänka sig att utöka bobatteribanken så ni klarar 2-4dgr fricamping.

Det är ju det ständiga solskenet när man fricampar som ofta vägrar att infinna sig :msn_sun:
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Nu vet jag inte vad din kyl förbrukar Lasseboy.
Men den ska läggas på övriga förbrukare, men de har du kanske redan koll på vad dessa drar.
Men en ordinär kompressorkylbox av högre kvalitet/märke drar ca 1A i snitt, och runt 4A som max. per timme.
Om vi räknar med en spänning på 12,8V, inte helt ovanligt i en fricampande husbil, så blir det ca. 13-50Watt per timme.
Förbrukningen varierar beroende på inner/yttertemp. samt ifall man öppnar kylen
Ifall solcellspanelen levererar 100W några timmar mitt på dagen då det är strålande solsken så går du + dessa timmar, men det räcker inte för dygnets alla timmar, då måste bobatteriet försörja kylen m.m.
För dessa "panelpengar" kan man kanske tänka sig att utöka bobatteribanken så ni klarar 2-4dgr fricamping.

Det är ju det ständiga solskenet när man fricampar som ofta vägrar att infinna sig :msn_sun:
Men kan man köpa 1 nytt batteri och ha den gamla kvar, den är från 2020 då bilen är 2020. Eller ska man byta till 2 nya för att det ska fungera
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ifall de övriga bobatteriet-erna är friska så går det att komplettera med ett likvärdigt,
dina är drygt 1år, har du inte "misshandlat" dem med skadliga djupurladdningar, så borde de absolut vara i god kondition,
men få till ett test på batteriet-erna först, det ska inte vara ett CCA=ColdCrankAmp-test, utan ett lågförbrukningstest på t.ex. 5A som stoppas vid 12,5V då ser man vad batteriet kan leverera=skick.
Ett bly/syra förbrukarbatteri på 100Ah bör lätt klara att leverera denna belastning (5A) i 10 timmar, sjunker spänningen under 12,5V på kortare tid är det ej i bra skick, eller så är det kanske inte ett förbrukarbatteri.

Väljer du istället de bärbara solcellspanelerna så börja med 100W, och utvärdera ditt behov, och sen ev. komplettera med en panel till.

Kollade runt på lite 12V kylskåp nyss, och många av dem ligger på en förbrukning på 50W, så det är nog ett realistiskt värde att använda, det gäller vid en omgivande temp. på +20 grader, stiger den omgivande tempen så ökar förbrukningen drastiskt skrivs det.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
627
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Thetfords 2000-serie med kompressorkylskåp finns i storlek mellan 84 l och 174 l. Enligt specifikationerna drar de mellan 0,28 och 0,60 kWh/24h. Det ska vara: "Genomsnittlig energiförbrukning vid en omgivningstemperatur på 25ºC."
Det blir alltså mellan 12 och 25 W i snitt över dygnet. Kanske glädjesiffror men ...

Thetford kompressorkylskåp
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Vet ej vilket märke det är än, men den sitter i En Burstner Campeo 640 år 2020, den sitter direkt när man kliver in i plåtisen så tror den är 84 L inte större.
 
Toppen