• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Pimpel-is

F

F.d. 52909

Guest
Sv: Pimpel-is

...duger detta Hasse ? Tog verkligen fasta på dina säkerhetstips, så hela tiden jag såg upp, så tittade jag nedåt :wink: har vart ute med grillerna idag o förspanat efter abborre, därav den lilla harpunen.



psst....i morgon blir det pimpling för nog tyckte jag mej skymta ett o annat gli down there.
 

Bilagor

  • jfjnokwpw1 068.jpg
    jfjnokwpw1 068.jpg
    1,3 MB · Visningar: 5

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Pimpel-is

:cool: Vicken bild waow, vackert som på bio.

Jag kan bara konstatera att du ser ut som TUMBA Johansson i full Matchdräkt på femtiotalet. Och va stadigt du står på Grillorna har du månne fyra skenor på dom?

Jag kommer nog att ha svårt att sova i natt för att jag ska få bilder och en fångstrapport av dig i morgon, för bilder blir det väl va???.

Men du komihåg inga manipulerade bilder godkänns.

Ha ett riktigt gott skitfiske och glöm inte termosen.

Hälsar din livlina i fiskets underbara värd. :D
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Pimpel-is

:)...jodå fotot blev ju hyfsat, men försökte faktiskt efterlikna Sigge Ericksson...den gamle mästerskrinnaren du vet. Men du har nog rätt, Tumba var mer saktfärdig på isen än Sigge.
Trot om du vill men numera är det bara en skena på varje skrilla, annat var det förr när man skulle lära sig denna sköna konst på Kypesjöns isvidder. Då var det dubbelskenor o kudde i baken som gällde, det var morsan som envisades med kudde...för jag var nog bara en 4-5 år då. (inte 45 !)

...sen får jag tråkigt nog meddela o be om ursäkt om jag ev har förstört din goda nattsömn ang kommande f-rapporter idag. Tävlingen mellan mig o Annette är tyvärr inställd o framflyttad till senare tillfälle p.g.a kylan. Obs ! Detta var bådas gemensamma beslut o inte att jag skulle förfrysa mina känsliga pianofingrar/ "frökenfingrar".

sorry men kylan rår man inte på ibland o vi får hoppas på tisdag istället.

:yes:
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Pimpel-is

:cool: Men Pekka lelle, inte ska du be om ursäkt, det var ett bra beslut Annette kom fram till, det ska ju vara skönt och fiska , man är väl ingen skälvplågare?.


Men nu får du väl endå ta det lite lungt va, tror du att du kan slå i mej att det var ett gemensamt beslut att inte ge sig ut Ha-Ha-Ha, jag vet nog vem som bestämmer hemmavid hos er och som talar om var skåpet ska stå o inte är det du pekka lilla.

Men skit samma bara det blir ett bra beslut, sen undrar jag om kypesjön ligger i Finnland?
att jag sen tyckte att du liknade Tumba Johansson var för att du hade hans klubbfattning, det syns ju på lång väg.

PS jag får väl ligga sömnlös ett par nätter till då, men det kan det vara värt. :twitcy:
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Pimpel-is

...tänkte inte på det Hasse, att det är likadant hos mig som dig.

Kypesjön ligger N Borås, o på den tiden jag putade ut där bak så spelades det serie-bandy på den sjön...iförsig väldigt sällan en hel års-serie kunde genomföras under samma vintersäsong. Kunde bli långt mellan matcherna...:)
 

Bettan o Bernt

HBK Medlem
Inlägg
139
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
662
Medlemskap
2024
Sv: Pimpel-is

:cool: Nähä du Vesanen här har du en som har kunglig status i Hemmet.

Att det blev långt mellan matcherna kan jag förstå med bara en man i vardera laget:D

MVH din absoluta livlina i detta liv:rolleyes:.

PS nu fick du bekymmer va????.
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Pimpel-is

:)...nope, inte svårt o räkna ut hur det messet ligger till i geografin, hälsa Bernt o Bettan från oss nu när du ändå är där.


Kunglig status ?...jojo, låter det vill jag säga...ska bli mycket intressant o höra hur du utvecklar det i närvaro utav Marianne. Kan redan nu se dina röda öron framför mig...ohh Boy, sånt jag kallar för klavertramp. :wink:


...psst, hyran för en bädd i vår husbil är rätt så låg för tillfället p.g.a det enbart är kallhyra :p
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Pimpel-is

:cool: STOREBROR SER DIG:cool: var en han befinner sig:cool:

Jorå herrskapet hälsade tillbaka, det var nämligen ett stormöte över en kopp Java om det skulle företas en större fiskeresa till Metropolen Överum under morgondagen, för att fajtas med Regnbågarna i Bottengölen. Men förhandlingarna Bordlades till morgondagen för att åter tas upp under arla morgonstund,efter att gruppen inhämtat adekvat väderinformation från SMHI i Norrköping, varifrån allt väder styrs över hela Sverige.

Säg så här, är det kallt då skiter vi it.:)
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Pimpel-is

Så är det "lill-brollan" :yes:..o håll dig hemma idag, snälla ! Blir ju så orolig när jag vet att du leker bambi på hal is.







:)
 

Rotax

HBK Medlem
Inlägg
202
Kommun
Luleå
HBK-Nr
976
Medlemskap
2026
Sv: Pimpel-is

I vintras satt jag på en sjö i Kronogård, det nappade på pirken, agnad med maggot. En fin aborre såg dagens ljus. Den låg i solens sken på den vita snön, vad vackert, men det var något som inte stämde, jag kände inte riktigt igen aborren som aborre. Jag räknade, den hade sju lodräta svarta ränder.
När jag kom till kusten och pimplade, så hade aborren fem lodräta svarta ränder. Då kände jag igen aborren som aborre!
Är det någon som gjort liknande iaktagelse?
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Pimpel-is

Hej Rotax... det stämmer att abborren kan se lite olika ut i färgen beroende på vilket vatten den lever i, de kan vara ljust gröna till nästan svarta...o ha mellan 5 till 9 svarta lodräta ränder.

Varför det skiftar med antal ränder vet jag inte...:)





Mvh
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Pimpel-is

:cool: Ursäkta mig! lite allvar nu, du Pekka det blev att bege sig till vattnet i dag i alla fall.
Bernt och Bettan kom hem med korvpaket och engångsgrill och kaffetermos,sen begav vi oss till sjön, nä det blev inte till Överum pga kylan 12 grader minus. Vi gick ner till Svantes udde här i yxningen, du vet vid abborr-hällarna där det är en grilltunna på berget, där blev det kaffe och korvgrillning i solskenet.

Det är fortfarande ingen is från a-hällarna och ut mot inges holme trots kylan, men in till svartvik ligger det en tunn isskorpa,med en del vindråkar som man kunde se.

Det här med olika Abborrar kan man se bla här i sjön dock inte på ränderna, utan på att en del har en lite mer utdraget nosparti, dom kallar vi här för Bergsabborre för att dom återfinns mest vid djupbranter vid bergskanterna och på djup mellan 20-35 meter.

Vad det beror på vet jag inte,men man ser olikheten om man lägger den så kallad vanlig abborre bredvid Bergsabborren.

Sen att färgen kan vara olika stark beror nog på vattenkvaliteten tror jag,samt om det är sötvatten eller bräckvatten.

En teori om ränderna kan vara hur bottenvegitationen ser ut med växtligheten, olika växtlighet kräver kanske olika ränder för att smälta in i miljön. Jag tänker på zebror som har olika ränder på olika kontinenter.
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Pimpel-is

Låter som en riktig mysdag Hasse, jodå...minns hällen mycket bra. Svartvik var väl där Annette fick sin bamseborre vill jag minnas ?

Intressant det där med olika färg o nyanser, att det skiljer från olika vatten är ju helt klart...men har också märkt att den kan skifta i samma vatten beroende på vilken årstid det är.

Sedan med olika olika kroppsformer, högryggade, slanka et.c beror nog på olika livsbetingelser, mängden föda o vegetation...kanske miljöförändringar också.

Din teori om ränderna låter helt ok...men vad tror du om denna ?

Nyckeln till himmelns port tappade Sankte Per i insjön - Vassalen - å bad abborren hämta upp den. Abborren vägrade. Då blev alla de andra firrarna så arga på abborren att de slog honom randig över hela kroppen. Och ränderna sitter i än i dag. Men de lär nog ha bleknat en aning.
Fick Sankte Per någonsin tillbaka sin nyckel? Jodå, en liten snäll mört var vänlig nog att hämta upp nyckel från botten men den var fruktansvärd tung. Han tog i så ögonen blödde och därför har mörten fått sina röda ögon.

:)
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Pimpel-is

:cool: Absolut rätt Pekka, det var där som Annette satt oss på plats den dagen med sin fångst. Sen Nyckeln till Himmelens port kan väl inte bli klarare en du beskriver tycker jag.

Fan Vesanen du är ju en riktig poet vetja.Det är så man blir tårögd.

Sen kom ju svaret automatiskt på varför jag själv blir rödögd dagen "efter", man har väl mörtgener förståss?.
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Pimpel-is

Den dagen också... har försökt o glömma men blir ständigt påmind av...ja du vet ju av vem.

Poet ja...kan om jag vill, vill oftare säger Annette då o då till mig...bli poetisk alltså !


Det där med dina "mörtögon" vet jag vad det beror på, du blir aldrig rödögd dan efter, utan det blir du efter o ha läst mina stories här/ poem...visst ?


:wink:
 
F

F.d. 17469

Guest
Sv: Pimpel-is

Halå Hasse och Rollerteam nu är det ett riktigt skit fiske abboren har tagit semester jag skulle nog behöva låna rollerteams FYYYYR:) men det är väl dom j-vla väderomslagen somm sätter käppar i hjulen.
Vintriga fiske hällsningar
från oss på framsidan
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Pimpel-is

:cool: Hallå Svebor, Vädret ja? just nu sitter jag och lyssnar på regnet om faller på taket.

Grannen och jag skulle ut med båten för en vecka sen på yxningen då det inte var någon is på sjön. Men nu är det en tunn is med vattenpölar på, så det går varken att åka båt eller gå på den.

Men fisk går ju att äta ändå för den delen, jag har köpt in ett parti Pangasiusfile från ICA handlarn och ska göra ett litet matexpriment med. Jag håller på att baka hålkakor samtidigt som jag skriver inlägget ( vad säger ni om det tjejer? ) vilken simuntalförmåga av en karl va, göra två saker sammtidigt?

Ursäkta svebor att det tog lite tid innan jag fortsatte med skrivandet i inlägget, för det märkte du väl?? för äggklockan ringde så jag var tvungen att kavla ut degen till hålakorna och nagga dom med gaffeln.

Om en sisodär en timma när Hålkakorna är klara ( halvljumma ) ska jag lägga på en panerad och nystekt file på Hålkakan och ha en kall god remoladsås dill och citron på.

Jag tror att det blir så gott att man kan äta det tills man blir hungrig?

Så fisket efter abborren får nog vänta ett par dagar till.

PS jag undrar om vesanen har fått fjutt i blinkfyren???:D
 
Senast ändrad:
F

F.d. 17469

Guest
Sv: Pimpel-is

Hej Hasse den där hålkakan låter fantastisk den skulle man nog vilja smaka.

Här är isen ca 18 cm jag får påt i morgon igen när jag är ledig för på torsdag blir det jakt vi har en kalv kvar.
Det verkar som vesanen hat dött:)
 
Toppen