• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Plåtis

T68

HBK Medlem
Inlägg
909
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
En annan fördel med plåtisar: man kan få dom i roligare färger än plastisar (vitisar) :). Gör det enklare att hitta hem till dem på campingen.
 

Bilagor

  • 20230618_211612~2.jpg
    20230618_211612~2.jpg
    3,8 MB · Visningar: 17

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
En annan fördel med plåtisar: man kan få dom i roligare färger än plastisar (vitisar) :). Gör det enklare att hitta hem till dem på campingen.

Det går faktiskt med vanliga husbilar också, vår är grå i olika nyanser.
Om det är roligare kan ju diskuteras, men jag tycker det är snyggare.
 
Senast ändrad:

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
Nu har vi haft våran plåtis i lite mer än 5 år och visst är det en kompromiss man ingår, utan tvivel. Yes, ibland kämpar vi lite inne i bilen när den ena lagar mat och den annan behöver ta sig till bilens bakre delen, då gäller det att reda ut en viss koreografi, särskilt när hunden är med oss. Att stå ut två dagar i rad med slaskväder kräver lite tålamod. Jag kan inte tänka på att vara ute med en plåtis med fler än 2 människor ombord, ärligt sagt, trots att vi har den långa versionen (Jumper L4 H2, dvs 636 cm i längden och rejäla dubbelbäddar).

Men annars är vi glada med just den där bilen. Lätt att köra, går även att parkera i (små) stan, klarar grusvägar och smala vägar och ibland går den att använda som transportbil. Vi behöver inget släp för att bli av med grönavfallet. Och eftersom vi är inga skidåkare är det lätt att avstå från camping mellan december och februari. Vi visste från början att det är inte så bra med vintercamping om man har "bara" en plåtis.

Gällande rost: nu är Citroen Jumper och sina syskon Europas billigaste skåpbil och givetvis skulle man lägga lite uppmärksamhet på att skydda karosserien. I mitt fall blev det redan två behandlingar med FluidFilm (hålrum, de är verkligen bra tillgängliga) och skyddsvax på ytorna. Detta repeteras efter 2 år och tar ingen lång tid. Säkert finns det många andra medel, det viktigaste är nog att göra nånting överhuvudtaget.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Som jag ser det skulle den absolut största fördelen med en plåtis i jämförelse med en lika stor bil av annan konstruktion vara att de är helt säkra mot fuktskador! Rost behöver nog inte de flesta bekymra sig för om husbilen inte körs i vinterväglag. Som jämförelse kan nämnas att jag tidigare hade en husvagn som var minst 25 år gammal. Skulle renovera bromsarna och när trummorna plockades av kunde jag konstatera att allt nästan var i nyskick inte det minsta rost fanns. Många av de bilar jag mekat med under åren ser ju bedrövliga ut på mindre än 10 år men så går de på saltade vintervägar. Så är man rädd om ett fordon körs det inte i sydsvenskt vinterväglag.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Som jag ser det skulle den absolut största fördelen med en plåtis i jämförelse med en lika stor bil av annan konstruktion vara att de är helt säkra mot fuktskador! Rost behöver nog inte de flesta bekymra sig för om husbilen inte körs i vinterväglag. Som jämförelse kan nämnas att jag tidigare hade en husvagn som var minst 25 år gammal. Skulle renovera bromsarna och när trummorna plockades av kunde jag konstatera att allt nästan var i nyskick inte det minsta rost fanns. Många av de bilar jag mekat med under åren ser ju bedrövliga ut på mindre än 10 år men så går de på saltade vintervägar. Så är man rädd om ett fordon körs det inte i sydsvenskt vinterväglag.

Det går allt att hålla en husbil i skick även om den körs på vintern, vi kör ju året runt och vår bil har ingen rost trots 27 år.
Den är i min vård sedan 2007.
Att plåtisar skulle vara helt säkra mot fuktskador är inte riktigt, det rapporteras läckage från luckor, fönster och skjutdörr, även en del kondensproblem p.g.a. slarvig isolering.
 

UltraRapido

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
31576
Medlemskap
2024
Jovisst, men en bra isolerad plåtis har 20mm isolering och oftast inget i dörrarna. De enklaste icke-plåtisar..? :)
har 30mm isolering runtom, tyvärr inget i framdörrarna om det är en bil med Plåtis-hytt.
Nu är det väl så att det är endast de helintegrerade husbilarna som ev, kan ha tänkt på att isolera väggarna i förardelen. De övriga halivntegrerade husbilarna inkl. plåtisar som ofta är oisolerade i dörrarna. Men det finns fler ställen som även drabbar helintegreradhusbil och det är utrymmet mot motor. Fast nu är vi ju lite på sidan om ämnet... som ofta på den här kanalen :cool:
Krocksäkerheten är dock inget att hänga i julgranen på en helintegrerad, och nåååågot bättre i en halvintegrerat chassi, då är en plåtis överlägset bäst.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nu är det väl så att det är endast de helintegrerade husbilarna som ev, kan ha tänkt på att isolera väggarna i förardelen. De övriga halivntegrerade husbilarna inkl. plåtisar som ofta är oisolerade i dörrarna. Men det finns fler ställen som även drabbar helintegreradhusbil och det är utrymmet mot motor. Fast nu är vi ju lite på sidan om ämnet... som ofta på den här kanalen :cool:
Krocksäkerheten är dock inget att hänga i julgranen på en helintegrerad, och nåååågot bättre i en halvintegrerat chassi, då är en plåtis överlägset bäst.

När man jämför isolering mellan en normal plåtis och andra husbilar så har du ju tre oisolerade plåtdörrar i boutrymmet och två i hytten i en plåtis, medan du har två i en halvintegrerad och ingen i en helintegrerad, sedan är det problemet ju väsentligt lättare att åtgärda på de halv eller helintegrerade än i en plåtis. Sedan återstår ju fotutrymmet/torpeden på alla, men där finns ju en del isolering från bil/chassietillverkaren och på en del mera välgjorda husbilar finns det extra isolering där.
Man kan ju tycka att det där med isolering inte spelar någon roll för att jag kör bara sommarhalvåret, men det bidrar ju också till en bättre komfort på sommaren, genom att värmen hålls bättre ute. På vintern är det ju självklart viktigt, mindre kallras lägre värmeförbrukning.
 

UltraRapido

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
31576
Medlemskap
2024
När man jämför isolering mellan en normal plåtis och andra husbilar så har du ju tre oisolerade plåtdörrar i boutrymmet och två i hytten i en plåtis, medan du har två i en halvintegrerad och ingen i en helintegrerad, sedan är det problemet ju väsentligt lättare att åtgärda på de halv eller helintegrerade än i en plåtis. Sedan återstår ju fotutrymmet/torpeden på alla, men där finns ju en del isolering från bil/chassietillverkaren och på en del mera välgjorda husbilar finns det extra isolering där.
Man kan ju tycka att det där med isolering inte spelar någon roll för att jag kör bara sommarhalvåret, men det bidrar ju också till en bättre komfort på sommaren, genom att värmen hålls bättre ute. På vintern är det ju självklart viktigt, mindre kallras lägre värmeförbrukning.
På vår plåtis är det 25mm i alla dörrar...
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Fast en plastis är byggd på samma chassi som en plåtis, då borde plastisar ha en del rostproblem och är ofta längre med tanke på vändradien. Är plastisen lika lång som en plåtis är väl vändradien lika stor. Vår plåtis är vägd med utrustning tom och har 325 kg lastvikt kvar, det klarar vi oss med utan problem.
Många plastisar har stort lastutrymme där bak, men lastar du allt där så blir bilen baktung och ostabil.
Det finns för och nackdelar med båda
Visst är det för och nackdelar med båda men Chaus&son bad oss enbart lista nackdelar med plåtis resp plastis
 
Toppen