• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Plåtis 130 hkr, eller mer?

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Det är klart att det räcker. Har både åkt upp till Kiruna och till Portugal med 130 HK och det fungerar men jag körde efter garantitiden slut in BSR optimering och fick 181 HK.

Resultat. Något lägre förbrukning upp till ca 85 km/h. Bättre flyt i körningen då det är helt bättre segdrag och acceleration.

Är det lagligt? Nej. Som mycket annat så får du inte ändra bilens konfiguration mot den typgodkända.
Kan motorn ta stryk? Kanske då man inte säkert vet vad som skiljer mot original 180 hk.

Skulle motorskada uppstå och försäkringsbolaget av någon anledning skulle misstänka/bevisa optimering så kan det bli nedsatt/utebliven ersättning. (Köper man BSR programmeringsdos kan man när som helst läsa tillbaka original 130 hk programvaran)

PS köpte ny bil för 3 år sedan, Skoda Karoq. Efter att ha provkört och läst en hel del så köpte jag med 3-cylinder 999 cc motorn på 115 hk med automat. Har ännu inte saknat varken vridmoment eller mera hk. Vi har nog blivit bortskämda med många hk. Golf GTI 1982 hade 112 hk och det var då en värsting :)
 
Toppen