F
F.d. 25870
Guest
Sv: Placering av brandsläckare?
Det kan räcka med ett stort grytlock med men det är inte fel att ha en brandfilt med
Det kan räcka med ett stort grytlock med men det är inte fel att ha en brandfilt med
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Har du sett en felaktig förvaring så att självantändning skett
?
Såg det vid en verkstad och den brandsläckaren som satt i garaget räddade den husbilen, även om det bara hänt 1 gång så var den nog värd pengarna.
Allt är inte så DUMT ibland som vissa påstår.
Vi har en vid bodelsdörren och en mellan långbäddarna.plus brandvarnare .
Den vid sängarna är kolsyra .Personligen föredrar jag kolsyra .De mindre fadäsen jag varit med om tex brand vid svetsarbete i bilar har släckts med kolsyra .
Man slipper en veckas jobb med sanering som ändå inte blir bra.
Glöm inte att kolsyra leder ström, man kan ju stå vid elstolpe om olyckan är framme.
/Pelle
Jag antar att du redan har tänkt på att använda brandsläckare med koldioxid i mindre utrymmen kan ha sina risker. Koldioxiden tränger undan syret...
Johan K.
Man använder kolsyra vid brand i elutrustning
Jag antar att du redan har tänkt på att använda brandsläckare med koldioxid i mindre utrymmen kan ha sina risker. Koldioxiden tränger undan syret...
Johan K.
Risken med koldioxid ska nog inte förringas. Gasen i sig är faktisk även giftig och vid halter på 4 % i luften kan symtom som huvudvärk, yrsel och hjärtklappning uppstå. Vid 7 % kan medvetslöshet inträffa. Dessutom kan den kylande effekten ha skadlig inverkan på minnesenheter i datorer etc. Att använda koldioxidsläckare utomhus är oftast inte effektivt, särskilt inte vid blåsiga förhållanden. Koldioxidsläckare bör vidare inte användas i fibrösa material, så som tyg skumplast och annat som det finns gott om i husbilar. Pulversläckare rekommenderas bestämt. (Källa: Svenska brandskyddsföreningen)
Johan K.
Blandar du inte ihop CO. Och CO2 ?