• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Partikelfilter

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Hmm, kanske inte bara är relaterat till Fiat?
Väldigt mycket teknik i nyare bilar. Stor del pga avgasrening, samt en del Nya säkerhetsfunktioner. Sen är inte ens alla funktioner säkerhet, utan en del påhitt finns också för att inte föraren skall kunna göra något som bilen eventuellt mår dåligt av.
Blir väldigt många givare & aktuatorer som kan krångla. Överkänsliga & stundtals missvisande diagnossystem är inte heller ovanligt, speciellt inte första årsmodellen efter ett nytt tekniksteg.
I sig inget unikt för husbilar, utan det gäller generellt alla bilar. Möjligen kan jag tänka att Fiat använder en del ”billiga” leverantörer i förhållande till tex Tyska bilmärken, det brukar vara där det skiljer mest mellan lågprismärkena & dom så kallade premium på personbilssidan. Sen är nog bilens försäljningspris ännu viktigare på transportbilssidan. Titta bara på rostskyddet, det är ju obefintligt på en Ducato/Jumper, så även som husbil i dom flesta fall. Service & reparationskostnaderna under leasingtiden är en annan parameter, därav dom långa körsträckorna till första service. Obs leasing är stort på yrkesfordon, då det innebär enkel hantering, låg kapitalbindning & förutsägbara kostnader.
Så i någon mån har du rätt i ”still goding strong”. Men dom bilarna släpper ut skit som får utsläppen från en ny bil att te sig som en fis i universum.
Min förra bil hade bara en enkel ox-KAT, det hände inte mycket av intresse Motormässigt där annat än service.
 

Åke o Maria

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
19597
Medlemskap
2024
Vid start idag tändes motorlampan igen
Gjorde en testkörning för att försöka köra på högt varvtal ca: 3000 varv regenerera filtret
Upptäckte att det inte gick att köra med högre varvtal än 3000 det kändes inte bra så körde hem igen
Motor 3,0 180 hk har väl inte max varv 3000.
Det är väl högre vid körning ?
Vad är max varvtal och vad kan ha hänt när det inte går att varva mer än 3000 har det med den tända motorlampan att göra?
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Finns inget som säger att motorlampan har med partikelfiltert att göra, kan vara vilket annat fel som helst. Läs av felkoden som finns så vet du vad den varnar för. Vid större fel går motorn in i ett säkerhetsläge för att skydda mot värre fel. Kör bilen till en verkstad om du inte har felkods läsare och kan laga bilar. Finns ingen här som laga eller tyda felet utan att läsa av felkoden.
 

Åke o Maria

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
19597
Medlemskap
2024
Ursäkta.
Se inlägg 32
Måste man kunna laga bilar för att fråga
Kopplade in felkodläsare när jag kom hem och hade felkod P2455 trycksensor partikelfilter och P2002 partikelfilter
Släckte felkoderna och engine lampan slocknade vi start. Stannade motorn och startade igen då tändes lampan igen
Gjorde om samma procedur och lampan tändes återigen på samma sätt
Skall till fiat verkstad 29 juni för kontroll
Avslutar nu
 

Åke o Maria

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
19597
Medlemskap
2024
Använder den biltema har för 299 kr
Lätt att använda
Läser och släcker felkoder lagrade i bilens motorstyrenhet
Bytte trycksensor och raderade koderna sedan ok
 

Scaniaboy

HBK Medlem
Inlägg
543
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025
Ursäkta.
Se inlägg 32
Måste man kunna laga bilar för att fråga
Kopplade in felkodläsare när jag kom hem och hade felkod P2455 trycksensor partikelfilter och P2002 partikelfilter
Släckte felkoderna och engine lampan slocknade vi start. Stannade motorn och startade igen då tändes lampan igen
Gjorde om samma procedur och lampan tändes återigen på samma sätt
Skall till fiat verkstad 29 juni för kontroll
Avslutar nu

Känner igen ditt problem. Detta hände oss i söndags när vi skulle förflytta oss.

"Skulle starta bilen tidigare idag (19 juli) och då hände följande: startade och den dog efter 4-5 sek. Provade igen, samma visa. Tredje gången gick den lite längre och då tändes Check E innan den stannade. Väntade 3 min och startade igen med lite gas på pedalen. Höll igång bilen och sen rullade jag iväg. Gick normalt MEN farthållare fungerade inte. AC fungerade inte. I första motlutet så tappade jag fart, max 3 000 v/m. Växlade ner men gick långsamt uppåt utan nämnvärd kraft. Klarade Hallandsåsen från söder utan större problem. Står nu i Norrviken.
I måndags startade jag bilen igen med samma fenomen. Åkte inom en Autoexperten i Båstad, kollade felkoder och fick ut att givare inte fungerade. Tog in på Båstad Camping.

När jag startade idag (22 juli) från Båstad camping så startade den som vanligt. Vi stannade innan vi körde ut och betalade. Startade igen och då fungerade både farthållaren och AC´n. Dock lyste "Check E". Kraften var tillbaka men för säkerhets skull tog vi gamla E 6 upp mot Hallandsåsens motell, men utan problem. Kraften och varvtalet tillbaka. Stannade hemma för att öppna grindarna och backa in. Startade bilen och...... inget pip och ingen motorlampa tändes. Provstartade ytterligare någon gång och nu är allt som vanligt igen. " Verkstadstiden avbokad!

Bernt
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.067
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Känner igen ditt problem. Detta hände oss i söndags när vi skulle förflytta oss.

"Skulle starta bilen tidigare idag (19 juli) och då hände följande: startade och den dog efter 4-5 sek. Provade igen, samma visa. Tredje gången gick den lite längre och då tändes Check E innan den stannade. Väntade 3 min och startade igen med lite gas på pedalen. Höll igång bilen och sen rullade jag iväg. Gick normalt MEN farthållare fungerade inte. AC fungerade inte. I första motlutet så tappade jag fart, max 3 000 v/m. Växlade ner men gick långsamt uppåt utan nämnvärd kraft. Klarade Hallandsåsen från söder utan större problem. Står nu i Norrviken.
I måndags startade jag bilen igen med samma fenomen. Åkte inom en Autoexperten i Båstad, kollade felkoder och fick ut att givare inte fungerade. Tog in på Båstad Camping.

När jag startade idag (22 juli) från Båstad camping så startade den som vanligt. Vi stannade innan vi körde ut och betalade. Startade igen och då fungerade både farthållaren och AC´n. Dock lyste "Check E". Kraften var tillbaka men för säkerhets skull tog vi gamla E 6 upp mot Hallandsåsens motell, men utan problem. Kraften och varvtalet tillbaka. Stannade hemma för att öppna grindarna och backa in. Startade bilen och...... inget pip och ingen motorlampa tändes. Provstartade ytterligare någon gång och nu är allt som vanligt igen. " Verkstadstiden avbokad!

Bernt
Har haft liknande problem,bilen måste omstartas två gånger varje dag för släcka motorlampan,tog oss i allafall hem till verkstaden,jag skulle lämna i bilen för felsökning risken är stor att detta återkommer,låt dom läsa av felkoder till att börja med.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Om felet kommer sporadiskt vid start eller direkt man kör iväg, men sällan uppstår efter en stunds körning. Så kan det bero på EGR ventilen. Dock borde bilen i så fall alltid starta.
Anledningen till det beteendet är att den kärvar mest när bilen är kall & speciellt att det går trögt första gången den skall röra på sig efter start. Dock tyder orkeslöshet mer på DPF, då det sällan finns någon teknisk anledning för motorn att tappa kraft pga EGR problem. Typiskt är dock att mjukvaran stänger av Cruise & påverkar automatlådan växlingar i stort sett för alla motorrelaterade problem. Kan även vara så att mjukvaran begränsar motorns effekt men det brukar vara om det är DPF relaterat eller någon givare på motorn som lagt av.
Om man har sporadiska fel så kan det också tyda på glappkontakt i någon givare, kan alltså löna sig att kolla kontaktstycken. Felkodsläsare ger ju en bra vägledning var man skall börja leta.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Hade detta problem med en 130 hkr -13 för några år sedan
Slutade med att när jag startade gick motorn bara på tomgång
Hände i södra Tyskland, blev bärgning till verkstad. Visade sig att difftrycksmätaren över partikelfiltret slutat att fungera och degenereringen inte funkade
Ny tryckgivare, tvångsgenerering av partikelfitret samt ny olja och filter kostade 6 000 kr
 

Scaniaboy

HBK Medlem
Inlägg
543
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025
Hade detta problem med en 130 hkr -13 för några år sedan
Slutade med att när jag startade gick motorn bara på tomgång
Hände i södra Tyskland, blev bärgning till verkstad. Visade sig att difftrycksmätaren över partikelfiltret slutat att fungera och degenereringen inte funkade
Ny tryckgivare, tvångsgenerering av partikelfitret samt ny olja och filter kostade 6 000 kr

Hände även mig i fallet ovan att jag vid två starter inte kunde gasa från tomgångsläget. Fixade sig efter omstart.
 

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
207
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
Meny till Bltemas felkodläsare på svenska den fungerar på Fiat 3,0 08 det finns ingen styrning på uttaget så man få lirka löst knappt på .På 3,0 3013 finns styrning. uttaget finns bakom luckan till venster om ratten står MCD på plasthöljet vik ut det Tror att styrningen för 12 volt och utan 24 volt?
 

Bilagor

  • 15-1310 Manual.pdf
    2,2 MB · Visningar: 26

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
207
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
bild till uttag 2013
 

Bilagor

  • WIN_20200727_22_50_32_Pro.jpg
    WIN_20200727_22_50_32_Pro.jpg
    77,8 KB · Visningar: 40
  • WIN_20200727_22_50_42_Pro.jpg
    WIN_20200727_22_50_42_Pro.jpg
    90,2 KB · Visningar: 37

T68

HBK Medlem
Inlägg
897
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Hej!
När jag körde hem husbilen från vinterförvaringen (fiat multijet 130 2012) så tändes motorlampan och felkoden är p2002, om någon threshold bank på partikelfiltret. Se bild från felkodsläsningen.

Något man kan åtgärda själv? Det går att släcka koden i programmet. Ska jag prova det?
20230422_164008.jpg
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Jag vet faktiskt inte, för min del så tappade bilen helt i kraft och gick som snabbast i 70 km, fick åtgärdat det i Tyskland. Kommer inte ihåg vad dom bytte. Jag hade nog frågat någon verkstad.
 
  • Gilla
Reaktioner: T68
Toppen