Sv: Pimpel-is

Ursäkta mig! lite allvar nu, du Pekka det blev att bege sig till vattnet i dag i alla fall.
Bernt och Bettan kom hem med korvpaket och engångsgrill och kaffetermos,sen begav vi oss till sjön, nä det blev inte till Överum pga kylan 12 grader minus. Vi gick ner till Svantes udde här i yxningen, du vet vid abborr-hällarna där det är en grilltunna på berget, där blev det kaffe och korvgrillning i solskenet.
Det är fortfarande ingen is från a-hällarna och ut mot inges holme trots kylan, men in till svartvik ligger det en tunn isskorpa,med en del vindråkar som man kunde se.
Det här med olika Abborrar kan man se bla här i sjön dock inte på ränderna, utan på att en del har en lite mer utdraget nosparti, dom kallar vi här för Bergsabborre för att dom återfinns mest vid djupbranter vid bergskanterna och på djup mellan 20-35 meter.
Vad det beror på vet jag inte,men man ser olikheten om man lägger den så kallad vanlig abborre bredvid Bergsabborren.
Sen att färgen kan vara olika stark beror nog på vattenkvaliteten tror jag,samt om det är sötvatten eller bräckvatten.
En teori om ränderna kan vara hur bottenvegitationen ser ut med växtligheten, olika växtlighet kräver kanske olika ränder för att smälta in i miljön. Jag tänker på zebror som har olika ränder på olika kontinenter.