• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugeot J5 Solifer 5500

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Da det er bensinmotor så er det støtstenger og veldig kort registerkjede som holder motorens levetid.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Njaaaaaaa jag skriver igen! Byt kopplingsvajer! Men köp inte den billigaste!
Spara så klart den gamla... som reserv.
Om man plockar bort kopplings vajern kan man smörja upp den väldigt bra..... vi gjorde så först! Men en ny gjorde stor skillnad.
Min idé....amatör idé..... är att höljet töjer sig... höljet ska hålla emot när man trycker ner men höljet ger efter det är trots allt 30 år gammalt.... ny vajer ganska billig på Autodoc. Problemet är inte bara så enkelt att det löper trögt inuti....tror jag..
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Kollade på Autodoc... finns ett flertal... pris från 100 kr upp till 400 kronor!
 

topptur

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Åre
Hej har en peugeot j5 från 1989, med reg dyg036.
tänkte byta hjullager nu och vet inte vilken jag ska beställa, då jag inte har tillgång till garaget för att plocka bort och sedan beställa tänkte jag höra med er om något har gjort det och vet vilket hjulager jag ska ha. det är båda fram som måste bytas.
tacksam för all hjälp//Felix
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Gå in på någon stor leverantör av reservdelar och sök med reg.nr.
Då BORDE det bli rätt, du kan ju ställa frågor om det passar din bil.
Se över styrlederna så det inte är glapp där, det kan då kännas som glapp i hjullager. Kanske lika bra att byta dessa när du ändå ska demontera dessa?
 

topptur

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Åre
Gå in på någon stor leverantör av reservdelar och sök med reg.nr.
Då BORDE det bli rätt, du kan ju ställa frågor om det passar din bil.
Se över styrlederna så det inte är glapp där, det kan då kännas som glapp i hjullager. Kanske lika bra att byta dessa när du ändå ska demontera dessa?
Hej, jo det är så jag har gjort men får upp fler alternativ storleksmässigt
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, lite sent inlägg, men du verkar ha en ca. 75hk. bensinmotor i din bil så det är rätt säkert att du har klena chassit och de minsta lagren i din bil.
Mät bromsskivornas storlek och kolla om du har de små eller de stora (256 eller ca, 290 m.m.har jag för mig) så vet du rätt säkert om du har de kraftigare eller de klenare lagren. Spidelbultarna skiljer också i dim. där stora muttern sitter.
Tyvärr så är det inte bara att byta lagren rakt av för det ligger en shimshylsa mellan innerringarna som bestämmer lagerspelet och det får inte bli för hårt åtlagt för då går det illa.
Det skall faktiskt finnas ett litet glapp i lagren för att det skall vara ok. Förr så kunde besiktningen gnälla på ett glapp som skulle finnas men det borde finnas inskrivet i deras instruktioner nu för tiden.
Man kan ungefär säga att om bilen får stå och vila ett tag och man hissar upp ett framhjul utan att vrida på det så skall man känna ett liiitet men fullt kännbart glapp om man greppar hjulet vid kl. 6 och 12.
Om man sedan vrider på hjulet så att fettet går runt och fyller ut vid rullarna som tryckt bort fettet vid stillaståendet så skall glappet knappt kännas/höras men ändå finnas där........... Ja, lite luddigt, men lagerspelet skall ställas in enligt instruktion annars så kan det gå illa.
Man måste också veta att bromsklossarna inte kärvar och sabbar känslan för glappet i lagren.

M.v.h. JANKRO.
 

Husisen

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Köping
HBK-Nr
38644
Medlemskap
2025
Hejsan!

Jag köpte precis min första husbil, en fantastiskt vacker Peugeot J5 Solifer 5500 från 1989. :D

Finns det någon här i forumet som äger/ har ägd en sådan? Finns det några "sjukdomar" den modellen brukar ha? Vad bör man generellt tänka på när man köper en sådan gammal husbil?

Tar med glädje emot alla tankar och tips!
Hej. Hur har det gått för dig med husbilen? Kanske ska köpa en liknande! Mvh Trond
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Efter att ha kört min 90a med bensinmotor i 6 år, kan jag säga att jag har fått mycket för pengarna.
Visst har jag fixat en del, men var beredd på det och tycker ändå att kostnaden för reparationer varit värt det.
Jag har den starkare motorn på 84hk, men i stora backar får man ändå använda växellådan en del. Jag kör oftast 80 - 85 kmh, där jag tycker bensinförbrukningen är lägst. Det går att köra fortare men både varv på motorn och ekonomi gör att jag väljer 80 - 85kmh. Har alltid startat utan problem utom den gången startmotorn krånglade, så jag tycker det är en pålitlig bil trotts sina 33 år. Jag monterade in en extra fläkt till kylaren för varma dagar i stadskörning, kanske inte nödvändigt men vill inte varmköra motorn. Har fått mycket tips och hjälp via klubben, som varit fantastiskt, även Tony som ställde upp och löste ett el problem.
Om jag skulle köpa en husbil igen, skulle jag nog ha valt en med starkare motor. Men om man inte är den stressade bilföraren duger denna gott och min har tagit mig runt i Sverige under 6500 mil.
Min har nu gått 30 000 mil, så jag tycker man kan kalla det driftsäkert. Inredningen är fortfarande hel, förutom klädseln som är sliten.
Ingen lyxig och märkvärdig buss men den gör det jag kräver och jag kan åka dit jag vill och ha det bekvämt.
Så med en liten budget och lite händighet tror jag det kan bli en bra upplevelse som en första buss, min skulle vara en prova på buss men jag gillar den så jag fortsätter ett tag till. Att kunna resa runt med en förhållandevis liten kostnad är ändå värt en del
 
Toppen