• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

PB klass2 - körkort

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.923
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
I vilka länder inom EU gäller regelverket om PB KL2?
Tex. kan jag köra över till Finland, Danmark eller passera något annat EU-land med PB KL2 med B-körkort?
Finns det listat här på forumet nånstans?
/Pentti
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: PB klass2 - körkort

Pratade med en Dansk Polis om deta på Fuengirola camping och han sade att om någon blir stoppad i Danmark med PB2 och B-körkort så är det Olovlig körning dom tar körkortet och sitter det någon vid sidan om så får även denne problem. Pratade med Ministerio de Trafico i Spanien och här gäller samma sak om du inte har ett intyg ifrån V.V. att ditt körkort gäller för denna typ av fordon. men enligt körkorslagen så får man inte framföra ett fordon som väger mer än 3500kg med ett B körkort. Så summan av kardemumman är att pb 2 gäller bara i Sverige. det finns ett par andra trådar om detta, även en innbjudan till transportstyrelsen.....
 
F

F.d. 13050

Guest
Sv: PB klass2 - körkort

någon som vet hur det är tänkt när dom nya reglerna 3850 kg är spikade. Måste tyngre bilar kräva C-kort eller ?
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: PB klass2 - körkort

Dom är i stor sätt godkända i hela Europa kommer att gälla senast 2012 för husbilar och hästtransport. Det fattas bara några länder för godkännande Sverige, Danmark, Tyskland, Spanien vet jag att dom har godkänt.
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: PB klass2 - körkort

Pratade med en Dansk Polis om deta på Fuengirola camping och han sade att om någon blir stoppad i Danmark med PB2 och B-körkort så är det Olovlig körning dom tar körkortet och sitter det någon vid sidan om så får även denne problem. Pratade med Ministerio de Trafico i Spanien och här gäller samma sak om du inte har ett intyg ifrån V.V. att ditt körkort gäller för denna typ av fordon. men enligt körkorslagen så får man inte framföra ett fordon som väger mer än 3500kg med ett B körkort. Så summan av kardemumman är att pb 2 gäller bara i Sverige. det finns ett par andra trådar om detta, även en innbjudan till transportstyrelsen.....

Ett sådant svar skapar bara oro bland dem som kör tunga Pb2 med B kort utfärdat före 1/7 96. Självklart kan man få problem med poliser som inte kan sitt jobb eller som vill försöka leka kungar, men de skall acceptera körkort från ett EU eller EES land, hur dumt de än tycker det verkar! Det kan dock vara väldigt fiffigt att ha med sig det EU dokumentet på rätt språk som någon länkade till för ett tag sedan på en annan tråd i ämnet.
Ett svenskt B kort taget före 1/7 96 gäller alla bilar registrerade som personbil oavsett vikt!!!
 

GöranH

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Sv: PB klass2 - körkort

Innebär att de som inte har c-kort kan köra i t.ex kroatien eller.....
 
F

F.d. 15298

Guest
Sv: PB klass2 - körkort

Vet inte om det gäller i kroatien men var med om en olycka där polis var med, dom tittade på alla mina papper och körkort.(har bara b-kort men kör stort) Sa sedan bara trevlig resa,
Frågan är väl vilka kan reglerna med alla undantag ???

Hälsningar Tommy
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: PB klass2 - körkort

Men bara inom Eu.


Ett svenskt gällande körkort gäller över hela världen. Det gäller bara att kunna bevisa det svenska undantaget. Lämligen med skriften som hävisas till.

Jag har iofs CE kort men kompisen har med sig utskrifter på EU direktoratet på danska tyska franska spanska och portugisiska.
 
Senast redigerad av en moderator:

GöranH

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Sv: PB klass2 - körkort

Men du lär nog få förklara dig om du kommer med en 4-tons bil å bara har b-kort.
Men fortfarande bara inom eu
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: PB klass2 - körkort

Ett svenskt gällande körkort gäller över hela världen. Det gäller bara att kunna bevisa det svenska undantaget. Lämligen med skriften som hävisas till.

Jag har iofs CE kort men kompisen har med sig utskrifter på EU direktoratet på danska tyska franska spanska och portugisiska.
Tack äntligen någon som har fattat det hela Intyget finns på`en annan tråd http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/240875 Det skall vara stämplat av en myndighet Ex, Polisen helst med en kopia på ditt körkort sedean kan du köra som turist i hela EU.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: PB klass2 - körkort

Innan det nuvarande körkortsdirektivet trädde i kraft (alltså före 1 juli 1996) hade vi i Sverige körkortsregler för husvagnskörning som skilde sig markant från de flesta länder i Europa.

På den tiden fanns det ingen diskussion huruvida vi, med ett svenskt körkort utan "E", fick dra tyngre vagnar än övriga européer när vi var på semester söderut.

Då visste all att det var självklart att man "tog sin behörighet med sig" när man reste utomlands...
 

GöranH

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Sv: PB klass2 - körkort

Innebär det att du kan åka till t.ex Norge med husbil som väger 5ton med vanlig B -kort.
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: PB klass2 - körkort

Innebär det att du kan åka till t.ex Norge med husbil som väger 5ton med vanlig B -kort.
Ja. Ditt körkort gäller över hela världe. Du måste dock kunna visa att det finns ett gällande undantag i Sverige. I och med det gäller körkortet överallt.
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: PB klass2 - körkort

Det är ju nu på senare år som både husvagnsekipage och husbilar blivit så mycket större och tyngre ,framförallt fler.Polisen i andra länder brydde sej nog inte så mycket förr ??för en och annan h,v,och h,b,.Försök att förklara för någon polis uti buchen nere i Europa att vi minsann får köra vår 5 ton tunga bil på vanligt körkort, för vi är Svenskar och har särskilda EUregler.Jag kan lova att det blir problem, för detta är inga temida Svenska Poliser vi har att göra med.
Som tur är har jag fortfarande kvar en hel del bokstäver på mitt körkort.
Det vore intressant att höra någon som råkat illa ut ????.
Mvh Bernt
 

GöranH

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Sv: PB klass2 - körkort

Har träffat den motorcykel burna polisen ifrankrike när jag körde lastbil där å det är inga roliga gubbar kan jag lova,där finns ingen tid å diskutera papper hit eller dit det är körkortet du visar upp som gäller.:mcride:
 
F

F.d. 24503

Guest
Sv: PB klass2 - körkort

Har träffat den motorcykel burna polisen ifrankrike när jag körde lastbil där å det är inga roliga gubbar kan jag lova,där finns ingen tid å diskutera papper hit eller dit det är körkortet du visar upp som gäller.:mcride:
Jag har ringt idag till Transportstyrelsen och fått på fax ett Certifificate of Swedish Driving licence. det kom på2 tim. Jag har B-kort . Bilen 4000 Kg Utfärdat av
Madeleine Gelin Transportstyrelsen

Bernt
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: PB klass2 - körkort

Bra jobbat! Det vore intressant att få se cerifikatet, har du möjlighet att scanna in faxet?
V-backen
 
Toppen