• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

PB2 i Kroatien

Martin Svensson

HBK Medlem
Inlägg
302
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2024
HEJ
Är det någon som vet om det är tillåtet att köra PB2 på B-kort taget före 96 i Kroatien? Kroatien kommer ju att bli medlem i EU från den 1/7 2013 så då är det ju inga bekymmer men hur funkar det innan des?

Martin
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.538
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: PB2 i Kroatien

HEJ
Är det någon som vet om det är tillåtet att köra PB2 på B-kort taget före 96 i Kroatien? Kroatien kommer ju att bli medlem i EU från den 1/7 2013 så då är det ju inga bekymmer men hur funkar det innan des?

Martin

Inga problem om den inte väger över 3,5 ton.
Men väger den över 3,5 ton då tror jag att du behöver ett C-kort
 

Martin Svensson

HBK Medlem
Inlägg
302
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2024
Sv: PB2 i Kroatien

Tack Åke
Tyvärr är det så jag med PB2 menade att bilen väger över 3,5 ton. Alltså får jag vänta tills den 1/7 med att åka till Kroatien:(

Mvh
Martin
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: PB2 i Kroatien

De körkortsregler som gäller i ett EU land skall även gälla i andra EU länder, det är grundprincipen. Så det blir till att vänta tills de kommer med i EU
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: PB2 i Kroatien

Tack Åke
Tyvärr är det så jag med PB2 menade att bilen väger över 3,5 ton. Alltså får jag vänta tills den 1/7 med att åka till Kroatien:(

Mvh
Martin
Hej Jag tycker att du ska åka iallafall Kroatien är ett turistvänligt land så inget kan hända mer än att du bli ombedd att åka ut igen.
Ta gärna med dokumentet som på engelska förklarar de svenska PB2 reglerna

Ps om du inte gör nått annat dumt så kommer det att gå bra. DS
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: PB2 i Kroatien

Hej
Du har möjligen inte en länk till sidan där jag kan hitta detta dokument
Tack på förhand
Martin

Befinner mig på resa. Har inte inte den länken i min lilla minipadda. Men den finns någonstans på forumet. Vad jag minns är det nåt med bookshop.europa.eu... Publikation. Det duger nog att googla på.
 
Senast ändrad:

Clapton

HBK Medlem
Inlägg
207
Kommun
Västerås
HBK-Nr
10179
Medlemskap
2024
Sv: PB2 i Kroatien

Hej vi åkte till Kroatien i somras och hade samma fundering kring detta eftersom de ännu inte är med i Eu. Jag mailade till Kroatiska ambassaden och fick svar att de accepterade det undantagsreglerna som övriga EU har. Nu blev vi inte stoppade någongång så vi slapp ev diskussion med polisen så man vet ju inte hur de agerar i praktiken. Vi kommer åka i år igen och det blir innan 1/7.
Claes
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
F

F.d. 55456

Guest
Sv: PB2 i Kroatien

Jag hittade denna från Gunnar( Web) det kanske hjälper, jag skrev ut några när jag åkte till Kroatien förra sommaren och valde lite olika språk för att vara säker.

Sv: Eu dokument för svenska körkortsregler? - 2010-06-24, 20:19



Här finns en uppställning om körkort för olika språk: Utomlands med husbilen?
Omkring sid. 24 (beroende på språk) är den intressanta texten.

Se även tråden: PB klass2 - körkort



 
Toppen