elmis
HBK Medlem
Hej,
Har nu också drabbats av det berömda partikelfilterproblemet. Jag har läst ett flertal trådar om dessa problem men bestämde mig att starta en ny tråd då jag inte kunde läsa ut en lösning på mitt problem. Under förra helgens resa tändes symbolen "check engine" efter start på morgonen.. Jag äger en Laika Kreos 7009 med Fiats 3,0 177hkr årsmodell 2012 (uttagen 2015). Motorn går normalt inga störningar även med "motorlampan" tänd. Bränner helt rent i i ändröret (polerad insida). Vid hemkomst kopplade jag upp min OBD läsare (I Car soft pro) och kunde läsa ut felkod P2455 (hög diff. partikelfilter).
Jag tog snabbt ett beslut att beställa en ny diff. tryckgivare efter att ha läst ett flertal trådar här på forumet om problem med denna givare..
Idag bytte jag givaren utan några problem. Mycket enkelt arbete.. Jag blåste även impuls slangarna med tryckluft.
Efter bytet nollställde jag felkoden och startade motorn. Allt såg bra ut, men efter 5 minuter fick jag en ny felkod P2453. Tyvärr tillbaks till ruta ett. Med min felkodsläsare kunde jag läsa ut diverse värden från systemet. Diff. trycket över partikelfiltret varierar mellan -2mBar till 30mBar vid 4000rpm.. Vid normal körning ligger trycket på ca. 20mBar. Jag tycker dessa värden verkar normala förutom -2mbar vid tomgång (verkar inte normalt med minus värde). Jag kunde även notera från OBD läsaren "partikelstoppnig" 64,41% som inte låter så bra. Har ingen aning var detta värde betyder. Kanske filtret ändå är igensatt. Kunde också utläsa att sista regenereringen utfördes för 550km sedan.
Jag har som rutin att under varje resa köra på 4000 rpm under en ca. 15 minuter. Kan också upplysa att bilen har gått 7500mil utan några problem. Har just kommit hem från en 400 mils resa i Frankrike, så har väl ändå haft lite tur att jag "hann" hem.
Har nu också drabbats av det berömda partikelfilterproblemet. Jag har läst ett flertal trådar om dessa problem men bestämde mig att starta en ny tråd då jag inte kunde läsa ut en lösning på mitt problem. Under förra helgens resa tändes symbolen "check engine" efter start på morgonen.. Jag äger en Laika Kreos 7009 med Fiats 3,0 177hkr årsmodell 2012 (uttagen 2015). Motorn går normalt inga störningar även med "motorlampan" tänd. Bränner helt rent i i ändröret (polerad insida). Vid hemkomst kopplade jag upp min OBD läsare (I Car soft pro) och kunde läsa ut felkod P2455 (hög diff. partikelfilter).
Jag tog snabbt ett beslut att beställa en ny diff. tryckgivare efter att ha läst ett flertal trådar här på forumet om problem med denna givare..
Idag bytte jag givaren utan några problem. Mycket enkelt arbete.. Jag blåste även impuls slangarna med tryckluft.
Efter bytet nollställde jag felkoden och startade motorn. Allt såg bra ut, men efter 5 minuter fick jag en ny felkod P2453. Tyvärr tillbaks till ruta ett. Med min felkodsläsare kunde jag läsa ut diverse värden från systemet. Diff. trycket över partikelfiltret varierar mellan -2mBar till 30mBar vid 4000rpm.. Vid normal körning ligger trycket på ca. 20mBar. Jag tycker dessa värden verkar normala förutom -2mbar vid tomgång (verkar inte normalt med minus värde). Jag kunde även notera från OBD läsaren "partikelstoppnig" 64,41% som inte låter så bra. Har ingen aning var detta värde betyder. Kanske filtret ändå är igensatt. Kunde också utläsa att sista regenereringen utfördes för 550km sedan.
Jag har som rutin att under varje resa köra på 4000 rpm under en ca. 15 minuter. Kan också upplysa att bilen har gått 7500mil utan några problem. Har just kommit hem från en 400 mils resa i Frankrike, så har väl ändå haft lite tur att jag "hann" hem.