• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

PB 2 över 3500 kg (igen)

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Hej på er alla!

Jag tar upp en fråga som har avhandlats i ett antal trådar tidigare, men svaren är ganska spridda så vi provar i alla fall.

Vi funderar lite smått på att byta bil. De som vi tittat på har alla en fasligt låg lastvikt, vilket gör att det bör vara bättre att väga upp med en gång.
Jag undrar nu om någon kan ge mig lite objektiva åsikter om vad som är bra och dåligt med en husbil registrerad på över 3 500 kg?:confused:

Att den största (enda??) fördelen är att man förmodligen inte kör med överlast har jag koll på, men finns det fler?

Vad jag förstått är väl Sverige ensamma om denna variant? Hur funkar det när man kommer utomlands? (Poliskontroller, hastigheter mm)

Hur mycket dyrare blir t.ex. en resa genom Österike?

Priser på färjor/broar?


Tacksam för alla svar vi kan få!:yes:

/ Thomas & Lena
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: PB 2 över 3500 kg (igen)

Hej!
En nackdel är att bilen skall besiktigas varje år, ingen stor nackdel men så är det.
Jag har inte upplevt något problem utomlands men heller aldrig "fastnat" i någon kontroll men jag har med mig EU:s körkortsreglemente med utdrag just beträffande det svenska undantaget för B-körkort före ett visst datum 1996 och på lämpliga språk.
Detta rättar till sig med de regler som nästa körkortsdirektiv handlar om som införs 2013. Det är just nu oklart vilka regler som gäller för en uppgradering av B-körkort till C1-körkort men det är också lite tid kvar till 2013.
För att köra >3,5t genom Österrike gäller GoBox om du kör motorväg. Men varför göra det. Vi åkte till Kroatien via Österrike och ställde in TomTom på snabbaste väg men undvik betalvägar. Man upplever nog mera natur då och det var inget dramatiskt med de vägvalen.
Broar och färjor: Öresundsbron går efter längden på bilen medan Stora Bältbron går efter vikt. Jag har gjort HBK Färje och Broguide och konstaterat att där är det längden som avgör taxan.
Skall efter en paus nu inför sommarsäsongen uppdatera taxorna i HBK Färje- och Broguide.
Har jag missat någon fråga?
 
F

F.d. 25206

Guest
Sv: PB 2 över 3500 kg (igen)

Då jag nyss höjt vikten från 3500 kg till 3850 kg fick jag en överaskning att försäkrings kostnaden ökade kraftigt. Så kraftigt att jag tvingades byta bolag. Har numera "Dina" försäkring.
Upplever det som rena rånet hos de flesta bolagen. Kan inte förstå vad skillnaden skulle vara när samma bil får väga endast 350 kg mer.
kjell b
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.616
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: PB 2 över 3500 kg (igen)

Det 3:e körkortsdirektivet, som träder i kraft 19/1 2013 är fastställt sedan flera år tillbaka, och några oklarheter finns inte. Dock har medlemsstaterna valmöjlighet när det gäller vad som erfordras (utbildning eller uppkörning eller både och) för att få framföra släpvagnsekipage där summan av totalvikterna ligger mellan 4,5 och 4,25 ton.

Det 3:e körkortsdirektivet innehåller inte någon skrivning om "uppgradering" från B till C1.

Enligt den övergångsbestämmelse som ger oss rätt att köra "tung" personbil på B-körkort utfärdat före 1/6 -96, så står det i bestämmelse att denna gäller "livet ut". Detta kan inte något nytt körkortsdirektiv ändra på, eftersom det i så fall skulle strida mot grundläggande principer.
 

ullabulla

FD HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
1247
Medlemskap
2022
Sv: PB 2 över 3500 kg (igen)

Hur stor var prisskillnaden mellan 3500 och 3500 plus. Jag är lite intresserad av en burstner Argos 747 5tonnare.Någon som har koll på ungefärglig försäkringspremie på den viktklassen.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: PB 2 över 3500 kg (igen)

Även i Norge blir det betydligt dyrare med en bil över 3,5 ton och över 6 meters längd.
I grova drag kan man räkna med att vägavgifterna för den tyngre bilen är tre gånger högre än för en bil som är under 6 meter och väger under 3,5 ton.:(
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50080

Guest
Sv: PB 2 över 3500 kg (igen)

Även i Norge blir det betydligt dyrare med en bil över 3,5 ton och över 6 meters längd.
I grova drag kan man räkna med att vägavgifterna för den tyngre bilen är tre gånger högre än för en bil som är under 6 meter och väger under 3,5 ton.:(

I Norge gör nog inte vikten så stor skillnad, däremot har du helt rätt i prisskillnaden om man är över 6m. På väg ut till Nordkap har dom t.o.m. ritat ut 6 meters måttet i asfalten! :)
 
F

F.d. 53003

Guest
Sv: PB 2 över 3500 kg (igen)

I Norge er det slik at der AUTOPASS kan brukes på bruer og i tunneller, så er det vekten som teller.Over 3500, så er prisen ca 2,5 ganger høyere. Det går vel i retning av mer og mer bruk av AUTOPASS.
Helsing,Berit & Ola
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: PB 2 över 3500 kg (igen)

I Norge er det slik at der AUTOPASS kan brukes på bruer og i tunneller, så er det vekten som teller.Over 3500, så er prisen ca 2,5 ganger høyere. Det går vel i retning av mer og mer bruk av AUTOPASS.
Helsing,Berit & Ola

Ni har rätt, men jag har aldrig varit med om att någon i en bemannad bomstation frågat efter vikten utan alltid slagit in priset för under 3,5 ton. På Stora Bält bron i Danmark är det tvärt om, där slår de regelmässigt in det högre priset och vi får visa regbeviset för att de skall ändra! (Vår bil går att att regga i båda klasserna).
I Norge är det alltså bättre att inte ha ett Autopass utan åka i bemannade bomstationer... :)
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: PB 2 över 3500 kg (igen)

Ett litet tillägg;

jag läser följande om fordon under 3,5 ton på länken som essge bifogade;


Personbil (og personbil med henger) når tillatt totalvekt for kjøretøy og henger ikke overstiger 3500 kg eller
lengde ikke overstiger 6 meter

Alltå samma pris oavsett vikt över 6 meters längd!
Trots detta betalade vi det låga priset både under Oslofjorden och Svinesundsbron med 11 meter husbil och släp med gemensam vikt 4150 både 2008 och 2009... :)
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: PB 2 över 3500 kg (igen)

Hur stor var prisskillnaden mellan 3500 och 3500 plus. Jag är lite intresserad av en burstner Argos 747 5tonnare.Någon som har koll på ungefärglig försäkringspremie på den viktklassen.


Betalar helår 7447:- hos Codan försäkring för en Bürstner Argos 747-2.

Mycket tycker jag men har husbil PLUS vilket inebär bl.a att bilen med innehåll är fullt försäkrad även när den står hemma på gatan. En del försäkringar gäller inte för inehållet när den står hemma på gatan..! Mvh Torbjörn
 
V

Veteran

Guest
Sv: PB 2 över 3500 kg (igen)

Våran Hobby 750 vikt 4500 kg. längd 7,95 kostar hos Folksam 5057:- Några aktuella priser med Brobizz Öresundsbron. 29/12 376:- 3/1 276:- Rödby-Puttgarden 29/12 858:-
 
F

F.d. 53003

Guest
Sv: PB 2 över 3500 kg (igen)

Ni har rätt, men jag har aldrig varit med om att någon i en bemannad bomstation frågat efter vikten utan alltid slagit in priset för under 3,5 ton. På Stora Bält bron i Danmark är det tvärt om, där slår de regelmässigt in det högre priset och vi får visa regbeviset för att de skall ändra! (Vår bil går att att regga i båda klasserna).
I Norge är det alltså bättre att inte ha ett Autopass utan åka i bemannade bomstationer... :)

Hei,igjen!
De stasjonene som har AUTOPASS, har ingen bemanning. Du skal bare kjøre videre. Om du følger et skilt(pil) merket med AUTOPASS, så ommer du til en bensinstasjon nær ved, og der kan du betale (også med bet.kort)
Helsing Berit & Ola
 

ullabulla

FD HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
1247
Medlemskap
2022
Sv: PB 2 över 3500 kg (igen)

Hej och tack för svaren. Jag var och tittade på en likadan som ni harTorbjörn i mellerud idag. Den är mäktig. Är ni nöjda med eran torbjörn. MVH Stephan.
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: PB 2 över 3500 kg (igen)

Hei,igjen!
De stasjonene som har AUTOPASS, har ingen bemanning. Du skal bare kjøre videre. Om du følger et skilt(pil) merket med AUTOPASS, så ommer du til en bensinstasjon nær ved, og der kan du betale (også med bet.kort)
Helsing Berit & Ola

Ha,ha där tänkte jag fel! :wub: Jag trodde du menade någon sorts Brobizz system!
Nu drar jag mig till minnes att jag såg Autopass skyltar vid en tunnel efter Volda på väg ut till Runde, men där åkte vi motorcykel och dom var gratis. :)
Jag antar att varje bil som inte har en transponder fotograferas. Men hur kollas att du betalar för över 3,5 ton? Kollas husbilens längd och vikt mot registreringsuppgifterna på utländska bilar? Kollas dom överhuvudtaget?
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: PB 2 över 3500 kg (igen)

Har för egen del kört igenom en hel del obemannade betalstationer i Norge utan att erlägga avgift, helt enkelt för att det saknades lämpliga mynt. Bara en gång, och det efter nästan ett halvår, kom det ett krav från Norge.

Senaste gången var i höstas då jag skulle hämta folk från Rygge(flygplats) och navigatorn skulle undvika betalväger men lika f-----d hamnade jag framför en betalstation, och stora sedlar lägger man nog inte gärna i korgen. Så jag räknar med att det skall komma ett betalningsföreläggande den närmaste tiden.:rolleyes:
 
Toppen