• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Portabel AC

F

F.d. 29954

Guest
Sv: Portabel AC

Jag såg också annonsen om det var från ElGiganten eller Mediamarkt?
Varje fall, var den jag tittade på inte så värst stor i volym, men vikten var 22kg! effekten var 1200W och kyleffekt dubbelt upp. Sedan hade de en större modell, fortfarande portabel, och där var vikten 32kg. Säkringarna de krävde var 10A respektive 16A, vill jag minnas. Rekommenderade rumsvolymer 15kvm & 25kvm.
Så långt trevligt, men sedan skall man dra ut en grov slang som blåser bort den varma luften. Skall man borra en 12cm diameter hål i väggen? Eller passar den i toakröken? Kanske får man göra en specialare i någon av de främre sidorutorna? Hur har ni löst det praktiska, ni som har och är nöjda?
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.984
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Portabel AC

Jag såg också annonsen om det var från ElGiganten eller Mediamarkt?
Varje fall, var den jag tittade på inte så värst stor i volym, men vikten var 22kg! effekten var 1200W och kyleffekt dubbelt upp. Sedan hade de en större modell, fortfarande portabel, och där var vikten 32kg. Säkringarna de krävde var 10A respektive 16A, vill jag minnas. Rekommenderade rumsvolymer 15kvm & 25kvm.
Så långt trevligt, men sedan skall man dra ut en grov slang som blåser bort den varma luften. Skall man borra en 12cm diameter hål i väggen? Eller passar den i toakröken? Kanske får man göra en specialare i någon av de främre sidorutorna? Hur har ni löst det praktiska, ni som har och är nöjda?

Jag är galet nöjd med kylan.
Under hela resan till Kroatien stod AC i duschen som vi ändå inte använder, tog bort pluggen för vattenavrinningen, vattnet rann ner direkt i gråvattentanken. Satte en plexiskiva innanför fönstret i toa/duschutrymmet, gjorde ett hål för utblåsslangen.

Dom här specifikationerna är det på den maskinen jag köpte.

Kylkapacitet: 9000 BTU
Effekt: 1010 W
Avfuktning: 24 liter/dygn
Ljudnivå: 55 dB
Luftflöde: 380 m3/h
Passar rum upp till 26 m2
Fjärrkontroll
Timer
Inkl. luftslang och fönsterkit
EER klass A
Tvättbart luftfilter


Förra året i Kroatien hade vi ca 36 grader inne på dagen och vaknade till 26.
I år bestämde VI vilken temperatur vi ville ha i husbilen, iallafall då vi stod på campingar.

Hade önskat att ljudnivån var lägre. Den Trevik har köpt har sämre kapacitet men lägre ljudnivå, 51 dB. För varje 3 dB uppfattar vi människor det som en fördubbling av ljudet.

Skulle jag köpt en maskin idag hade jag valt Treviks modell.:yes:
 
F

F.d. 53197

Guest

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Portabel AC

Jag såg också annonsen om det var från ElGiganten eller Mediamarkt?
Varje fall, var den jag tittade på inte så värst stor i volym, men vikten var 22kg! effekten var 1200W och kyleffekt dubbelt upp. Sedan hade de en större modell, fortfarande portabel, och där var vikten 32kg. Säkringarna de krävde var 10A respektive 16A, vill jag minnas. Rekommenderade rumsvolymer 15kvm & 25kvm.
Så långt trevligt, men sedan skall man dra ut en grov slang som blåser bort den varma luften. Skall man borra en 12cm diameter hål i väggen? Eller passar den i toakröken? Kanske får man göra en specialare i någon av de främre sidorutorna? Hur har ni löst det praktiska, ni som har och är nöjda?

Jag köpte plexiglas på Biltema, och sågade hål för värmluftslangen och satte den i takluckan. Lagom stor bit, och med hjälp av mörkläggningsgardinen hängde den kvar snyggt.
Testade det hela förra söndagen då det var riktigt varmt ute, ca 28-30 i skuggan. Bilen stod i solen på sen-eftermiddagen och jag lyckades få ner temperaturen bak i sovrummet till 22 grader. Med hjälp av en bordsfläkt så blev det riktigt bra.
Få tro att det ska funka hyfsat i Kroatien nästa år.
 
Toppen