• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Partikelfilterproblem igen

elmis

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Helsingborgp
HBK-Nr
3551
Medlemskap
2024
Hej,
Har nu också drabbats av det berömda partikelfilterproblemet. Jag har läst ett flertal trådar om dessa problem men bestämde mig att starta en ny tråd då jag inte kunde läsa ut en lösning på mitt problem. Under förra helgens resa tändes symbolen "check engine" efter start på morgonen.. Jag äger en Laika Kreos 7009 med Fiats 3,0 177hkr årsmodell 2012 (uttagen 2015). Motorn går normalt inga störningar även med "motorlampan" tänd. Bränner helt rent i i ändröret (polerad insida). Vid hemkomst kopplade jag upp min OBD läsare (I Car soft pro) och kunde läsa ut felkod P2455 (hög diff. partikelfilter).
Jag tog snabbt ett beslut att beställa en ny diff. tryckgivare efter att ha läst ett flertal trådar här på forumet om problem med denna givare..
Idag bytte jag givaren utan några problem. Mycket enkelt arbete.. Jag blåste även impuls slangarna med tryckluft.
Efter bytet nollställde jag felkoden och startade motorn. Allt såg bra ut, men efter 5 minuter fick jag en ny felkod P2453. Tyvärr tillbaks till ruta ett. Med min felkodsläsare kunde jag läsa ut diverse värden från systemet. Diff. trycket över partikelfiltret varierar mellan -2mBar till 30mBar vid 4000rpm.. Vid normal körning ligger trycket på ca. 20mBar. Jag tycker dessa värden verkar normala förutom -2mbar vid tomgång (verkar inte normalt med minus värde). Jag kunde även notera från OBD läsaren "partikelstoppnig" 64,41% som inte låter så bra. Har ingen aning var detta värde betyder. Kanske filtret ändå är igensatt. Kunde också utläsa att sista regenereringen utfördes för 550km sedan.
Jag har som rutin att under varje resa köra på 4000 rpm under en ca. 15 minuter. Kan också upplysa att bilen har gått 7500mil utan några problem. Har just kommit hem från en 400 mils resa i Frankrike, så har väl ändå haft lite tur att jag "hann" hem.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
872
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Kan den här felkoden bero på problem med sensorn till partikelfiltret?
Fick den när jag körde hem från vinterförvaringen. Bilen hade alltså stått i ca 6 månader.
Ducato multijet 130 2012.20230422_164008.jpg
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
872
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Efter att husbilen stått en vecka skulle jag prova ta ut den en halvtimme på landsväg och se om den klarade rensa partikelfiltret.

Då gick den inte starta (gick några sekunder och stannade sedan).

Lite på vinst o förlust rensade jag felkoden 2002 i ODB-appen på androidstereon .
Nu startade den som vanligt och ingen motorlampa!
Lät den gå en stund på tomgång utan problem eller varning.
Så styrde ut på landsvägen och körde på ca 3000 varv en bra stund för att ev få en rensning av filtret.
Det gick också bra (förutom ljudnivån i kupén). Ingen motorlampa och inga felkoder efter turen.

Kanske förtidigt att ropa hej men förhoppningsvis är problemet löst. Kanske relaterat till vinterförvaringen?

Får hursomhelst bli oljebyte o service innan man drar ut på tur på riktigt.
 

Mats/Inger Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
416
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
19452
Medlemskap
2024
Efter att husbilen stått en vecka skulle jag prova ta ut den en halvtimme på landsväg och se om den klarade rensa partikelfiltret.

Då gick den inte starta (gick några sekunder och stannade sedan).

Lite på vinst o förlust rensade jag felkoden 2002 i ODB-appen på androidstereon .
Nu startade den som vanligt och ingen motorlampa!
Lät den gå en stund på tomgång utan problem eller varning.
Så styrde ut på landsvägen och körde på ca 3000 varv en bra stund för att ev få en rensning av filtret.
Det gick också bra (förutom ljudnivån i kupén). Ingen motorlampa och inga felkoder efter turen.

Kanske förtidigt att ropa hej men förhoppningsvis är problemet löst. Kanske relaterat till vinterförvaringen?

Får hursomhelst bli oljebyte o service innan man drar ut på tur på riktigt.
Jag hade samma problem med vår ifjor dom tål inte att stå stilla och framförallt inte starta på vintern lite då och då sätts partikelfitret igen
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag hade samma problem med vår ifjor dom tål inte att stå stilla och framförallt inte starta på vintern lite då och då sätts partikelfitret igen
Ja, men framförallt "körstil" och/eller en sämre optimering av motorn som får den att sota extra, kräver tätare regenereringar, som i sin tur fyller på med aska i DPF, som till slut blir så fullt med aska att det inte kan fungera tillfredställande, då gäller byte, eller demontering med tvätt/sköljning som kan hjälpa.
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Ja "körstil" eller en sämre optimering som får motorn att sota extra kräver tätare regenereringar, som i sin tur fyller på med aska i DPF, som till slut blir så fullt med aska att det inte kan fungera tillfredställande, då gäller byte, eller demontering med tvätt/sköljning som kan hjälpa.
Japp, och till körstil får man också räkna in trimmade/tunade/"optimerade" motorer.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
872
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Jo det var för tidigt att ropa hej. Nu har jag felkoder igen. Både P2002 och p2454 om vartannat. Återkommer direkt efter återställning.
Har bett verkstaden byta difftrycksensorn på den redan inbokade servicen till veckan. Får hoppas det löser problemet.
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
På min hade de små mössen gnagt på en slang till turbon. Symtom var att när jag gadade på tändes motorlampan och bilen gick in i limp mode. Kommer dock inte ihåg felkoden. På kvittot står byte av ändplugg. Enligt autohallen så hade de bytt denna på flera bilar så mössen verkade gilla gummiblandningen
 
Toppen