• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugeot J5 Solifer 5500

Lady_Zeppelin

HBK Intresserad
Inlägg
14
Kommun
Luleå
Hejsan!

Jag köpte precis min första husbil, en fantastiskt vacker Peugeot J5 Solifer 5500 från 1989. :D

Finns det någon här i forumet som äger/ har ägd en sådan? Finns det några "sjukdomar" den modellen brukar ha? Vad bör man generellt tänka på när man köper en sådan gammal husbil?

Tar med glädje emot alla tankar och tips!
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Du ska leta på trådar här där signaturen Jankro skriver. Han kan o vet mycket o är bra på att förklara. Finns en hel del om t ex växellådan o olja i växellåda att motorn absolut inte får bli varm och koka. Häng inte upp dig på Solifer eller Peugeot... funkar lika bra med trådar som handlar om Fiat Ducato.
Jag har en gammal Fiat... urmärkt enda problemet är att det är ganska lite hästkrafter . Man måste ställa saker i relation till pris. För pengarna får man mycket husbil. Men visst. Du måste va lite händig själv! Annars blir det på tok för dyrt om du ska lämna på märkesverkstad. Det funkar inte. Men någon mindre lite billigare verkstad kan va bra att ha kontakt med.
Du bör också så snart vädret tillåter ta en väldigt noga kontroll överallt så att det inte finns fukt och vatten läckage. Gör detta extremt noga. Täta om allt där du är det minsta misstänksam! Hur du ska täta! Knepigt.. leta här men också på Youtube o utländska Internetsidor. Alla fönster alla skarvar ska du dubbelkolla ute o inne.

Så först.. byt olja i växellådan.
Kolla upp alla ev läckage.
Kolla upp vattenslangar inne i bilen.
Kolla upp lite med det elektriska i bilen.
Gör rent jordpunkter detta hittar du här på forumet sök. Kolla över säkringshållare.
Kolla plus o jordkabel till batteriet.
Men ta det i rätt ordning..... växellåda och läckage är nummer 1.
 
F

F.d. 22252

Guest
Lite mer data skulle vara roligt.
Bra att veta vilken motor den har.
Solifer hade har jag läst mej till lite bättre isolering.
Fuktskador är väl det man är mest rädd för, sen växellåda och motor. Men så är det ju med gamla bilar men fördelen är ju att de går att laga. Sen är det ju mycket mysigare och hemtrevligare med bilar från den tiden.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Håller med Bengtic det är tusen gånger roligare med husbilar från den tiden!
Men så här tycker jag..... försök hålla den i bra skick i första hand. Försök inte att bygga om den till en modern? Det går inte o då tappar den charmen.
Fixa först så att allt funkar o är i bra skick så som den var från början. Vill du ha en modern husbil med en massa solceller extraljus o en massa batterier o kraftig inverter....
Köp då en sån nyare husbil! Jag lät klä om mina dynor... det gjorde väldigt mycket blev fräscht men ändå ett tyg som passar in i stilen.. lite ljusare blev det. Annars håll bilen i bra originalskick.
 

Lady_Zeppelin

HBK Intresserad
Inlägg
14
Kommun
Luleå
Wow, tusen tack för tips och snabba svar!

Ska absolut kolla upp det ni skriver om nu till våren! Jag ser många fördelar med en gammal husbil förutom priset, mycket går nog att fixa själv och jag gillar dessutom stuket!

Hur brukar bränsleförbrukningen se ut i en sådan här gammal maskin på ett ungefär? Återkommer med vilken motor det är mer exakt men jag vet i alla fall att det är en bensinare på 77 hästar. Räcker det för att veta vilken modell det är?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Bensinmotoren er en 2 liter PSA motor som ble utviklet for Peugeot 404 og modifisert for bruk J5 og Fiata Dukato. Svakheten med den motoren er de løse cylinderforingene som motoren blir for varm så klipper den i stykker topp pakningen. Med for varm så les koker. Hold et øye med temperatur måleren og legger den seg litt for høyt sjekk termostaten og om viften på radiatoren fungerer som den skal. Rens av radiator kan hjelpe på kjølingen.

Har selv hatt den motoren og ikke passet på, fikk koking i Belgia - kom til Paris og motoren skar seg. Fikk fatt på en brukt motor der nede.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Hej har en J5 2,0 bensin 84hk med alkov. Brukar ligga runt 1,1 - 1,2, men har kört billigare också, faktiskt på litern men det var på Skånes slätter.
Man får använda växellådan i backarna, men man ska ju inte ha så bråttom. Normalt håller jag 80 - 85 kmh, förbrukningen är bäst i de hastigheterna.
I de större backarna så är farten nere runt 70 kmh. Så någon racer är det inte, men är driftsäker och rullar på.
Om du kollar vad JANCRO skriver får du mycket tips, han är väldigt kunnig och har hjälpt mig flera gånger.
Det finns väldigt mycket kunskap hos många här, och jag har fått många tips och råd.
Jag hade problem med en givare till kylfläkten en sommar i kö körning. Efter det så monterade jag en extra fläkt på kylaren som jag styr via brytare på instrumentpanelen, under körning på landsväg kyler det på min buss utan problem.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Här kommer lite " hårda " men ärliga goda råd o tyckanden..En del är samma som jag skrev ovan. De bygger på mina egna erfarenheter från när jag köpte min. Jag visste väldigt lite om husbilar då. Nu vet jag mycket mer. Så jag började i fel ände.
Jag började med " stuket " utseendet.. Tvättar vaxa sånt som är roligt och ger resultat som syns. Glöm stuket i minst ett två år! Läs Jancro fixa det mekaniska först... o framför allt kolla dubbelkolla trippelkolla allt tänkbart läckage. Om bodelen inte läcker håller din husbil i 30 år till och kommer bara att bli roligare o mysigare ju äldre den blir.... o det beror på stuket! Men läcker den så kan det roliga va över på mindre än fem år.... o dessutom mögel. Nej. Detta är mycket viktigare än ev siffror på bensin förbrukning. Förbrukningen är högre än på nya bilar.... men normal för din årsmodell.... jag har samma motor som du har. Jag säger att förbrukningen ligger ung 1.2 upp till 1.6...... men det går inte att ange ett exakt värde. Luftmotstånd backar mm påverkar enormt! Enormt! Kör du mot kraftig vind stiger förbrukningen mycket o har Du medvind blir det billigare o det går undan i en väldig fart.... du kanske kommer över 90..... vem vet? Är det dessutom nerförbacke.....oj oj oj men då börjar du också märka...att så här fort är den här bilen inte avsedd att köras. Men mellan 80 85 är möjligt sjunker mycket i backar o då är det jätteviktigt att växla ner för att inte förstöra växellådan Läs om detta omedelbart!
Ett annat råd. Kontakta säljaren o få en bild av vad denne gjort o fixat med bilen? Du kan ha haft tur så att du köpt av någon som har skött bilen bra. Men min erfarenhet är tyvärr att det sällan är så! O nu kommer lite hårda ord! Många som haft äldre bilar har dessa för att de är billiga eller för att de vill prova på innan de köper något dyrare.... det gör att de bara reparerar absolut nödvändiga saker!
En bil som är 30 år gammal behöver en översyn o kontroll av det mesta? ! Så det räcker absolut inte bara med stuket ! ! Den här är rolig på lång sikt!
Mitt resonemang leder till en annan sak. Ägaren måste ha något lite pengar för att kunna köpa lite reservdelar o fixasånt som bör åtgärdas. Det ska inte va så att allt kapital har gått åt för att köpa bilen! Det är inte jättedyra saker.. men kanske ljuddämpare bromsdelar termostat kylare fläkt batteri lite elsaker hjullager vattenpump remmar motorupphängning...
Räkna med 15....... 20 ...... 30 tusen kronor o du har en bil som du kan lita på lika mycket som en betydligt nyare.
Reservdelar finns ganska mycket...googla
Axel Augustin Autodoc har en del men också Mekonomen även om de är lite dyrare. Skrot svårare då ska du hitta en exakt samma modell som din o då ska du köpa grejer till själva bodelen...
De saker som jag har gjort på min som varit viktigast är byta termostat nya däck gjorde jättemycket eftersom det inte är styrservo ! ! Byta olja växellåda... jag bytte flera gånger för att säkert tvätta rent..
Så lite pengar behövs.... o lite händighet vänta med vaxning! En kompis o två ordentliga ficklampor o kanske en vattenslang med vatten o kolla noga!
En ute o en av er inne kolla alla hörnor o överallt där det är svårt att komma åt.
Bensinförbrukning
Detta är inte en husbil som man ska köra jättelånga sträckor med på ett år... så bensinkostnaden kompenseras av låg värdemindkning låg bilskskstt hyfsad låg försäkring...mm
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Köpte en ny kylare på autodoc i tyskland 700kr filter och en hel del delar finns ganska billigt. Däck köpte jag på nätet året runt däck, har kört 3000mil nu ca 600kr st med frakt. Kan man skruva själv behöver det inte bli så dyrt jag har köpt det mesta på nätet men med mekonomen blir det dyrare men oftast bättre kvalitet. Räkna med att hitta fel det gör man alltid bara att beta av dom en i taget så gjorde jag. Jag är lite känslomänniska så jag jobbar med det jag känner för så länge inte bilen står still pga av fel. Men först en ordentlig service med filter och olja i motor och växellåda, inget som är svårt. Man brukar ofta få med ett gäng kvitton så man ser vad som är gjort. Jag brukar kolla upp historiken på bilen så kan man ringa och fråga lite.
 

knabjalf

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Bengtsfors
HBK-Nr
30847
Medlemskap
2024
Ett "franskt" fel som kan uppträda är jordfel på det elektriska i bilen. Det sitter en samlingspunkt för jordningen i vänster framskärm, går att kfastma åt från motorrummet. skruven som håller plattan kan lossna genom vibrationer / rost. detta har jag varit med om på min peugeot J5 Dethleffs 1990 och på personbilar av samma märke, en 405 och 505 och även på Lancia. Dock aldrig på mina citroenbilar!
Ha sk.tkul med puggen. Franska fordon är underbara.
Kurt G
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jordpunkterna på sidorna mot skärmarna kan bli ganska smutsiga och ärgade.
Det ett bleck med flatstift som går belysning, blinkers etc.
Minus kabeln från startbatteriet går genom det ena blecket och är fäst med en bult.
Bulten är fäst i en blindmutter. B-muttern kan släppa och rosta som Kurt beskrev. Det brukar även vara en massa skit i gängorna.
Den jordpunkten står för all minus från batteriet.
Det kan vara värt att utöka antalet jordpunkter från batteriet. Det går att dra en grov kabel till fästet som håller batteriet. Det har jag gjort.
Jag har även dragit en grov kabel till motorn.

Sen kan man dra en grov kabel från B+ på generatorn till plus på batteriet.
Det har jag gjort.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Ja råden är till Lady Zeppelin... du fick några konkreta sådana här ovan. Det är sånt jag menar med att det måste skötas om på en 30 år gammal bil. Göra rent spraya putsa lite så det blir god kontakt.
Men se inte din bil som fransk! Väldigt många delar finns på alla tre... PSA
Men du måste ändå kolla vad som sitter i just din bil! Strömfördelarlock rotor t ex.
Kan också sitta en jordpunkt till höger upp där passageraren har sina knän.
Kolla jord mellan motor och chassie.
Jätteviktigt att kolla så fläktmotorn funkar! !
Motorn får inte koka.
Kolla avlopp uppe vid vindrutan så detta inte är igentäppt! ! Då kan du få olika problem...
På min bil rann vatten ner på ett tändstift4 men det kan nog också hamna på startmotor? ? Det var kanske Bengtic som skrev om detta? ?
Ja det finns en hel del att kolla över när det gäller det elektriska. Men inget som är dyrt men tar tid om man ska göra det noga...o det ska man.
Startmotor? Generator? Min bil fick inte rätt arbetstemperatur gjorde stor skillnad med ny termostat.
Även bromsar o hjullager.... på min i varje fall bak finns i två olika... handbroms kan va svårt att justera till rätt!
Jag har också köpt saker på Youtube... men sällan billigt....
Axel Augustin där ska du nog börja att leta men håll dig helst till tyska språket.... verkar som det är lättare att söka på tyska där.
Det borde finnas reservdelar på italienska sidor men jag har ännu inte provat ...behövt. Kan nog också finnas på franska och holländska sidor. Auto doc billigast om man passat på då de har rabatt o det har de alltid... mer eller mindre ja som hemtex!
På din bil finns förmodligen vattenburen värme. Den behöver nog också en översyn! Men är ju jättebra då den funkar.... ja och så översyn o byte av gasol utrustning!
Det här kommer att bli hur kul som helst ska du se.
 

Lady_Zeppelin

HBK Intresserad
Inlägg
14
Kommun
Luleå
Tusen tack för alla tips!!

Jag ska försöka gå igenom allt ni skriver om i vinter/vår.

*Byte av koppling (den tar väldigt lågt)
*Byte av olja och filter i motor
*Byte av olja i växellåda
*Leta samt täta eventuella läckage i bodelen
*Se över samt rengöra kylsystem
*Byte av kamrem
*Besiktning, där kan jag ju få reda på mycket
*Se över elsystem, jordpunkter
*Se över vatten och gasol
*Byta ut allt tyg samt städa och rengöra grundligt (det har rökts i bilen)

Ser fram emot min första sommar med husbil! :D
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Det är ju kul att få ge några råd.
Men här kommer jag med lire invändningar!!
När det gäller koppling! Börja med att byta kopplingsvajer! Det gjorde jag känns mycket bättre! Men visst det kan va kopplingen? Du har inte skrivit hur många mil bilen gått? Men att byta koppling... nu pratar vi större dyrare saker om Du kanske inte kan göra det själv... att byta koppling kan ju leda till att man passar på att göra lite andra saker! Det här är Jancros special område mm.
Byt vajern först men köp inte en billig de töjer sig o höljet rostar. Jag fick byta året efter igen.
Besiktiga bilen ska du göra när det är dags för detta! Inte innan. Förmodligen gäller din besiktning i 24 månader!
Men tyvärr nej du kommer inte att få veta särskilt mycket! En gammal bil inte mycket de kollar! ! O inte det som skrivits om i den här tråden. Det du möjligtvis kan få veta kan vara.... hjullager? Drivknutar? Om du inte själv märker detta. Du får ett mätvärde på hur bromsarna tar o det kan va problem med handbromsen ojämnt mellan höger och vänster t ex. Hur ljuset står o ev dåliga reflektorer.... Vindrutetorkare o liknande som du själv lätt kan kolla.... typ funkar säkerhetsselar läckage ljuddämparen blinkers bromsljus... Nej jätte mycket får du inte veta på besiktning! Det här är lätta lastbilar som är ganska kraftigt byggda sårost under nej knappast absolut inget på min kolla däckmönster...nej besiktiga inte förrän det är dags. Byt inte koppling förrän du är helt säker på att det behövs... o då behöver du diskutera detta med någon som kan mycket om bilar! Det finns motorupphängningar som bör bytas t ex

Jo byt ut så mycket tyg som är möjligt! Detta gör mycket för trivseln.
Jag vet inte om du funderar på att göra det själv... kan bli bra men det handlar om att vara extrem noga och låta det ta tid. Då blir det bra. Jag lämnade mina dynor.... men du hamnar på kanske ca 8 000......12 000 ca ca.
Välj ett lite ljusare tyg men ändå ett som ser ut att kunna va original!
 

Lady_Zeppelin

HBK Intresserad
Inlägg
14
Kommun
Luleå
Det är ju kul att få ge några råd.
Men här kommer jag med lire invändningar!!
När det gäller koppling! Börja med att byta kopplingsvajer! Det gjorde jag känns mycket bättre! Men visst det kan va kopplingen? Du har inte skrivit hur många mil bilen gått? Men att byta koppling... nu pratar vi större dyrare saker om Du kanske inte kan göra det själv... att byta koppling kan ju leda till att man passar på att göra lite andra saker! Det här är Jancros special område mm.
Byt vajern först men köp inte en billig de töjer sig o höljet rostar. Jag fick byta året efter igen.
Besiktiga bilen ska du göra när det är dags för detta! Inte innan. Förmodligen gäller din besiktning i 24 månader!
Men tyvärr nej du kommer inte att få veta särskilt mycket! En gammal bil inte mycket de kollar! ! O inte det som skrivits om i den här tråden. Det du möjligtvis kan få veta kan vara.... hjullager? Drivknutar? Om du inte själv märker detta. Du får ett mätvärde på hur bromsarna tar o det kan va problem med handbromsen ojämnt mellan höger och vänster t ex. Hur ljuset står o ev dåliga reflektorer.... Vindrutetorkare o liknande som du själv lätt kan kolla.... typ funkar säkerhetsselar läckage ljuddämparen blinkers bromsljus... Nej jätte mycket får du inte veta på besiktning! Det här är lätta lastbilar som är ganska kraftigt byggda sårost under nej knappast absolut inget på min kolla däckmönster...nej besiktiga inte förrän det är dags. Byt inte koppling förrän du är helt säker på att det behövs... o då behöver du diskutera detta med någon som kan mycket om bilar! Det finns motorupphängningar som bör bytas t ex

Jo byt ut så mycket tyg som är möjligt! Detta gör mycket för trivseln.
Jag vet inte om du funderar på att göra det själv... kan bli bra men det handlar om att vara extrem noga och låta det ta tid. Då blir det bra. Jag lämnade mina dynor.... men du hamnar på kanske ca 8 000......12 000 ca ca.
Välj ett lite ljusare tyg men ändå ett som ser ut att kunna va original!
Nej jag tänker inte byta koppling direkt, ska felsöka lite först och förhoppningsvis är det som du säger bara vajern. Den har gått ca 17000.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Nej jag tänker inte byta koppling direkt, ska felsöka lite först och förhoppningsvis är det som du säger bara vajern. Den har gått ca 17000.
Kanske borde du börja med att justera kopplingen. Det är en justering nere vid växellådan där vajern fästes så du kan sträcka lite. Kan vara värt att prova.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Ja justera men byt vajer gjorde underverk på min kändes trög o tung att trycka ner blev mycket bättre förmodligen höljet som sträcker sig.
Jancro har en jättebra tråd om hur du ganska lätt smörjer upp växelspaken. Jag gjorde som han beskrev kanske inte jätteskillnad men lite bättre blev det.
,............................
Du har inte kamrem 99,999999999 procent säkert!
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag undrar om inte bilen har det korta chassiet med 14" hjul kan kanske vara truma luftvärme då.
Om kopplingen kopplar ur långt ner blir bilen svår växlad samma om tomgången är hög när man ska ha i ettan särskilt.
Jag hade problem med dåliga motorfästen speciellt den bakre i växellådan, motorn vred sej och växelspaken rörde sej ganska mycket ibland hoppade växeln ur vid hård motorbroms. Inte svårt att byta dom själv men det är olika på alla tre ställena.
 
Toppen