• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Partikelfilter

  • Startad av Startad av F.d. 30033
  • Startdatum Startdatum
F

F.d. 30033

Guest
Den gulamotorlampan lyser. Verkstan säger att det partikelfiltret. Bilen är sen 2012 är det någon som vet om detta går på garantin? Bilen har gått 1700 mil.
 
Sv: Partikelfilter

Motorn servades sista veckan i mars. På samma firma som jag frågade vad som var fel. De kopplad upp till en dator och sa sedan att det är partikelfiltret och det måste bytas.
 
Sv: Partikelfilter

Detta skall täckas av den förlängda garantin på avgasreningen 5 år på en svensksåld bil
Jag har samma problem på min 2010a som gått knappt 3000 mil och varit på verkstad oräkneliga gånger. Felet trodde jag var fixat men återkom efter 700 mil. Förra gången kom det efter 350 mil. Första gången det uppträdde var då bilen gått 700 mil.
Troligen ett typfel som återkommer och kommer att alltid kräva täta och dyra oljebyten.
Jag tänker byta bilen till en utan filter när det är fixat för denna gången. Det blir aldrig en fiat med partikelfilter igen. Synd för 3l motorn är annars mycket trevlig så jag får leta upp en utan filter.
 
Senast ändrad:
Sv: Partikelfilter

Prata med din konsumentvägledare om inte din handlare vill hjälpa till
Så får du reda på om du kan kräva garantirep
Hoppsan Bestlinjer hann före
 
Sv: Partikelfilter

Tack för dessa svar. Ska ringa verksam i morgon och tala med de. Har beställt tid på fredag.
 
Sv: Partikelfilter

Detta skall täckas av den förlängda garantin på avgasreningen 5 år på en svensksåld bil
Jag har samma problem på min 2010a som gått knappt 3000 mil och varit på verkstad oräkneliga gånger. Felet trodde jag var fixat men återkom efter 700 mil. Förra gången kom det efter 350 mil. Första gången det uppträdde var då bilen gått 700 mil.
Troligen ett typfel som återkommer och kommer att alltid kräva täta och dyra oljebyten.
Jag tänker byta bilen till en utan filter när det är fixat för denna gången. Det blir aldrig en fiat med partikelfilter igen. Synd för 3l motorn är annars mycket trevlig så jag får leta upp en utan filter.


För bilar med partikelfilter föreskrivs en ACEA C2 olja. Verkstaden tar ofta ur samma fat till alla Ducato och då blir det den billigare oljan. I handboken till min förra bil med 3,0 motor och partikelfilter fanns informationen i ett bifogat blad. Mekanikern som byter olja kanske inte tänker på att det är ett partikelfilter monterat.
 
Sv: Partikelfilter

Ok då kan alltså verstan tagit fel olja. Ska ringa och fråga vad de hällde i min bil i våras. Om det nu visar sig at verstan tagit fel olja räcker det då att de byter olja. Och partikelfiltret?
 
Sv: Partikelfilter

Hei Schampis.

Ikke ta dette med verkstedet enda.

Har du mistanke om feil olje fra verksted så Kontakt f.eks Castrol eller andre, og hør om de kan gjøre en olje analyse og se om det er en C2 olje som er på motoren eller ikke.

Og får du ett bevis på undermåls olje kvalitet kan du ta det med verkstedet....
 
Sv: Partikelfilter

För bilar med partikelfilter föreskrivs en ACEA C2 olja. Verkstaden tar ofta ur samma fat till alla Ducato och då blir det den billigare oljan. I handboken till min förra bil med 3,0 motor och partikelfilter fanns informationen i ett bifogat blad. Mekanikern som byter olja kanske inte tänker på att det är ett partikelfilter monterat.

Hypotesen som Sten beskriver är en skildring från verkligheten, det har hänt oss!
Den auktoriserade Fiat Ducato verkstaden vi använde slog i ACEA B4 olja av ren rutin dvs. man använde samma motorolja till alla typerna av Ducato motorer (de gör dom inte nu längre...).

Sen dess byter jag oljan själv till en kostnad av 90,- kr. litern (Castrol Magnatec C2).

Om orsaken till Dina problem är ett tekniskt fel på PDF, så har det förmodligen inget med motoroljan att göra.

/Stefan
 
Sv: Partikelfilter

Hej
I min bil är det allt rätt olja. Det är samma verkstad som kämpat med problemen hela tiden.
På min bil är det regenereringarna som inte går som de skall vilket späder oljan med diesel och sedan blinkar oljelampan vilket betyder att oljan måste bytas i förtid.
 
Sv: Partikelfilter

Det är nog inte oljan det är fel på de har hällt i midland Eleonora 5W/30 LL. Verkstaden säger att det partikelfiltret. Det ska finnas en ombyggnadssats med den är restad från Italien.
 
Sv: Partikelfilter

Det står bara midland econova 5W/30 LL på specen från verkstaden. Kan det vara samma son ni menar?
 
Sv: Partikelfilter

Det är nog inte oljan det är fel på de har hällt i midland Eleonora 5W/30 LL. Verkstaden säger att det partikelfiltret. Det ska finnas en ombyggnadssats med den är restad från Italien.

Ombyggnadssatsen som Du refererar till att verkstaden nämnt intresserar mig o säkert flera andra här på forumet!
V.v. publicera så mkt information Du kan få tag i om denna ombyggnadssats när Du väl får avhjälpt problemen med Din bil, de e vi många här i HBK som skulle uppskatta!

:-) Stefan
 
Tillbaka
Toppen