• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Plåtis

Anders.pe

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2024
Hej på er alla, skickar ut en undran och fundering, vi har idag en helintegrerad Adria Sinoc 700 sl+, väldigt fin men lite stor och otymplig ibland på småvägar och inne i städer, funderar på att byta till en plåtis eller en smalare halv integrerad, någon här på forumet som bytt från stort till lite mindre hur upplevde ni detta byte, bra eller dåligt?
Nyfiken hur ni upplevde era byten.
 

UltraRapido

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
31576
Medlemskap
2024
Hej Anders

Vi har gått från en Adria Super Sonic 700SL -12 till en Rapido V68 plåtis. Just av den anledningen du beskriver. Mindre bil, större upplevelser tyckte vi. Nu har vi åkt >600 mil i Europa, och de ställen vi ville besöka hade inte funkat med Adrian.
Det som ni skall vara observanta på är lastvikten (normalt 3500 Totalvikt) då en plåtis är rätt tung, faktiskt ofta tyngre än de halvintegrerade.

Vi valde ett heavy chassi med en totalvikt 4250kg, just för att få marginal och slippa riskera någon överlast. Utöver det var vårt krav en stor kyl (128l ). Långbäddar var också ett av kraven.
Sedan valde vi en modell där duschen och toaavdelningen kan separeras med ett enkelt handgrepp (den lösningen har också Adria Twin).

Visst blir det trängre, men det är ju inte så konstigt. Vissa moment får man se till att göra en i taget, som arbete kring köket. Är det ett problem, så skulle jag rekommendera att du tittar på någon av Compakt modeller av de olika fabrikanterna.

Vi har inte ångrat vårt val, och kommer fortsätta åka plåtis.

Lycka till i ditt sökande, ha inte brådis, men sätt upp en kravspec, och försök uppfyll så många av dem som möjligt.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Jag har bytt åt båda hållen. Plåtis 5,41 - Helintegrerad 7,20 - Plåtis 5,99 - Smal delintegrerad 6,50 - Husvagn - ???
Skulle vilja säga att alla har sina för/nackdelar. Vill man ha det riktigt smidigt och kan leva minimalt är plåtis 5,40 bra med sitt korta axelavstånd. Vill man ha ute bättre utrymme både inne och i lastutrymmet är en kort smal variant av plastis perfekt. Den är lite bredare än en plåtis men smidigare att köra med kortare axelavstånd än en plåtis 5,99 eller 6,36.
Det gäller att se över sina behov och prioriteringar liksom vad man kan tänkas kompromissa med. Lastvikten är viktigt att ha koll på för alla de varianter jag haft. Plåtisar är tunga och av någon märklig anledning säljs ofta de på 5,41 med endast en totalvikt på 3.300kg vilket är helt onödigt.
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Några fördelar plastis är om man är mycket tid i bilen att dom är större/bredare/rymligare, om man är många behövs sovplatser samt större lastutrymme, dom finns från små ca 6m till mycket stora
Några fördelar plåtis om man tillbringar mera tid ute, om man är två, drar mindre bränsle, krocksäkrare, lättare att köra på trånga vägar, samt parkera i stan på vanliga p-platser
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Några fördelar plastis är om man är mycket tid i bilen att dom är större/bredare/rymligare, om man är många behövs sovplatser samt större lastutrymme, dom finns från små ca 6m till mycket stora
Några fördelar plåtis om man tillbringar mera tid ute, om man är två, drar mindre bränsle, krocksäkrare, lättare att köra på trånga vägar, samt parkera i stan på vanliga p-platser
Ingen skillnad på bränsleförbrukningen om du jämför en liten plastis med samma motor som en plåtis och inte så stor skillnad heller om du inte jämför med en riktigt stor plastis.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ingen skillnad på bränsleförbrukningen om du jämför en liten plastis med samma motor som en plåtis och inte så stor skillnad heller om du inte jämför med en riktigt stor plastis.

Mera fördelar med en s.k. plastis är ju bättre isolering och bättre utrymmen, de fördelarna kommer fram när temperaturen inte är så hög
eller vädret är lite sämre och man behöver vara inne bilen, och naturligtvis om man använder bilen på vinterhalvåret här uppe i Skandinavien.
Oftast är ju plastisar byggda på ett chassie med kortare hjulbas än plåtisar vilket gör att de har mindre vändradie, och det gör dom mera lättmanövrerade i det avseendet.
 
Senast ändrad:

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Mera fördelar med en s.k. plastis är ju bättre isolering och bättre utrymmen, de fördelarna kommer fram när temperaturen inte är så hög
eller vädret är lite sämre och man behöver vara inne bilen, och naturligtvis om man använder bilen på vinterhalvåret här uppe i Skandinavien.
Oftast är ju plastisar byggda på ett chassie med kortare hjulbas än plåtisar vilket gör att de har mindre vändradie, vilket gör dom mera lättmanövrerade i det avseendet.
Så sant…. Den bättre isoleringen tycker jag märks även när det är varmt genom att inte bli lika kokhet i solen.
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Hittade detta om Plåtisar
Det finns flera fördelar med plåtisen. Storleken på plåtisen gör att alla bekvämligheter får plats, men samtidigt kan du ta sig enkelt och smidigt mellan olika platser, från stad till äventyr i naturen.
Den lilla campingbilen är billigare att både köpa och att använda än större husbilar och den robusta konstruktionen på plåtisen kan göra dig säker i trafiken.
Plåtisen är en perfekt husbil att använda varma sommardagar då dess stora skjutdörr och dubbeldörrar bak erbjuder dig en väldigt bra vädringsmöjlighet i fordonet
.
Eftersom plåtis-husbilen är mindre och enklare än en vanlig, större husbil är den vanligtvis billigare att köpa och även att underhålla. Det är oftast enklare reparationen som behöver göras om plåtisen kommer till skada.
 

UltraRapido

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
31576
Medlemskap
2024
Hittade detta om Plåtisar
Det finns flera fördelar med plåtisen. Storleken på plåtisen gör att alla bekvämligheter får plats, men samtidigt kan du ta sig enkelt och smidigt mellan olika platser, från stad till äventyr i naturen.
Den lilla campingbilen är billigare att både köpa och att använda än större husbilar och den robusta konstruktionen på plåtisen kan göra dig säker i trafiken.
Plåtisen är en perfekt husbil att använda varma sommardagar då dess stora skjutdörr och dubbeldörrar bak erbjuder dig en väldigt bra vädringsmöjlighet i fordonet
.
Eftersom plåtis-husbilen är mindre och enklare än en vanlig, större husbil är den vanligtvis billigare att köpa och även att underhålla. Det är oftast enklare reparationen som behöver göras om plåtisen kommer till skada.
Vill nog påstå att en plåtis är bra mycket krocksäkrare än en plastis, oavsett kaross. En helintegrerad är ännu värre. Vår plåtis är isolerad för Skandinaviska förhållanden med uppvärmda tankar och golv.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hittade detta om Plåtisar
Det finns flera fördelar med plåtisen. Storleken på plåtisen gör att alla bekvämligheter får plats, men samtidigt kan du ta sig enkelt och smidigt mellan olika platser, från stad till äventyr i naturen.
Den lilla campingbilen är billigare att både köpa och att använda än större husbilar och den robusta konstruktionen på plåtisen kan göra dig säker i trafiken.
Plåtisen är en perfekt husbil att använda varma sommardagar då dess stora skjutdörr och dubbeldörrar bak erbjuder dig en väldigt bra vädringsmöjlighet i fordonet
.
Eftersom plåtis-husbilen är mindre och enklare än en vanlig, större husbil är den vanligtvis billigare att köpa och även att underhålla. Det är oftast enklare reparationen som behöver göras om plåtisen kommer till skada.

Det där liknar en reklamtext från en plåtistillverkare? ;)
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Hittade detta om plastisar
Alkovhusbil
är en halvintegrerad husbil med sovalkov ovanför bildelen.
Fördelarna är att det är en praktisk familjebil med sovalkov ovanför förarhytten samt att det även är vanligt med en bäddbar dinett, vilket ger många sovplatser.
Halvintegrerad husbil
Fördelarna är att dessa bilar har lågt luftmotstånd, samtidigt som de har hög säkerhet tack vare att biltillverkarnas förarhytt är separat,
Helintegrerad husbil
Fördelarna med en helintegrerad husbil är att den är rymligare i både bodel och bildel. Som förare har du god sikt framåt för att vindrutan är större, samt att dessa bilar ofta har högre utrustningsnivå då detta är husbilstillverkarnas premiumbilar.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hittade detta om plastisar
Alkovhusbil
är en halvintegrerad husbil med sovalkov ovanför bildelen.
Fördelarna är att det är en praktisk familjebil med sovalkov ovanför förarhytten samt att det även är vanligt med en bäddbar dinett, vilket ger många sovplatser.
Halvintegrerad husbil
Fördelarna är att dessa bilar har lågt luftmotstånd, samtidigt som de har hög säkerhet tack vare att biltillverkarnas förarhytt är separat,
Helintegrerad husbil
Fördelarna med en helintegrerad husbil är att den är rymligare i både bodel och bildel. Som förare har du god sikt framåt för att vindrutan är större, samt att dessa bilar ofta har högre utrustningsnivå då detta är husbilstillverkarnas premiumbilar.

Det är ganska intressant, när sådana här jämförelser görs utgår man på något sätt ifrån att för att bilen är av stålplåt finns det bara en typ med alla för och nackdelar som det medför, men det stämmer ju inte, det finns plåtisar (som jag känner till) som är från ca 5m till 7 meter längd och i bredder från ca 1,90m till en bit över 2 meter.
Det finns "plastisar" vilket ju som beteckning ofta är helt fel, de flesta är nog av aluminiumplåt, som är från ca 5m längd upp till 10m och mera
och med bredder från ca 2,10m- 2,60? Vad är det då som gör en "plåtis" på 6m längd och 2,05m bredd så mycket smidigare än en halv- eller hel -integrerad husbil med längd 6m och bredd 2,10m? Är det bara för att vi är vana vid att vi i Sverige gärna vill ha stora fordon och därför ofta köper husbilar längd 7,5m eller mera, och bredd ca 2,35-2,5m och inte har uppfattat att det finns andra väldigt bra/bättre alternativ, bara för att de inte har marknadsförts på den svenska marknaden? I Tyskland är detta någonting som växer kraftigt för närvarande som alternativ till plåtisar.
Ofta billigare, lättare, bättre isolerade och rymligare!
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vill nog påstå att en plåtis är bra mycket krocksäkrare än en plastis, oavsett kaross. En helintegrerad är ännu värre. Vår plåtis är isolerad för Skandinaviska förhållanden med uppvärmda tankar och golv.

Jovisst, men en bra isolerad plåtis har 20mm isolering och oftast inget i dörrarna. De enklaste icke-plåtisar..? :)
har 30mm isolering runtom, tyvärr inget i framdörrarna om det är en bil med Plåtis-hytt.
 

chaus&son

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Olofström
HBK-Nr
32953
Medlemskap
2024
En stor fördel är att plåtisar inte har lika lätt att få fuktproblem, titta på husbilsfirmor som reparerar husbilar så står det sällan plåtisar där.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det är inte helt ovanligt att en del som byter ner sig till en plåtis, sen går tillbaks till en husbil igen, jag förstår dem.
Jag har skruvat en del i plåtisar och då önskat att jag var en hypnotiserad dvärg.
Personligen skulle jag inte klara av att campa i en plåtis idag.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Halvintegrerad Knaus Van ti 650/MAN, 220x700 cm hjulbas 364 är mycket smidigare än jag kunde föreställa mig jämfört med Hymer/Fiat 234x740 cm plus cykelställ, hjulbas ca 400. Mycket smidigare, framför allt svängradien imponerade.
Såklart trängre invändigt och mindre stuvuttymmen.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Det är inte helt ovanligt att en del som byter ner sig till en plåtis, sen går tillbaks till en husbil igen, jag förstår dem.
Jag har skruvat en del i plåtisar och då önskat att jag var en hypnotiserad dvärg.
Personligen skulle jag inte klara av att campa i en plåtis idag.
Här har du en hypnotiserad dvärg som trivs alldeles utmärkt i sin 6m plåtis. Så blir jag lite förvånad över alla synpunkter på bristande isolering och fördelarna med hur välisolerade plastisarna är. De flesta med välisolerade plastisarna körs ju inte på vintern, då står de i vinteride i en hall. Min plåtis går året om i Skåne visserligen men har också gjort resor vintertid till fjällvärlden.
 
Toppen