F
F.d. 30033
Guest
Den gulamotorlampan lyser. Verkstan säger att det partikelfiltret. Bilen är sen 2012 är det någon som vet om detta går på garantin? Bilen har gått 1700 mil.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Detta skall täckas av den förlängda garantin på avgasreningen 5 år på en svensksåld bil
Jag har samma problem på min 2010a som gått knappt 3000 mil och varit på verkstad oräkneliga gånger. Felet trodde jag var fixat men återkom efter 700 mil. Förra gången kom det efter 350 mil. Första gången det uppträdde var då bilen gått 700 mil.
Troligen ett typfel som återkommer och kommer att alltid kräva täta och dyra oljebyten.
Jag tänker byta bilen till en utan filter när det är fixat för denna gången. Det blir aldrig en fiat med partikelfilter igen. Synd för 3l motorn är annars mycket trevlig så jag får leta upp en utan filter.
För bilar med partikelfilter föreskrivs en ACEA C2 olja. Verkstaden tar ofta ur samma fat till alla Ducato och då blir det den billigare oljan. I handboken till min förra bil med 3,0 motor och partikelfilter fanns informationen i ett bifogat blad. Mekanikern som byter olja kanske inte tänker på att det är ett partikelfilter monterat.
Antar att schampis menar Midlands Econova 5W-30 DPF LL som är rätt bra specad:
API SM/CF, ACEA A1/ A5, B1/ B5, C2. IVECO 18-1811, Fiat 9.55535 S1 PSA B71.2290 (Peugeot/Citroën). Volvo Long Life.
(Källa: http://www2.midlandoil.se/produkter/midland-produktsortiment.pdf)
Det är nog inte oljan det är fel på de har hällt i midland Eleonora 5W/30 LL. Verkstaden säger att det partikelfiltret. Det ska finnas en ombyggnadssats med den är restad från Italien.