• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Portabel induktionshäll

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Kommer att stå en del "på stolpe" i sommar och funderar på en portabel induktionshäll typ TILLREDA Portabel induktionshäll - IKEA som komplement till gasolen. Några erfarenheter av denna eller andra liknande? Funderar också på hur den reglerar värmen, om det är av/på med full effekt eller om den varierar mer steglöst? Jag tänker på att 2000W blir tufft på vissa ställen om man dessutom har kyl och lite andra förbrukare igång.
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
573
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Portabel induktionshäll

Hej.
Har en motsvarande induktionshäll som fungerar alldeles utmärkt. Kan inte säga fabrikat då den inte är hemma. Om du tittar på manualen för IKEA:s häll så ser du hur stor effekt den tar vid de olika inställningarna, den är inte steglös men du kan välja effektläge själv.

Mvh / Roland
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Portabel induktionshäll

Vi har en som är köpt på biltema, funkar jättebra.
MVH KEJO20
 

svabo

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
20207
Medlemskap
2024
Sv: Portabel induktionshäll

Hittar ingen på Biltema men Gekås har ett par modeller, enkla och dubbla.
Den övre enkla är nog Severin som den dubbla under.
 

Bilagor

  • Induktion_Gekås.jpeg
    Induktion_Gekås.jpeg
    205,2 KB · Visningar: 113

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Portabel induktionshäll

Tänk bara på att en induktionshäll kräver en viss sorts kastruller och stekjärn.
Ett bra sätt att kolla är med en magnet, fäster den på bottens utsida är det ok annars nej den fungerar inte. I husbilar finns det säkert många som åker runt med lätta kastrullset som inte fungerar.
Vi har en induktionshäll hemma och fick byta merparten av våra tillbehör.
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Portabel induktionshäll

Synd att jag inte tänkte på det när jag var på Gekås förra fredagen... Men det ser ju ur att vara ungefär samma pris överallt.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Portabel induktionshäll

Vi har en liknande inköpt på Lidl. Fungerar alldeles utmärkt. Snabb uppvärmning.
Vi använder knappast aldrig den vanliga spisen numera.
Jag tror att det inte finns några steglösa induktionshällar, utan det är av/på men olika intervall beroende på inställning.
Nackdelar: Det går inte använda alla kastruller/stekpannor.
Det kan vara svårt att t ex få mat att koka sakta/puttra eftersom det är av/på som gäller. Det kokar upp ganska häftigt för att sedan sluta osv.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Portabel induktionshäll

Vi har en liknande inköpt på Lidl. Fungerar alldeles utmärkt. Snabb uppvärmning.
Vi använder knappast aldrig den vanliga spisen numera.
Jag tror att det inte finns några steglösa induktionshällar, utan det är av/på men olika intervall beroende på inställning.
Nackdelar: Det går inte använda alla kastruller/stekpannor.
Det kan vara svårt att t ex få mat att koka sakta/puttra eftersom det är av/på som gäller. Det kokar upp ganska häftigt för att sedan sluta osv.

Vår nya induktionshäll i köket (i huset) är steglös mellan 0 och 14 i effektläge.
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Portabel induktionshäll

Varför inte använda gasen, den är ju mycket effektiv och snabb, värmen är konstant och går att finreglera, alla gourmetkockars förstaval. klarar alla kokkärl?! :)
Helt klart ett alternativ men jag ser fördelar med plattan också. Det är t.ex. smidigare när man står ute och lagar mat.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Sv: Portabel induktionshäll

Den största anledningen till att vi skaffade oss en extra häll är att vi numer gör den mesta maten på utsidan. Fördelar med detta är att vi slipper matos innne i husbilen, men också att vi kan göra mat tillsammans då jag oftast står vid grillen, och Ewa vid spisen. Dessutom är det ju inte alltid så kul att stå inne när solen skiner.
Lite synpunkter från oss :)

P.s vi gör med en hederlig gammal kokplatta för att vi ska kunna nyttja alla typer av kokkärl, stekpannor, etc.


Snart är våren här!!!

//Jocke
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
F

F.d. 54808

Guest
Sv: Portabel induktionshäll

En kompis har en sån i lastbilen och kör den via omformare, när han står på nån parkering och är hungrig.
Det borde väll funka i en husbil med och då hinner ju laddaren ladda upp batterierna om ni står någonstans där säkringen inte räcker till.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Portabel induktionshäll

Kanske funkar i en lastbil med 24V samt gigantisk batteribank och tillika inverter.

Men på en normal husbil, aldrig :oops:
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Portabel induktionshäll

Vi har också ett smidigt gaskök med oss för utomhusbruk, väldigt lätthanterligt, förvaras i plastväska, kommer från Jula.
Bäst av allt, inget behov av 230V! :)

https://www.jula.se/catalog/fritid/friluftsliv/Friluftskok-och-picknick/friluftskok/gaskok-769019/

Är jättebra, men har tyvärr utgått.

Biltema hade en liknande, men inte heller deras finns längre.

Jula hade dessutom en bra "grillplatta" till spisen, som också har utgått.
 
F

F.d. 54808

Guest
Sv: Portabel induktionshäll

Spisen drar väll inte 2000 Watt hela tiden.

Jag har provat att koka potatis på hans spis, med lånad 12 volts sinus inverter på 2500 WAtt.

Jag hade två 88 Ah batterier från 2 Mercedes dieslar och det var inget problem.
Efteråt gick det att starta bilen utan att ladda batteriet.
 
Toppen