• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motor Partikelfilter

klankors

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
9632
Medlemskap
2025
Hej!
Får den här felkoden efter kontroll med instrument efter att motorlampan tänds och släcks då och då.
Differentialtryckgivare signal,P2454 permanentnågon som vet vad som göras?

Har inte bil med partikelfilter själv, men det tyder antingen på felaktig signal från givaren som kommer och går om det är sporadiskt( dålig givare, kabel m.m. ) eller så är filtret inte ordentligt urbränt om du kört många korta sträckor, en ordentlig urbränning kräver motorvägsfart minst 20 minuter eller längre.
Finns säkert bättre experter här på partikelfiltren som vet mer.

Det vanligaste felet är att partikelfiltret börjar bli igensatt av sotpartiklar. Man får göra en regenering av filtret. Verkstäder som gör det ställer motorn på högt varvtal och låter den gå under någon halvtimma så sotet bränns bort.

Hej!
Får den här felkoden efter kontroll med instrument efter att motorlampan tänds och släcks då och då.
Differentialtryckgivare signal,P2454 permanentnågon som vet vad som göras?
Mitt tips är att göra det absolut billigaste först.

Byt Differentialtryckgivaren, den kostar några 100 lappar.
(Det har rapporterats många gånger här på forumet om trasiga differentialtryckgivare, samt att felkoden tyder på fel på givaren/kretsen och inte på ett igensatt partikelfilter.)

Mitt tips är att göra det absolut billigaste först.

Byt Differentialtryckgivaren, den kostar några 100 lappar.
(Det har rapporterats många gånger här på forumet om trasiga differentialtryckgivare, samt att felkoden tyder på fel på givaren/kretsen och inte på ett igensatt partikelfilter.)
Billast att börja med är nog att kolla om slangar är intakta och fria från igensättning och om kablar och kontakter är hela och rena.

Om det skulle råka vara en Fiat, vilket vi inte vet än, hade X250 en ganska olycklig placering av givaren vilket givit upphov till problem för många. När X290 kom 2014/2015 var givaren flyttad till en annan position där den klarar sig betydligt bättre

Och poängen med att givaren funkar är att om inte så sätter kanske filtret igen för att regenerering inte sker. I längden fylls filtren med aska och måste väl då rengöras men att veta att givaren ger rätt värde är väl nummer 1. Sedan kan väl andra fel hindra regenerering men då borde du väl fått sådana koder också. Vet att tempgivare i backspegel på någon bil har ställt till det. Jag har rengjort filter med maskindiskmedel och vattenslang en gång från aska. Man kan nog läsa tryckdiff live med dator.

Tillbaka
Toppen