• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Plåtis

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Här har du en hypnotiserad dvärg som trivs alldeles utmärkt i sin 6m plåtis. Så blir jag lite förvånad över alla synpunkter på bristande isolering och fördelarna med hur välisolerade plastisarna är. De flesta med välisolerade plastisarna körs ju inte på vintern, då står de i vinteride i en hall. Min plåtis går året om i Skåne visserligen men har också gjort resor vintertid till fjällvärlden.
Vadå? Jag har inte nämnt nåt om isolering (än).

Men angående isolering så ska Kabe ha tagit fram en plåtis för vinterbruk för nåt år sedan, har dock inte skruvat nåt i en sådan.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Vadå? Jag har inte nämnt nåt om isolering (än).

Men angående isolering så ska Kabe ha tagit fram en plåtis för vinterbruk för nåt år sedan, har dock inte skruvat nåt i en sådan.
Nej det har du inte men det kommer verkar det som. Jo den polska Kaben har jag kollat in, den ser fin ut men dyr.
Men visst kan väl jag som dvärg få vara nöjd med min plåtis?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Det ser ut att bara finnas en kommentar om skjutdörren i plåtisar i denna tråd. Lite roligt att följa länken till Vincents lovsång över plåtisarna. Trots deras förkärlek till plåtisar så har de valt en bild på en vanlig delintegrerad husbil vid sidan av sin entré! De höjer plåtisen till skyarna och framhåller hur bra den är med sina båda bakdörrar och stora skjutdörr för snabb vädring varma sommardagar. De tycks dock glömma att denna fördel lätt blir en nackdel kalla vinterdagar. Det rimmar ju dåligt med påståendet längre upp i tråden att plåtisar skulle användas året runt i större utsträckning än konventionella husbilar.

En frågeställning som inte tagits upp i tråden än är hur det låter när nämnda skjutdörr öppnas och stängs, något som det finns mycket att fundera över. Framför allt då hur folk runt omkring upplever ljudet av dörren när den åker fram och tillbaka.

//Michael, medlem
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Det är inte helt ovanligt att en del som byter ner sig till en plåtis, sen går tillbaks till en husbil igen, jag förstår dem.
Jag har skruvat en del i plåtisar och då önskat att jag var en hypnotiserad dvärg.
Personligen skulle jag inte klara av att campa i en plåtis idag.
Jag tillhör denna kategori tyckte plåtisen kändes trång även när jag åkte solo i den.
 

chaus&son

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Olofström
HBK-Nr
32953
Medlemskap
2024
Det ser ut att bara finnas en kommentar om skjutdörren i plåtisar i denna tråd. Lite roligt att följa länken till Vincents lovsång över plåtisarna. Trots deras förkärlek till plåtisar så har de valt en bild på en vanlig delintegrerad husbil vid sidan av sin entré! De höjer plåtisen till skyarna och framhåller hur bra den är med sina båda bakdörrar och stora skjutdörr för snabb vädring varma sommardagar. De tycks dock glömma att denna fördel lätt blir en nackdel kalla vinterdagar. Det rimmar ju dåligt med påståendet längre upp i tråden att plåtisar skulle användas året runt i större utsträckning än konventionella husbilar.

En frågeställning som inte tagits upp i tråden än är hur det låter när nämnda skjutdörr öppnas och stängs, något som det finns mycket att fundera över. Framför allt då hur folk runt omkring upplever ljudet av dörren när den åker fram och tillbaka.

//Michael, medlem
Man behöver inte öppna upp hela skjutdörren, och smällandet i vanliga husbils och husvagnsdörrar kan vara nog så irriterande, för att inte tala om dragkedjan i ett förtält...om man nu ska tala om oljud.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
En frågeställning som inte tagits upp i tråden än är hur det låter när nämnda skjutdörr öppnas och stängs, något som det finns mycket att fundera över. Framför allt då hur folk runt omkring upplever ljudet av dörren när den åker fram och tillbaka.

//Michael, medlem
Jag har soft closing, inga hundar, smäller inte med framdörrarna, spelar ingen hög musik. Ganska tyst faktiskt.
Så mig behöver du inte fundera över.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Man behöver inte öppna upp hela skjutdörren, och smällandet i vanliga husbils och husvagnsdörrar kan vara nog så irriterande, för att inte tala om dragkedjan i ett förtält...om man nu ska tala om oljud.
Det är väl ändå en enorm skillnad på det ljud som kommer ifrån skjutdörren, än de du nämner?
Tyskarna kallar det Ratsch-Boom, vilket ganska väl beskriver det man får höra gång efter gång. Många plåtisägare
har tyvärr inte lärt sig hur man stänger skjutdörren tyst, eller visar i varje fall inte den hänsynen att göra det.
Jag har absolut inget emot plåtisar, snarare tvärtom, men vissa användare/ägare skulle behöva en kurs i hänsyn och dörrstängning!
 
Senast ändrad:

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Många plåtisägare har tyvärr inte lärt sig hur man stänger skjutdörren tyst
Hur gör man det? Jag vill gärna lära mig.

Är jag utanför kan jag trycka igen sista biten. Men är jag inne så är enda hjälpen jag har hittat att öppna takluckan lite just vid stängning så att luften kommer ut. Då stängs dörren lättare.
Tyvärr finns ingen möjlighet att sätta handtag e.d. i bakkant på dörren för att kunna dra igen den. Detta kan naturligtvis variera beroende på hur bygget ser ut men på min går det inte.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hur gör man det? Jag vill gärna lära mig.

Är jag utanför kan jag trycka igen sista biten. Men är jag inne så är enda hjälpen jag har hittat att öppna takluckan lite just vid stängning så att luften kommer ut. Då stängs dörren lättare.
Tyvärr finns ingen möjlighet att sätta handtag e.d. i bakkant på dörren för att kunna dra igen den. Detta kan naturligtvis variera beroende på hur bygget ser ut men på min går det inte.

Att öppna ett fönster eller lucka så att övertrycket kommer ut hjälper ju, utifrån skjuter man dörren framåt samtidigt som man trycker inåt på bakkanten, då glider dörren i lås utan något större oljud. Inifrån är det svårare, många har installerat ett handtag eller en rem i bakkanten av dörren för att kunna dra i bakkanten inifrån.
I värsta fall får man naturligtvis göra sig omaket om det t.ex. är sent på kvällen eller tidigt på morgonen, att gå ur bilen via framdörrarna och stänga från utsidan. Ett alternativ är ju att installera Softclose eller motsvarande, de finns för eftermontering.
 
Senast ändrad:

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Att öppna ett fönster eller lucka hjälper ju, utifrån skjuter man dörren framåt samtidigt som man trycker inåt på bakkanten, då glider dörren i lås
utan något större oljud. Inifrån är det svårare, många har installerat ett handtag eller en rem i bakkanten av dörren för att kunna dra i bakkanten inifrån.
I värsta fall får man naturligtvis göra sig omaket om det t.ex. är sent på kvällen eller tidigt på morgonen, att gå ur bilen via framdörrarna och stänga från utsidan. Ett alternativ är ju att installera Softclose eller motsvarande, de finns för eftermontering.
Tack för förslagen. Det du föreslår är vad jag själv skrev förutom att gå in/ut genom framdörrarna samt montera Softclose (vilket inte är aktuellt för mig). Om vintertäcke är på funkar det inte att gå genom framdörrarna. Så tyvärr inga tips som jag inte själv tänkt på eller redan nyttjar.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tack för förslagen. Det du föreslår är vad jag själv skrev förutom att gå in/ut genom framdörrarna samt montera Softclose (vilket inte är aktuellt för mig). Om vintertäcke är på funkar det inte att gå genom framdörrarna. Så tyvärr inga tips som jag inte själv tänkt på eller redan nyttjar.

Har du funderat över en rem från bakkanten på insidan av dörren, det borde egentligen vara möjligt att lösa på alla plåtisar med skjutdörr?
Och vintertäcke är väl inte alltid på?
 

chaus&son

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Olofström
HBK-Nr
32953
Medlemskap
2024
Utan att peka ut just tyskar i fallet att föra oväsen, så är det påfallande ofta just dessa som för oväsen på campingar. Det springer lösa hundar, dom dänger och bankar med diverse saker, barnen för oväsen och spelar fotboll och andra bollekar mitt bland ekipagen m.m, så nej dom har nog inget att klaga på i det fallet.
Är man bland folk får man nog räkna med ljud, annars får man nog vara hemma ;-)
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
På frågan om tankar kring ljudet från skjutdörrarna på plåtisar är det lustigt att det dyker upp kommentarer om allt från hundar till musik och dragkedjor. Jag har svårt att förstå vad de har med skjuddörrsljudet att göra.

Det är intressant att höra om soft closing. Jag upplever att mycket av (o)ljudet från skjutdörren är när denna rullar mellan ändlägena. Det låter som att det är metallhjul som rullar på metallskenor. Påverkar soft closing även detta? Jag har antagit att det bara är själva tillslutningen av dörren som påverkas men jag har kanske missuppfattat?

//Michael, medlem
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
På frågan om tankar kring ljudet från skjutdörrarna på plåtisar är det lustigt att det dyker upp kommentarer om allt från hundar till musik och dragkedjor. Jag har svårt att förstå vad de har med skjuddörrsljudet att göra.

Det är intressant att höra om soft closing. Jag upplever att mycket av (o)ljudet från skjutdörren är när denna rullar mellan ändlägena. Det låter som att det är metallhjul som rullar på metallskenor. Påverkar soft closing även detta? Jag har antagit att det bara är själva tillslutningen av dörren som påverkas men jag har kanske missuppfattat?

//Michael, medlem

Det är nog plasthjul, men det ljudet påverkas också, för det finns ju ingen anledning att sätta en väldig fart på dörren för att den skall gå i lås, och
då minskar även det ljudet.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
På frågan om tankar kring ljudet från skjutdörrarna på plåtisar är det lustigt att det dyker upp kommentarer om allt från hundar till musik och dragkedjor. Jag har svårt att förstå vad de har med skjuddörrsljudet att göra.

Det är intressant att höra om soft closing. Jag upplever att mycket av (o)ljudet från skjutdörren är när denna rullar mellan ändlägena. Det låter som att det är metallhjul som rullar på metallskenor. Påverkar soft closing även detta? Jag har antagit att det bara är själva tillslutningen av dörren som påverkas men jag har kanske missuppfattat?

//Michael, medlem

Det är oftare lättare att peka på andra än att sopa framför den egna dörren först..?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Oljud i dörrar eller inte, men det kan väl knappast påverka valet att gå från en husbil till en plåtis, eller att börja sin campinghobby i en plåtis.

yttre/inre-Längd, -bredd, -höjd, hjulbas, svängradie, vikt, isolering, komfort, utrustning, lastutrymme, pris, är väl de vanligaste skillnaderna.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Har du funderat över en rem från bakkanten på insidan av dörren, det borde egentligen vara möjligt att lösa på alla plåtisar med skjutdörr?
Och vintertäcke är väl inte alltid på?
Ja det har jag funderat på. Jag skriver ju: "Tyvärr finns ingen möjlighet att sätta handtag e.d. i bakkant på dörren för att kunna dra igen den."
Min plåtis är 5,4 m lång och bakkanten på dörren kommer jag inte åt pga inredning och myggnät. Alltså inte bara för att fästa remmen eller handtaget utan också för att nå dit när jag ska stänga och för att få ett drag inåt i bilen som stänger det sista.
Vintertäcke är inte på alltid, men ibland är det "sommartäcke" istället, dvs något som skyddar mot sol och som hjälper till att hålla värmen om natt-temperaturen sjunker.
Jag hoppas att jag inte stör så ofta eftersom jag verkligen försöker ta hänsyn. Men det var just därför som jag hoppades på något nytt knep som jag inte kände till.
 
Toppen