• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Pimpel-is

F

F.d. 52909

Guest
Äntligen !!! Pimpel-is i Borås trakten nu, så jag o Annette ska ut till helgen o försöka få abborre till stekpannan. Nåja...vet ju inte säkert om jag får någon, men vet ju garanterat en som får...hmmm, visst är livet bra orättvist många gånger men det är bara o bita ihop o påt igen.

Ett hemligt trick ska jag försöka utnyttja, fick nämligen några ytterst mystiska pimpelblänken utav Annettes yngsta son i julklapp...stoppa i ett batteri så ska det blinka utav guds nåder där under isen o att feteborren ska hugga som den aldrig har gjort förr. Vet inte varför Annette bara garvar åt mig när jag säger att denna gången ska jag gå segrande ur kampen...

...o en sak till, glöm absolut inte ispiggarna när ni ger er ut på isen, o livlina !


Mvh
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Pimpel-is

För det första vill jag skicka med en liten varning till er när ni nu ska ut på isen, kolla isen riktigt noga varefter ni går ( vindråkar) är vanligare en man tror.

Sen vet jag varför Annette "GARVAR" tror ej att jag behöver redogöra för svaret?.

Sen är det väl Paytaim för alla smädelser som jag fick när jag tappade tron på att kunna få Rengnbågsfångster i sommras av dig min kära Pekka?.

Att det skulle gå så långt att du försöker att sänka ner en "FYR" i pimpelhålet för att få napp det trodde jag inte, det måste vara bättre att du pratar med vår herre ,när du ändå ligger på knä där på isen?.

Hälsar din "LIVLINA" till ett lyckat fiske.


PS Annette håll reda pån där ute , och ha ett GOTT NYTT ÅR på er.

DS: tar batteriet slut så har du ju elverket att tillgå ( eller).
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Pimpel-is

Tack Hasse för omtanken ang is-säkerhet, men var lugn...vi lovar o vara försiktiga. Största risken är nog för mig att jag slår på arslet i halkan för det är rena blankisen här. Ungefär som det fotot du skickade till mig efter du slått gladpack över hela Yxningen...:p Kom hit vetja om du vill känna på kärnis, ska t.o.m borra hålen till dig så kan du bara njuta av att dra i tåten, varm glögg serveras självklart var 15 min så att du håller värmen. Vinterkepa ordnar jag också till dig, du vet ju att jag har ett gott öga till passande kreationer.

Garvar/Paytime/Fyr...= ? :santa-5-icon:

Gott nytt till er också...o jajamen elverket fungerar till det mesta så det är alltid med, bara jag kom ihåg o ta med soppa någon gång så man kan utnyttja det till fullo.

Till vi ses...sköt om er !
 

Postis

HBK in Memoriam
Inlägg
910
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3
Sv: Pimpel-is

Javisst suger det när ni pratar om isfiske, när jag var frisk och pumpen orkade med så var jag på många tävlingar och tävlade för Ragnerudssjöns fiskevårdsförening där jag blev klubbmästare nån gång på 80-talet inte för att jag fick så mycket fisk utan det beroddee nog på att jag var chafför den dagen och alla andra tyckte att solen och kaffeg.... var bättre och vi var nog inte mer än 20 personer i klubben så de flesta sket i vem som vann.
Men nu när jag inte orkar borra så är det ju bra med tunn is men åandra sidan är det farligt att gå på tunn is. Jag brukar ta med mig utrustningen och gå ner på sjön när alla andra har varit där och borrat så slipper jag det och jag vet då att isen håller ni vet att jag är inte en "lättviktare" men däremot så har jag en svåger som är fena på att vara först på isen han tar på sig skidorna och då säger han att "skrovis" håller ja han är över 65 nu så jag tror att han haft lite tur.
Och det som Rollerteam nämner med lyse tror jag på det gäller att få aborrstimmen att rotera runt ett hål av nyfikenhet så kan man dra hur mycket som helst.

:holly-3-icon:Ett Gott Nytt Fiske År till er:holly-1-icon:
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Pimpel-is

:swoon: Ja den här fiskerapporten av Pekka väntar jag otåligt på ska jag säga.

Jag för min del tror, att dom som tillverkar fiskeredskap har slagit vad om en del pengar OM dom kan få "någon" att köpa dylik manick???. Men som man säger den sista d..en är inte född än.

Undrar om efterföljaren blir en speldosa med Abborre slagers på ???? vem vet???

Näe Pekka för och få garanterat med fisk ute på isen, så ta och starta upp Elverket och kör ner tåtarna i vaken då ska du få se på f-n-tabletter.

PS: Litet ordlexikon= Garvar = skratttar Paytime= Betalningsdags Fyr= Fastankrat blinkande sjömärke.

Ha ett riktigt bra skitfiske på er trots allt.

DS jag tror inte sjön är stor nog för att bära två så stora fiskeexperter?? :swoon:
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Pimpel-is

Du har nog rätt Hasse...isen kanske inte bär för oss båda denna gången, eller är du bekymrad för vinterkepan ? :p

Sen var det ju inte jag som köpte denna mystiska manick, var ju en julklapp...remember ? Men grabben är ung så han lär väl sig att det enda som hjälper är att antingen snackar man upp firren o hjälper inte det så har man alltid trick 2...tjofsa i elverket så har man ju en lysande fyr...så kan alla runt om o Garva sist som först...o jag får köpa nytt elverk = Payment dags, igen.

Kan man bygga in ett kassetfack/Dvd i elverket med ex Best of ABBA tror du ? Kanske ett projekt för dig o lura grepp på...du är ju en duktig "bysmed" o lite av uppfinnarjocke.


:santa-5-icon:
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Pimpel-is

:p Johoru, där slog du huvet på spiken! blotta tanken på att få en egendisainad kepa från dig gör att jag mer en gärna avstår spektaklet.

JO JO skyll på grabbstackarn det är väl ändå lite "lågt" om jag får säga min mening för "en" gång skull. Men jag förstår grabbstackarn när han har fått höra om alla mislyckade fiskehistorier från dej, det gick inte med mete,inte med drag,inte med mm/mm,så va gör han, Jo köper den mest ortoliga "fiskemanick " han kan hitta för går inte den här, då går troligtvis ingenting att få fisk på?.

Klart man kan fixa till en speldosa av elverket lätt som än plätt, vad vill du ha? den gamla typen med rullbandare "ala 60talet", super8 , för vinylplattor, kasett, CD, MP3, eller den bästa av allt Kareoke sång av undertecknad.

Men du ABBA har jag fått nog av efter julen, tyckte att min egen isättning var bäst av sillarna.

Har ett par klara favo= Gamle svarten, Rosen , STORFISKARVALSEN va sägs?????:swoon:
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Pimpel-is

Ja du Pekka nu väckte du fiskaren inom mig, kunde inte hålla mig så det blev en tur ner till bryggan i dag. Öppnade sjöbon och tog fram ett kastspö och en spinnare och ställde mig längst ut på bryggan sen var man igång.

Jag ska väl säga att Yxningen är helt öppen inte tillstymmelse till is inte ens vid vasskanterna, så där stog jag i solkenet och övade inför resan till öland om ett par övningskast framåt. Ja ja vet att det inte är förens i april men va DÅ det kändes som april när jag stog på bryggan och jag fick inviga 2009-01-01 med att stå ock kasta på bryggan.

Vadå om jag fick nån fisk? nä du där kan jag lungna dig med att det inte blev så mycke som ett gli en gång.

Men jag väntar med otålig späning på att din fiskfångstrapport ska dyka upp här i rutan inom kort, ha ett riktigt skitfiske på er tills dess.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Pimpel-is

Härligt Hasse o höra att du är på G med träningen, har ju ofta fått säga till dig..."träna mera vetja"... Ang. musikvalet till elverken så tycker jag att Storfiskarvalsen skulle passa utmärkt i ditt elverk, själv vill jag nog fortfarande ha Best of ABBA, om den finns i Sardinisk version skulle det ju vara som grädde på moset.


Hoppas Yxningen fryser till för dig, annars får du packa dig häråt o halka omkring med mig....- 8,9 C i morse här, dags o leta efter den riktiga ryss-bävern o ha på skallen.





Skitfiske du också...:santa-5-icon:
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Pimpel-is

Jaha ska det va i olja eller tomat?, och bostongurka till moset?.

Hua va kallt , jag kan snacka med fårfarmarn Kal-Emil här i granngårn om han inte har nån gammmal får-fi..a liggandes som du kan sticka huvet i och dra ner läpparna över öronen( förlåt felstavningen) lapparna ska det vara!

NJAE int vet ja om sjön bör frysa te så här års, det är ju snart vår vet ja?

Nä du Vesanen nu får jag nog sluta för här kom det en kopp kaffe farande med gott tilltugg från markpersonalen.

Hade vetja.:spinny:
 
F

F.d. 17469

Guest
Sv: Pimpel-is

Hej Hasse härligt munhuggande ni har det är sköj att det är lite muntert. Nu är ispremieren jord ett 30tal abborar och en gädda på 2,5 kilo vänliga fiskehällsningar/svebor:D
 
Senast redigerad av en moderator:

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Pimpel-is

:cool: Grattis Svebor, det var roligt att du kom in i värmen på fiskekroken, vad heter den olycksaliga sjön som blev av med ett så stort fiskebestånd månne?

Sen undrar jag ju förståss vad du hade för krokutrustning, var det kanske en Sommenpilk eller Balanspirk, skriv och berätta.

Tack för uppmuntran när jag ger mig på Rollerteam det stärker moralen när man som jag är lite blyg och tillbakadragen!

Skitfiske på er alla. :twitcy:
 
F

F.d. 17469

Guest
Sv: Pimpel-is

Hej Hasse det var ingen FYR ialla fall det var en hemmajord typ av SM-pirken som jag tillverkar själv (ej för försäljning) sjön heter Gravlången utanför Trollhättan bra bestånd av abbore,gädda och grov gös mitt gös rekord 8kilo det var bara tusenbröder i går inget för stekpannan men katten blev glad vill du prova på bra gös mete så är du välkommen:p
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Pimpel-is

...hehe, jepp...o glöm inte västkustsalladen med massor utav rekor ! :yes:
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Pimpel-is

:cool: Hörrö Vesanen hur blev de me Gammtackan???, Ja nu mena ja inte A.....e utan den ja skulle höra med Kal-Emil om.

Jag har sett att han har en en döing som ligger bakom Lagårn, vill du att jag skickar hela liket eller räcker det med bakdelen ( fråga com)?.

Ja tänkte så här ungefär att om du låter "liket" ligga till i vår, ja utan bakdelen förståss så lär väl flugorna gå in i kvalevorna och vips har du din egen maggotodling till vårkanten bra va ???.

Vill du eventuellt använda mera av "liket" så föreslår jag att du tar vara på Juvret och gör en chäck mössa av den, fast det kanske ser lite konstigt ut med fyra spenar på Pallet, men å andra sidan har du ju haft konstiga kreationer på pallet förut.

Hör av dig om intresse finns av ovanstående för transportens skull, du vet lukten kan ställa till lite problem?

Tjingeling.:D
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Pimpel-is

Hej Hasse det var ingen FYR ialla fall det var en hemmajord typ av SM-pirken som jag tillverkar själv (ej för försäljning) sjön heter Gravlången utanför Trollhättan bra bestånd av abbore,gädda och grov gös mitt gös rekord 8kilo det var bara tusenbröder i går inget för stekpannan men katten blev glad vill du prova på bra gös mete så är du välkommen:p
Tackar som bjuder Sven Åke.

Ta det som ett löfte om vi kommer till trollhättan så slår vi en Pling för ett gudagott Gösfiske.

MVH Hasse.
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Pimpel-is

:blabla:....neru grabben, här på bästkusten kör vi med galt som agn...o maggotodling, så det med fåra-f....FÅR ni allt behålla där i öst... o på pallen är det bäversvans som gäller. Kollade vädret precis nu o det skulle kunna bli en -15 till -20...snart dags o starta vedpannan. ;)
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Pimpel-is

:cool: Hallå Fiskevänner.

Jag har sagt det förut i forummet PASS UPP för isen just nu, 20 personer har gått ner sig sen nyår på för tunn is och det i närhet av vindråkar.

Vad är då en vindråk??????. jo det är när vind och vatten möts i en virvel ,så att vattnet har svårt att frysa till just där, då uppstår en tunn is som inte bär så många kilon.

Så jag säger det igen SE UPP.!
 
Toppen