• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Partikelfilterproblem igen

elmis

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Helsingborgp
HBK-Nr
3551
Medlemskap
2024
Hej,
Har nu också drabbats av det berömda partikelfilterproblemet. Jag har läst ett flertal trådar om dessa problem men bestämde mig att starta en ny tråd då jag inte kunde läsa ut en lösning på mitt problem. Under förra helgens resa tändes symbolen "check engine" efter start på morgonen.. Jag äger en Laika Kreos 7009 med Fiats 3,0 177hkr årsmodell 2012 (uttagen 2015). Motorn går normalt inga störningar även med "motorlampan" tänd. Bränner helt rent i i ändröret (polerad insida). Vid hemkomst kopplade jag upp min OBD läsare (I Car soft pro) och kunde läsa ut felkod P2455 (hög diff. partikelfilter).
Jag tog snabbt ett beslut att beställa en ny diff. tryckgivare efter att ha läst ett flertal trådar här på forumet om problem med denna givare..
Idag bytte jag givaren utan några problem. Mycket enkelt arbete.. Jag blåste även impuls slangarna med tryckluft.
Efter bytet nollställde jag felkoden och startade motorn. Allt såg bra ut, men efter 5 minuter fick jag en ny felkod P2453. Tyvärr tillbaks till ruta ett. Med min felkodsläsare kunde jag läsa ut diverse värden från systemet. Diff. trycket över partikelfiltret varierar mellan -2mBar till 30mBar vid 4000rpm.. Vid normal körning ligger trycket på ca. 20mBar. Jag tycker dessa värden verkar normala förutom -2mbar vid tomgång (verkar inte normalt med minus värde). Jag kunde även notera från OBD läsaren "partikelstoppnig" 64,41% som inte låter så bra. Har ingen aning var detta värde betyder. Kanske filtret ändå är igensatt. Kunde också utläsa att sista regenereringen utfördes för 550km sedan.
Jag har som rutin att under varje resa köra på 4000 rpm under en ca. 15 minuter. Kan också upplysa att bilen har gått 7500mil utan några problem. Har just kommit hem från en 400 mils resa i Frankrike, så har väl ändå haft lite tur att jag "hann" hem.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.500
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Ofta behövs det göras en "norsk" reset på systemet för att nolla ner adaptionsvärdena
efter byte av delen och radering av felkoden.
Eller så behövs körning på en specifik hastighet för att regenereringen
skall starta sedan skall denna hastighet hållas i en specifik tid.

Värdet 64,41% betyder oftast att DPF (diesel patricle filter) är fullt och en full
regenerering har inte kunnat göras.

Är slangarna till givaren hela. Mycket små skador på insidan kan göra så att gummidelar som delvis lossnat
täpper igen slangen och öppnar den ibland. Då blir siffrorna vid utläsningen konstiga.

På vissa bilar är rören från DPF:en korta och detta leder till att slangarna torkar ur väldigt fort.
Då får man sätta dit silicone-slangar eller kolla med verkstan om dom har en uppdaterad version med längre
rör och kortare slangar att montera. Då kyls värmen från DPF av bättre innan den når slangarna.
 

elmis

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Helsingborgp
HBK-Nr
3551
Medlemskap
2024
Tack för snabbt svar. Ja slangarna är mycket korta ca.200mm. Jag blåste länge med tryckluft och upplevde fritt flöde. Kollade även slangarnas skick som såg "bra" ut. Hur menar du jag skall utföra "Norsk reset"? Jag tycker diff trycket över filtret verkar normalt förutom minus värde vid tomgång. Jag kan se hur trycket varierar med varvtal på motorn som tyder på att mätningen fungerar.Var kommer 64,41% ifrån då tryckvärdena inte är så höga?
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.500
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Norsk reset = Ta bort minuspolen från bilbatteriet i ca10-20minuter.
Sätt tillbaka minuspolen. Läs ut felkoderna. Radera dom som uppkommit pga reset arbetet.

Det är rören som brukar vara kortare än dom bör vara. Rören blir jätte varma. Långa rör kyls av mer än korta.
Det finns slangar som är 1 till 6dm långa på olika bilar. Det beror på vart Diff.tryckgivaren är placerad.

Minusvärdet kan bero på att ett felaktigt värde ligger lagrat i insprutningssystemet nu när du har en annan givare.


Procentsatsen är bara en uträkning (visning) av de båda diff-värdena och kan skilja mellan olika motorer.
Om DPF är täppt så blir trycket högre i första röret och då kan ju andra röret ha noll tryck. Då borde DPF vara 100% full.
Även om du har låga värden så när du läser ut dessa så kan detta vara de värden som denna DPF skall ha och skillnaden
beräknas och jämförs med aktuella i datorns program.
För att få reda på hur dessa är i din motorn så måste du kontakta en mycket kunnig tekniker som kan ta fram just dina värden.
Kan kanske gå att hitta på nätet men man vet ju aldrig om dessa är dom rätta.
Tilläggas att teknikern troligen inte gör sig tid till detta pga att det kommer att ta tid att hitta.
Ofta måste man hitta detta i ett felsökningsdokument.

Det jag vet är att i normalfallet så är procentsatsen mycket lägre än 64% när den är tom.
Vid strax över 50% så vill regenereringen starta på dom bilar jag håller på med det är inte husbilar.
 

elmis

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Helsingborgp
HBK-Nr
3551
Medlemskap
2024
Efter "Norsk reset" idag och nollställning av felkod startade jag motorn utan några problem.. Körde ca. 70km på fyrans växel ca. 3500rpm konstant hastighet (ca. 100km/h på fyrans växel). Allt verkade normalt inga felkoder. Kunde notera att "diff.trycket" över partikelfiltret hamnade på ca. 70mmVP vid detta höga varvtal. Kanske ett helt normalt värde. Vid tomgång noterade jag även idag minus värde (-4.0mBar). Läste även under körning av diverse andra värden från OBD läsaren. Senaste regenerering som registrerats av läsaren var för 500km sedan. Körsträckan enl. läsaren mellan rengöringarna är ungefär 1300km. Jag noterade att även "partikelstoppnings" värdet sakta ökade från 65% till 68% under denna körning. Jag misstänker att detta värde triggar en ny regenerering vid ett visst uträknat värde. Då ej någon regenerering utfördes idag borde allt vara normalt. Kan bara hålla tummarna att problemet är löst. Tryckfallet över filtret verkar normalt sagt utan egen erfarenhet.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.500
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Din bil kanske behöver mer "sot" i fällan innan den går igång.
Dom bilar jag håller på med sänker sot mängden om man kör över 50km/h på så låg växel man kan (utan att övervarva)
och i ca 1,5-2mil utan att aktivera regenerering. Körde du så långt?
Om man får upp tillräcklig temperatur i fällan så bränns sotet ur denna utan hjälp av extra insprutad diesel.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.930
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Din bil kanske behöver mer "sot" i fällan innan den går igång.
Dom bilar jag håller på med sänker sot mängden om man kör över 50km/h på så låg växel man kan (utan att övervarva)
och i ca 1,5-2mil utan att aktivera regenerering. Körde du så långt?
Om man får upp tillräcklig temperatur i fällan så bränns sotet ur denna utan hjälp av extra insprutad diesel.

Jag tänker att man behöver varvtal och ordentlig belastning för att få upp tillräcklig temperatur för regenerering?
Alltså bör man köra fort och/eller i en låång uppförsbacke för att få igång det? :wideeyed:
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.500
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Problemet är då att motorn får jobba för mycket och den kommer
då att bli för varm och det vill man inte.
Så plan väg som möjligt. Då håller motorn rätt drift temperatur.
Vid regenerering med hjälp av datorn så skall alla förbrukare vara avslagna
och full värme/full fläkt vara aktiverade.
Jag kan ta en sak till. Motorn kåpan över motorn skall också tas bort och motorhuven skall vara öppen.
Allt för att få kyla kring motorn.
 

elmis

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Helsingborgp
HBK-Nr
3551
Medlemskap
2024
Som sagt jag körde 70km plan väg i ca 100km/h 3500tpm fyrans växel6. Jag skrev i mitt förra inlägg 70mmVP som högsta tryck skulle vara 70mBar. Dock skedde ingen regenerering
Körde även en tur idag på 40km med en mer normal körstil.Inga felkoder så långt allt bra
 

göran-43

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Finland
HBK-Nr
7413
Medlemskap
2026
Jag hade tidigare 3 axlad Dethleffs med 3l motor 177Hk årsm. 2013. Vi körde 188000 km (18800 mil) utan att en enda åtgärd gjordes åt motorn. Gula lampan lyste med jämna mellanrum,men jag fyllde katalysatorreningsvätska i tanken vid ca 2 till 3 tankningar. Gula lampan slocknade alltid ,behövde alldrig göra något annat. Motorn var som ny när vi bytte bil! Katalysatorreningsvätska köpte jag ofta från Biltema och hade alltid ca 3 burkar med i bilen.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.893
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag hade tidigare 3 axlad Dethleffs med 3l motor 177Hk årsm. 2013. Vi körde 188000 km (18800 mil) utan att en enda åtgärd gjordes åt motorn. Gula lampan lyste med jämna mellanrum,men jag fyllde katalysatorreningsvätska i tanken vid ca 2 till 3 tankningar. Gula lampan slocknade alltid ,behövde alldrig göra något annat. Motorn var som ny när vi bytte bil! Katalysatorreningsvätska köpte jag ofta från Biltema och hade alltid ca 3 burkar med i bilen.
Hur mycket vätska fyllde du varje gång och till hur många liter Diesel?
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
651
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Bara lite fakta från Biltema, som säjer,
200 ml till 70 L diesel

 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
499
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Partikelfilter-sensorn kan man kalibrera, görs med tändning på utan motorn igång. Bytte på vår för några år sedan och använde appen MultiEcuScan. Där kan man också köra regenering, motorn varvas till 3000 varv och det tar 20 minuter. Till skillnad från körning så sker flera insprutningar under tändförloppet för att få upp temperaturen. Filtret blev 650 grader! Stå på grus! Kolla att kylfläkten startar så motorrummet ventileras.
 

Anders M

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Växjö
HBK-Nr
14484
Medlemskap
2024
Hej,
Har nu också drabbats av det berömda partikelfilterproblemet. Jag har läst ett flertal trådar om dessa problem men bestämde mig att starta en ny tråd då jag inte kunde läsa ut en lösning på mitt problem. Under förra helgens resa tändes symbolen "check engine" efter start på morgonen.. Jag äger en Laika Kreos 7009 med Fiats 3,0 177hkr årsmodell 2012 (uttagen 2015). Motorn går normalt inga störningar även med "motorlampan" tänd. Bränner helt rent i i ändröret (polerad insida). Vid hemkomst kopplade jag upp min OBD läsare (I Car soft pro) och kunde läsa ut felkod P2455 (hög diff. partikelfilter).
Jag tog snabbt ett beslut att beställa en ny diff. tryckgivare efter att ha läst ett flertal trådar här på forumet om problem med denna givare..
Idag bytte jag givaren utan några problem. Mycket enkelt arbete.. Jag blåste även impuls slangarna med tryckluft.
Efter bytet nollställde jag felkoden och startade motorn. Allt såg bra ut, men efter 5 minuter fick jag en ny felkod P2453. Tyvärr tillbaks till ruta ett. Med min felkodsläsare kunde jag läsa ut diverse värden från systemet. Diff. trycket över partikelfiltret varierar mellan -2mBar till 30mBar vid 4000rpm.. Vid normal körning ligger trycket på ca. 20mBar. Jag tycker dessa värden verkar normala förutom -2mbar vid tomgång (verkar inte normalt med minus värde). Jag kunde även notera från OBD läsaren "partikelstoppnig" 64,41% som inte låter så bra. Har ingen aning var detta värde betyder. Kanske filtret ändå är igensatt. Kunde också utläsa att sista regenereringen utfördes för 550km sedan.
Jag har som rutin att under varje resa köra på 4000 rpm under en ca. 15 minuter. Kan också upplysa att bilen har gått 7500mil utan några problem. Har just kommit hem från en 400 mils resa i Frankrike, så har väl ändå haft lite tur att jag "hann" hem.
Hej,
Jag verkar nu fått samma problem med min 2012 3.0 efter 5000 mil. P2455 kommer vid varannan start, aldrig under drift om man nollställt tidigare. Inga andra symptom. Har tittat under bilen och sensorn ser ut att vara enkel att byta och blåsa slangarna rena.
Vilken sensor köpte du och var? Det kommer upp ett flertal olika alternativ när jag söker på mitt regnummer.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.500
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Som sagt jag körde 70km plan väg i ca 100km/h 3500tpm fyrans växel6. Jag skrev i mitt förra inlägg 70mmVP som högsta tryck skulle vara 70mBar. Dock skedde ingen regenerering
Körde även en tur idag på 40km med en mer normal körstil.Inga felkoder så långt allt bra
Sorry. Läste det som att du höll 70km/h. Lite snurrig i bollen igår. :)
Bra att felet inte uppkommer än i allafall.
 

elmis

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Helsingborgp
HBK-Nr
3551
Medlemskap
2024
Jag beställde givaren hos "Bildelsbutiken" i Helsingborg (en dags leveranstid vid avhämtning). När jag sökte på mitt reg. nummer dök två givare upp. Jag valde den dyrare 859 sek. Givaren är inte av samma fabrikat som original men har exakt samma bygg form och mått. Den är av fabrikat "FISPA" med art. nr. 84.283. Original på min bil satt en givare av fabrikat "KAVLICO" PE604-5015-1
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.143
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag är ytterst skeptisk till diverse mirakelmedel som blandas i bränslet, partikelfiltret sköter bilen automatiskt, att blanda medel i bränslet ökar knappast rengöringen, dessutom vet du inte när eller hur ofta filtret rengörs, det sker inte så ofta.
Det är att slänga pengar i sjön att köpa dessa tillsatser.
 
Toppen