• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Peugeot J5 1990, elproblem

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Min gamla J 5a har plötsligt fått el problem. Folk blinkade åt mig efter vägen så stannade och kollade lysena, bara parkeringsljus lyste.
Men blinkers fungerade, hel o halvljus ur funktion. Kollade säkringar och alla var hela, då plötsligt började hel och halvljus fungera, nöjd med det kollade jag inte vidare.
Dagen efter åkte jag iväg igen, upptäckte efter en halv mil att temp mätaren och bensin mätaren fungerade inte, skulle svänga och då fungerar inte blinkers.
Stannade och satte en pinne mellan sätet och bromspedalen, bromsljus fungerar. Vindrutetorkare fungerar inte, inte heller kupéfläkt.
Gjort rent jordpunkter i kupén vid passagerarsidan och i motorutrymmet vid reservdäcket, elektronikrengöring i kontakterna vid ratten, bytt alla säkringar och sprutat elektronikrengöring. Ger inget resultat, motorn startar utan problem och fungerar som den skall.
Ska försöka mig på att mäta att det är ström vid alla säkringar, men tänkte att kanske någon haft liknande problem. Så lite felsökningstips ytterligare vore jättebra.
Är inte så bra på elfel, men måste försöka innan jag ger upp.
Så tacksam för idéer, kanske någon vet någon bra bilelektriker nära Sala i Västmanland?
Tändningslåset kanske är problemet? Men hur mäter jag det? En verklig amatör vad gäller elfel, så jag gör så gott jag kan.
Kanske är svårt att hitta någon som vill ta sig an en så gammal bil?
Men ska försöka lite till med den felsökning jag kan komma på, önskar att jag lärt mig mer om el i bilar.
 
Lösning
Så blev det lördag och Tony The man whit magic fingers kom hem till mig. Vi hade en mycket trevlig dag med mycket prat och många skratt.
Efter att ha läst och kollat på kopplingsschema, blev det dags för att kika på kablar och kopplingar i bussen.
Att något inte stämde blev snabbt klart men vad? Tony hittade något som varken jag eller han sett tidigare. Uppe på stötdämparen fram,
satt en slang klammer med en jord kabel, mystiskt någon som sett det tidigare? Han hittade också en kabel med skadat hölje, som kors slöt mot
stötdämparen. Så lite bonus lagning blev det.
Han försökte hitta kabeln emellan kopplingarna vid ratten och säkringarna, men kabeln måste ha bytt färg den färgen fanns inte vid säkringarna.
Efter att ha letat lite...

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.396
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag kom just hem. Tack för en trevlig dag, god mat och trevligt sällskap i den vackra trädgården.
Sedan att solen var med oss hela dagen var bara ytterligare ett stort plus. :)
Ja de där små klammorna, en på vardera stötdämpare som jordats i infästningen till stötdämparen i chassiet
är en gåta men som jag sa så kan det ha att göra med statisk elektricitet. Men det var en grov gissning.

Ja det saknades en färg på den som skulle ha två färger men den mätte vi upp och det var rätt kabel.
Troligen sitter det en kopplingsdosa under panelen som grenar ut till dom andra funktionerna då allt
gick i gång när den fick spänning.
Hur den hamnat på fel säkring vet jag inte men den säkringen var ju utan matningskabel. Du har inte lyckats få
de korta dubbla orangea kablarna att räcka till dosan? Eller har du inte hunnit få dit dosan medans jag åkte hem. :) :)

Huvudsaken är ju att allt fungerar och är rätt avsäkrat och det är det nu.
Va bra Tony.
Det finns fortfarande snälla och hjälpsamma människor.
Och ett strålade jobb med felsökningen.

Det finns givare på bromsoken, slitagevarnare för bromsbeläggen.
Kanske kan finnas ett samband och därav jordkabeln.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Tack alla som har kommit med idéer och tips, jag är tacksam för alla som engagerat sig i mitt problem.
Det är mycket kunskap som finns i denna klubb och jag är väldigt glad att det finns människor som vill dela med sig och hjälpa oss
som inte kan. Det är nästan en förutsättning att få hjälp när man har en gammal buss, att lämna in på verkstad är väldigt dyrt och jag är inte säker på att de har kunskap om dessa gamla bilar.
Nu kan jag göra de resor jag tänkt under sommaren, om inte ytterligare konstiga saker dyker upp. Men då skickar jag ut en fråga om hjälp på
forumet igen.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Gjorde min första resa sedan bilen blev lagad idag, ingen lång resa bara ca fem mil men alla funktioner på el fungerade.
Kom dock ett annat litet krångel, tripp mätaren ville inte snurra. Men efter lite trixande med anslutningen av hastighetsmätarvajern
fick jag igång den igen. Så nu verkar allt ok igen och det kändes skönt att kunna göra ärenden, utan att be om hjälp med skjuts.
 
Toppen