Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Tusen tackHej Markku.
Kanske kan startsida - Svenska Peugeotklubben bidra en del, de har en del länkar på sin hemsida, troligtvis till bildelen.
Sen brukar det vara en träff utanför Katrineholm för Peugot-veteranare.
Tusen tack !Hejsan Markku och välkommen, jag letade lite för det fanns faktiskt en del papperböcker till de här äldre bilarna förr (ett märke hette RUSSEK) men tyvärr verkar det svårt att hitta några numera, även om de säkert finns kvar i någon gömma.
Men här har du i alla fall något som borde innehålla det mesta du behöver och som kommer direkt vid nerladdning, och är riktiga verkstadshandböcker
Klicka nedan.
![]()
1982-1994 Peugeot J5/Fiat Ducato/Citroen C25 Service & Repair Manual
This is a comprehensive Service/ Workshop Manual for Peugeot J5, Fiat Ducato, Citroen C25 in PDF format. It is an invaluable resource for both professional mechanics and DIY enthusiasts. The manual contains detailed instructions, step-by-step diagrams, technical data, spare parts illustrations...www.emanualonline.com
Det går att hitta gratis nedladdningar också..... Men det kan följa med saker som man inte vill ha.
Lycka till M.v.h. JANKRO.
Ps. Det finns troligen två jordpunkter som bör kollas.
En sitter troligen på innerskärmen på förarsidan i motorrummet.
Där sitter troligen också en jordkabel mellan karossen och växellådan.
Den andra jordpunkten sitter troligen inne i bilen på passagerarplatsen under instrumentpanelen till höger i karossen.
Härligt med folk som kan dessa ekipage !Jag glömde en. Bakom batteriet sitter förmodligen jordkabeln från batteriets minuspol fastskruvad i karossen.
M.v.h. JANKRO.
Om motorn inte startar kan du ha nytta av länken.Hej !
Ny som medlem här och även nybliven ägare till en Peugeot j5 av -88 års modell !
Undrar som säkert en del före mej var man får tag på rephandbok med elschema
till en dylik ?
/Markku KivilahtiVisa bilaga 232327
det finns också en jordpunkt som sitter på höger a-stolpe under instrumentbrädan. tror det är 5 eller 6 kablar.Hej igen ja säkringsboxen och mycket mera bör kollas upp för det är spänningsfall på många ställen i de här bilarna och strömmen går ofta genom spakarna och brytarna m.m. och när den till slut når saken som det handlar om så finns det inte mycket kvar i strömväg.
En väg att gå är att mäta spänningen när grejen är igång, typ lyse, torkare och inte minst elfläkten till kylaren som verkligen behövs om man stuffar sakta i köer på sommaren med en motor som inte får gå varm (lösa cylinderfoder i den) och helst ersatt av en större eftermarknadsfläkt som finns i massor nu mera.
Enklast vid spänningsfall är att använda original elsystem till att styra reläer som matas med friska kablar från batteriet i stället för att hitta spänningsfall som dessutom ofta/delvis ligger på minussidan/jorden. Så när man mäter på något så skall man mäta mellan jordkabeln och strömkabeln på grejen när den är igång och och inte mellan karossens jord och +strömkabeln.
Och så säkringsboxen..... Om du öppnar handfacksluckan och tittar nere i facket så finns det en lucka att öppna och där under sitter säkringarna som troligen behöver en uppfräschning och rensning från oxid.
Sedan har du troligen en extra box till för bodelen någonstans också.
Till bättre lyse om man inte vill dra alla kablar själv så funkar faktiskt Biltemas kabelsats riktigt skapligt.
![]()
Kabelsats för strålkastare
Ersätter bilens ordinarie kablage och reläer, vid användning av starkare glödlampor, 100 W eller mer.www.biltema.se
M.v.h. JANKRO.
Ps. Det finns troligen två jordpunkter som bör kollas.
En sitter troligen på innerskärmen på förarsidan i motorrummet.
Där sitter troligen också en jordkabel mellan karossen och växellådan.
Den andra jordpunkten sitter troligen inne i bilen på passagerarplatsen under instrumentpanelen till höger i karossen.