• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Portabel solcell - kabeldragning

Kurt Hm

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
25379
Medlemskap
2024
Jag har köpt en portabel vikbar solcell.
Det följde med en kabel med honkontakt som skall gå mellan regulator och ut i bilens vägg eller liknande.
Jag vill inte borra hål i någon yttervägg, så jag tänkte placera kontakten någonstans i motorrummet. Då kan man bara glänta på motorhuven och koppla in hankontakten från solcellen där och sedan bara låsa huven i första "låsläget". Det är planen, men vart hittar jag in med kabeln in i bilen? Genom torpedväggen?
Finns det någon som gjort detta?

Tacksam för tips!
 
Lösning
F
Har också en portabel panel som jag använder när den ordinarie inte räcker till.
Då jag har en delintegrerad husbil så drar jag in kabeln genom sidodörren till förarhytten och har anslutningen bakom en av stolarna.
Inga problem med dörrpackningen då den är tillräckligt bred och elastisk

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Har en äldre Hymer/Fiat. Tidigare drog jag 12v matning till DC/DC-laddare och gick igenom en Fiat originalgenomföring.
Den var lätt att använda för ytterligare kabel ifrån motorrummet och in till solcellsingången.

Ett tips vid kabeldragningen: demontera ett gammalt vindrutetorkarblad och använd en sådan stålfjäder.
1. för att hitta vart kabelgenomföringen leder
2. böj en liten krok i ena änden för att dra igenom kabeln.

Lycka till /Roy
 

Kurt Hm

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
25379
Medlemskap
2024
Har också en portabel panel som jag använder när den ordinarie inte räcker till.
Då jag har en delintegrerad husbil så drar jag in kabeln genom sidodörren till förarhytten och har anslutningen bakom en av stolarna.
Inga problem med dörrpackningen då den är tillräckligt bred och elastisk

Tack för tipset!
Jag har också en delintigrerad, så då skall jag kolla att kabeln går att klämma i dörren som du gjort. Kabeln är ganska tjock...
 

Draget

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Linköping
HBK-Nr
28831
Medlemskap
2024
Jag har köpt en portabel vikbar solcell.
Det följde med en kabel med honkontakt som skall gå mellan regulator och ut i bilens vägg eller liknande.
Jag vill inte borra hål i någon yttervägg, så jag tänkte placera kontakten någonstans i motorrummet. Då kan man bara glänta på motorhuven och koppla in hankontakten från solcellen där och sedan bara låsa huven i första "låsläget". Det är planen, men vart hittar jag in med kabeln in i bilen? Genom torpedväggen?
Finns det någon som gjort detta?

Tacksam för tips!
Re: Fulinkoppling/ Latmansvariant...
Ser att det på marknaden finns portabla solceller ex 100w med integrerad regulator.
Hur skulle det funka om med en sådan kopplar in ”bakvägen” på nån av de befintliga 12v uttagen, dessa ligger ju direkt via en säkring på batteriet. Kanske inte optimal laddning då regulatorn missar ev spänningsfall med placering långt från batteriet....det är för mig bara en nödlösning, sällan energibrist från förbrukningsbatteriet, men ibland så....
Man får ju en spänningsförande hankontakt, lite mot principerna,
Fast man kan ju tillverka en adapter med typ två ciggkontakter på en sladdstump...så blir det ju lite mer rätt i kabeländarna.
I vår husbil finns det tex 12v uttag i garaget....smidigt som bara den
 
Senast ändrad:

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Re: Fulinkoppling/ Latmansvariant...
Ser att det på marknaden finns portabla solceller ex 100w med integrerad regulator.
Hur skulle det funka om med en sådan kopplar in ”bakvägen” på nån av de befintliga 12v uttagen, dessa ligger ju direkt via en säkring på batteriet. Kanske inte optimal laddning då regulatorn missar ev spänningsfall med placering långt från batteriet....det är för mig bara en nödlösning, sällan energibrist från förbrukningsbatteriet, men ibland så....
Man får ju en spänningsförande hankontakt, lite mot principerna,
Fast man kan ju tillverka en adapter med typ två ciggkontakter på en sladdstump...så blir det ju lite mer rätt i kabeländarna.
I vår husbil finns det tex 12v uttag i garaget....smidigt som bara den
Funkar jättebra.
Har en sådan koppling på en batteriladdare.
Används när startbatteriet sitter illa till.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Jag monterade ett 12volts uttag i 230Volt dosan på utsidan.
Jag använder ju bara solcellen när ingen 230v finns och min regulator
sitter bredvid denna dosa och det är 4dm från regulatorn till batteriet.
 

Bilagor

  • 12Volt solcell.jpg
    12Volt solcell.jpg
    19 KB · Visningar: 64

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Selv ville jeg benytte Anderson koplinger - den mest brukte klarer uten videre 50A. Finnes fra 15A til 350A, men det ser ut til at det kun er 50A som har mange produsenter. For bruk mellom panel og regulator bruk plugger med farge - gjerne gul :D. Mest brukt for 12V er grå.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Mattias... tänk bara på att kitet i din länk är en panel på 60W, alltså den duger till typ att ladda din mobil/surfplatta.
Hade du tänkt ladda bobatteri/er så ta så stor (Watt) du hittar och har plats för, samt en mppt regulator.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Ovan garaget har jag där två bäddar med var sin belysning. På den matningen från elblocket har jag monterat ett cigg uttag. Lägger solcellsväskan på taket och fäster den med en rem i takräcket och kabeln går ner på sidan och den kabeln får plats i gummit på garage luckan och ansluter kabeln till cigg uttaget. Hade kabeln varit tjockare så hade jag borrat ett hål i garagegolvet och dragit upp den det hållet.
 

Mattias C

FD HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
21611
Medlemskap
2022
Mattias... tänk bara på att kitet i din länk är en panel på 60W, alltså den duger till typ att ladda din mobil/surfplatta.
Hade du tänkt ladda bobatteri/er så ta så stor (Watt) du hittar och har plats för, samt en mppt regulator.
Hej
Det blev en victron 75/15 bluetooth samt en 100w flexibel panel. Blir som test panel. Blir väl en fast panel på taket nästa gång. Då har jag en ok regulator
 
Toppen