• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Phantom 2vision

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Har inte använt min Phantom på ett år kanske så nu va det dags.
Får inte upp någon bild i telefonen. Uppdateringar har ju skett på appen vilket verkar vara ett problem(bara att googla)
Har uppdaterat drönaren o kameran men ingen skillnad. Allt övrigt fungerar. Tilta kamera o ta kort o filma men det blir i blindo.
Har googlat o det är helt klart ett problem sedan ett år tillbaka men hittar ingen lösning.
Någon som vet vad som skall göras?
 

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Hej Håkan,

Jag har en likadan, men har inte startat den i år, men snart så, jag hör av mig om jag har samma problem.

//Bosse
 

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.686
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Sv: Phantom 2vision

Hej, hade samma problem för några månader sen. Höll på och jäklades hit och dit och fick till slut till det. Nu vet jag inte om det passar din utrustning för jag har en Toruk ap10 men det löste sig med att jag avinstallerade appen, och installerade igen! Kanske det hjälper dig också men du kanske har provat detta också. Kanske vi skulle haft nåt slags rc-möte framöver för jag tror att det kanske skulle bli en höjdare. Tror att det finns många gamla rc nördar här i klubben! Vi får se vart det bär hän!
Mvh
Matti
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Phantom 2vision

Jag har installerat om appen, uppdaterat, kört om binding (mac koden), stor formatering sd-kortet. Känns som om det är ett fel på wifi modulen som tyvärr inte tillverkas längre o inte finns att köpa. En del påstår att det uppkommit i samband med appuppdatering.
Kanske inte värt att lägga mera energi på detta. Provflög idag o lite hjälp kan man få med riktning om man kör på kompass.
Att lägga pengar på delar känns tvivelaktigt eftersom priserna dumpat ordentligt. Såg att P3 säljs för inder 5000kr.
 

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.686
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Sv: Phantom 2vision

Okej, du verkar ha provat allt. Att man inte kan köpa reservdelar till wifi längre det var ju tråkigt. Kanske det finns nån beg del från en kvaddad maskin. Hoppas det ordnar sig på det ena eller andra sättet.:spinny:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Phantom 2vision

Som jag ser det så finns bara ett alternativ kvar - skaffa en Mavic Pro!
Den har börjat dyka upp hos svenska återförsäljare.

IMG_9884.JPG
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Phantom 2vision

Som jag ser det så finns bara ett alternativ kvar - skaffa en Mavic Pro!
Den har börjat dyka upp hos svenska återförsäljare.

Visa bilaga 122783

Visst kan man det.
Sätter min gopro 4K för 600kr med wifi på drönaren o allt är som förut förutom tiltfunktionenEnkelt o billigt löst när man har själva drönaren intakt
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Phantom 2vision

Om jag inte hittar någon annan lösning så fungerar det här utmärkt. Eftersom den bef kameran är ansluten med två kontakter är det bara att sätta tillbaka den.
Tillverkade en plastbit som ersätter foten på kameran så gummiupphängningarna fortfarande sitter där o fungerar.
 

Bilagor

  • IMG_5912.JPG
    IMG_5912.JPG
    1,5 MB · Visningar: 1

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Phantom 2vision

Hej Håkan, det är inte så att du bytt telefon sedan du körde sist? Jag fick ta fram min gamla samsung 3 när jag skulle köra min nya funkade inte med appen så nu ligger samsungen i flygarlådan.
Dock behöver jag köpa ny ack till flyget och frågan är om det är värt att kosta på den det.

lars
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Phantom 2vision

Nej har inte bytt telefon. Har sedan tidigare en 4S som jag bara kör flygaren med. Har även appen i paddan o 6:an men det är lika.
Är inte säker på att något är trasigt. När man googlar så verkar det som o alla bara fått problem när den legat i lådan o sedan skall köras. Många antyder att DJI kört vidare med en app som utvecklas för nya maskiner o därmed kört över oss som har gamla drönare.
Skulle vara intressant om man fick tag i en app som är ett par år gamnal.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Phantom 2vision

Hej Håkan, det är inte så att du bytt telefon sedan du körde sist? Jag fick ta fram min gamla samsung 3 när jag skulle köra min nya funkade inte med appen så nu ligger samsungen i flygarlådan.
Dock behöver jag köpa ny ack till flyget och frågan är om det är värt att kosta på den det.

lars
Om du beställer batterier på Ebay så va noga o kolla då du inte får begagnade. Finns många auktioner med låga priser som lockar
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Phantom 2vision

Är det bara att kontaktera med det bef kablaget?
Ser ut som om den är för stor men det kanske är bilden

Ja, det kom med kablage till min Phantom FC40.
Hur det funkar till Vision vet jag inte men framgår nog på Ebays beskrivning.
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Phantom 2vision

Nej har inte bytt telefon. Har sedan tidigare en 4S som jag bara kör flygaren med. Har även appen i paddan o 6:an men det är lika.
Är inte säker på att något är trasigt. När man googlar så verkar det som o alla bara fått problem när den legat i lådan o sedan skall köras. Många antyder att DJI kört vidare med en app som utvecklas för nya maskiner o därmed kört över oss som har gamla drönare.
Skulle vara intressant om man fick tag i en app som är ett par år gamnal.

Tror det stämmer som du säger,i den gamla telefonen var inte appen uppdaterad.
Har varit försiktig med uppdateringar innan jag vet att dom funkar,på den nya telefonen blev jag tvungen och då gick det inte.
 

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.686
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Sv: Phantom 2vision

Hej, var och pimplade förra lördagen och det gick ju bra, fick en del abborre och gädda och vädret kunde inte bli bättre, strålande sol +8gr ingen vind så jag tyckte att det ska jag dokumentera. Tog fram min fotodrönare som jag luftat ca 40 gånger (toruk ap10) och startade och tog några bilder från ca 20m höjd, flög sen sakta från oss med lite stig. Då slutar plötsligt allt att fungera, försöker allt men tyvärr den bara går söderut mot skogen och försvinner till slut i horisonten. 2 gånger har den gjort nåt liknande och stått och hovrat på 4m höjd tills batteriet tog slut (20min) men då har jag fått igen den. Nu lär väl några älgjägare eller skoteråkare hitta den kanske, men borta är den. Undrar om Knarrevik har testat Mavic pro än. Kanske man skulle slå till på en sådan! Nån annan som har nåt omdöme
av den!:)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Phantom 2vision

Undrar om Knarrevik har testat Mavic pro än. Kanske man skulle slå till på en sådan! Nån annan som har nåt omdöme
av den!:)

Nej, jag har inte testat den än, jag har försökt att läsa mig till hur allt skall ställas och tittat på massor av videoklipp.

Min Phantom fick för sig att rymma sist jag flög den och jag fick nödstoppa, som tur var från låg höjd. Endast fästet för gimbalen blev stukat men gick att fixa.

Man blir lite skraj när tusenlapparna är på väg att rymma så med Mavicen har jag bestämt att läsa instruktionen först, inte tvärtom.
 

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.686
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Sv: Phantom 2vision

Tur att du kunde nödstoppa i alla fall. Jag kunde inte ens det, den bara drog iväg. Jäkla konstigt igentligen, för den sa före lyft" all system go" men nåt tok blev det ju i alla fall. Märkligt att man måste kallibrera titt som tätt, för egentligen skulle det räcka med att den har hittat sateliterna! Undras hur mycke kallibrering det är på Mavic pro!:spinny:
 
Toppen